Ad

מי יהיו המרוויחים הגדולים מהנפקת מובילאיי?

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

בשבוע הקרוב צפויה לצאת לדרך אחת ההנפקות הגדולות של חברות ישראליות: מובילאיי, המפתחת מערכות-עזר לנהיגה, תנפיק מניות לציבור לפי שווי המוערך בכ-4.7 מיליארד דולר. עם המרוויחים הגדולים מההנפקה נמנים כמה מבכירי שוק הרכב הישראלי: שמואל חרל"פ, בעלי כלמוביל, וגיל אגמון, בעלי דלק רכב

בשבוע הקרוב צפויה חברת מובילאיי, המפתחת מערכות-עזר לנהיגה, להנפיק מניות לציבור בבורסה בניו-יורק. הנפקת החברה הישראלית מעוררת עניין רב, ובתחילת השבוע העלתה החברה את מחיר המנייה הצפוי בהנפקה – על-פי דיווח שהועבר לבורסה בניו-יורק, ההנפקה תתבצע לפי מחיר של בין 21 ו-23 דולר, לעומת טווח של 17 עד 19 דולר, עליו דיווחה החברה רק לפני כשבוע. שווי השוק של החברה, לאחר ההנפקה, צפוי להגיע לכ-4.7 מיליארד דולר.

בעקבות ההנפקה, צפויים כמה מבכירי שוק הרכב הישראלי, שנמנים עם בעלי המניות במובילאיי, לרשום רווחי-עתק – בפועל או "על הנייר". שמואל חרל"פ, מבעלי כלמוביל – יבואנית מרצדס, יונדאי ומיצובישי – מחזיק ב-9.5% ממניות החברה (חלקן ישירות, וחלקן באמצעות כלמוביל). ערך מניותיהם של חרל"פ וכלמוביל לאחר ההנפקה צפוי להגיע לכ-450 מיליון דולר.

גיל אגמון, בעל השליטה בדלק רכב – יבואנית ב.מ.וו, מאזדה ופורד – מחזיק ב-3.9% ממניות החברה, שערכן לאחר ההנפקה צפוי להגיע לכ-190 מיליון דולר. אגמון ודלק רכב ימכרו חלק מהמניות שבבעלותם במסגרת ההנפקה של מובילאיי, במחיר כולל המוערך בכ-30 עד 33 מיליון דולר.

גם יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה (בבעלות ג'ורג' חורש) מחזיקה במניות מובילאיי, אם כי בכמות נמוכה משמעותית (0.4%). מלבד בכירי שוק הרכב הישראלי, עם בעלי המניות של מובילאיי נמנות כמה מהחברות הגדולות בתחום הפיננסים והבנקאות: בנק לאומי (2%), פסגות (1.3%), חברת הביטוח מגדל (1%) וחברת הביטוח כלל (0.8%).

עם המרוויחים הגדולים מהנפקת מובילאיי נמנים, באופן טבעי, גם מייסדי החברה. פרופסור אמנון שעשוע (המייסד) וזיו אבירם (המנכ"ל) מחזיקים (כל אחד) ב-9.2% ממניות החברה. שווי המניות שמחזיק כל אחד מהשניים צפוי להגיע לאחר ההנפקה לכ-440 מיליון דולר.

זו לא הנפקה של חברת אינטרנט
העניין שמעוררת מובילאיי, ושווי השוק הצפוי לחברה לאחר ההנפקה, אינם מפתיעים. בניגוד לחברות ישראליות רבות שהנפיקו בבורסה בניו-יורק בשנים האחרונות, ובמיוחד חברות שעוסקות בתחום האינטרנט (על נגזרותיו השונות), מובילאיי מגיעה להנפקה כחברה בשלה ובעלות הכנסות משמעותיות. לחברה הישראלית יש שיתופי פעולה עם יצרניות הרכב הגדולות בעולם, עמן נמנות (בין השאר) ג’נרל מוטורס, ב.מ.וו, פורד, רנו-ניסאן ו-יונדאי. בנוסף, מובילאיי פיתחה מערכות "After market", אותן אפשר להתקין כמוצר-מדף במכוניות שכבר עלו על הכביש.

טכנולוגיית הראייה הממוחשבת של מובילאיי מאפשרת פיתוח מגוון רחב של מערכות-עזר לנהג: למשל, מערכות להתראה מפני סטייה מנתיב הנסיעה ואי-שמירת מרחק, זיהוי מכשולים (ובהם גם הולכי רגל) וזיהוי תמרורים ורמזורים. הטכנולוגיה של מובילאיי נחשבת לזולה יחסית, שכן היא מתבססת על שימוש במצלמת וידאו, וזאת בניגוד לטכנולוגיות יקרות יותר שעושות שימוש במערכות רדאר או לייזר.

מלבד היישום (הברור) במערכות בטיחות, הטכנולוגיה של מובילאיי צפויה להשתלב באחד התחומים המרתקים ביותר בתעשיית הרכב: פיתוח כלי רכב אוטונומיים, שאינם נזקקים לנהג אנושי. למרות שהתחום נמצא עדיין בתחילת הדרך, כמה מיצרניות הרכב הגדולות כבר הצהירו על כוונתן להציג דגמי אבטיפוס אוטונומיים בשנים הקרובות, וכך עשתה גם ענקית האינטרנט גוגל, שאף הודיעה לאחרונה על כוונתה לייצר כלי רכב אוטונומי באופן עצמאי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad