מיצובישי מוטורס, שגרעין השליטה בה שייך לניסאן, מנהלת מגעים להצטרפות לשותפות אסטרטגית שמתהווה בין ניסאן להונדה, כך על פי דיווחים בתקשורת היפנית.
בחודש מרץ האחרון הודיעו הונדה וניסאן שהן מנהלות מגעים להקמת ברית חדשה לטובת שיתופי פעולה לפיתוח כלי רכב חשמליים – בדגש על פיתוח רכיבי מערכת חשמל ותוכנות הפעלה לרכב על בסיס בינה מלאכותית.
באותו מעמד הודיעו היצרניות שהברית תוקם על בסיס המשאבים הקיימים שלהן, בלי למכור חלק מן הבעלות או לגייס הון. השותפות המתוכננת, והידיעה לגבי ההצטרפות האפשרית של מיצובישי, נובעת מן הלחץ שמפעילה כעת תעשיית הרכב הסינית על תעשיית הרכב הוותיקה, ובפרט על הפערים שיצרניות הרכב היפניות חייבות לסגור בתחום הרכב החשמלי.
ברית דומה לשיתוף פעולה אסטרטגי קיימת מזה כ-24 שנים בין רנו לניסאן, ולהבדיל – טויוטה רכשה חלקים קטנים בסובארו, סוזוקי ומאזדה (והיא גם הבעלים של דייהטסו) ומתוקף זה מפעילה "ברית דה-פקטו" בין כל היצרניות האלה.
הונדה היא היצרנית היפנית המשמעותית היחידה שלא הייתה חברה בברית מקומית, אם כי יש לה הסכמי שיתוף פעולה טכנולוגיים עם ג'נרל מוטורס. כעת ניצבת הונדה במצב של אין ברירה, והיא נאלצת לחבור אל אחת הבריתות הקיימות.
ניסאן, כאמור, מחזיקה ב-34% מן הבעלות הישירה במיצובישי ומיצובישי, כאמור, חברה בברית רנו-ניסאן. מבחינה זאת – אך טבעי הוא שמיצובישי תהיה חברה בברית ניסאן-הונדה.
אגב, כדאי לשים לב שברית ניסאן-הונדה שונה מברית רנו-ניסאן, למרות שרנו וניסאן אוחזות כל אחת בחלק מן הבעלות בחברה האחרת. מערכת היחסים בין היצרנית הצרפתית ליצרנית היפנית ידעה בשנים האחרונות לא מעט דרמות, ורק במהלך השנה האחרונה היא נחתה על חוף מבטחים לאחר הסדרת מערכת היחסים בין החברות. אלא שרנו, בינתיים, פוצלה לשתי חברות – 'סוס' שממשיכה בפיתוח מנועי בעירה ו'אמפר' – שמפתחת את עסקי הרכב החשמלי. ניסאן ומיצובישי התחייבו להשקיע יחד כ-800 מיליון אירו בחטיבת אמפר, וזאת ללא כל קשר לברית החדשה עם הונדה.
לקריאה נוספת:
איזה בידור! המכונית החשמלית של סוני והונדה
טויוטה נותנת שיעור באחריות ליונדאי, רנו, פיג'ו ופורד: תחליף 102,000 מנועים פגומים