Ad

מחצית הרכישות של הליסינג – למכירה ללקוחות פרטיים

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

הסיכום השנתי של רשות המיסים מגלה: חברות הליסינג וציי הרכב רכשו אמנם 49% מכלל כלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל, אבל רק כמחצית מן המכוניות (24% מהסה"כ) משמשות אותן להחכרה

רק 24.2% מכלי הרכב החדשים שעלו על כבישי הארץ בשנת 2013 נרכשו על ידי חברות הליסינג לצורך החכרתן ללקוחות, וזאת לעומת 60% ממכירות הרכב בישראל בשנת 2007 – שהייתה שנת השיא של רכישות רכב על ידי חברות הליסינג ההשכרה וציי הרכב. כך עולה מסיכום נתוני ענף הרכב לשנת 2013 שפירסמה אתמול רשות המיסים.

הנתון המעניין, ואולי גם המטריד, הוא שגם אם "עידן הליסינג" עבר את שיאו – השפעתן הבעייתית של חברות הליסינג על כלל השוק לא נחלשה כלל: אותן חברות נותרו הלקוחות הגדולים והמועדפים של יבואני הרכב, ולו מפני שהן רכשו 49% מכלל המכוניות החדשות, וזה עוד לפני שמוסיפים את עשרות אלפי המכוניות שנמכרו לחברות ההשכרה.

הפער בין שני הנתונים הללו – המכוניות שמשמשות לליסינג ממש, לבין כלל המכוניות שנרכשו על-ידי החברות הגדולות – נובע מכך שחלק גדול מהמכוניות הללו נרכשו לצורך מכירתן ללקוחות פרטיים באופן ישיר כ"מכוניות אפס קילומטר", או ללקוחות פרטיים בתוכניות "ליסינג פרטי". כך נותרה בעינה אחת הצרות הגדולות שהכניס עידן הליסינג לשוק הרכב הישראלי, שהיא המוטיבציה של יבואנים לשמר מחיר מחירון גבוה ממנו יוכלו להעניק הנחות נדיבות לקונים הגדולים שלהם.

ברשות המיסים ניטרלו ממספר המכוניות שרכשו חברות הליסינג את המכוניות שנרכשו לצורך ליסינג מימוני פרטי ורכישות לשם מכירה ללקוחות פרטיים. לאחר ניכוי רכישות אלה, שמוגדרות כ"חוליה בשרשרת השיווק", נותר משקל הרכישות היחסי של ציי הרכב בשנת 2013 על כ-37%.

לא כל המכוניות שנמכרות לשוק המוסדי נרכשות על-ידי חברות הליסינג: משקלן היחסי של חברות הליסינג בתוך סך הרכישות של רכב חדש על ידי ציי רכב נשאר ברמה הדומה לזו של שנת 2012 – 32.1% (ובניטרול אומדן ליסינג פרטי ורכישה לשם מכירה – 24.2%).

הסיכומים של רשות המיסים מעלים מספר נקודות מעניינות נוספות אודות שוק הרכב הישראלי לשנת 2013:

מי הם בעלי הרכב בארץ?

סך היקף צי הרכב שנע על כבישי הארץ בסוף 2013 עמד על 2,774,365 מכוניות. 84.8% מכלל מכוניות אלה הם בבעלות פרטית (2,312,548 מכוניות).

11.3% (313,553 מכוניות) הם "כלי רכב צמודים", מהם 7.6% (209,955 מכוניות ) 'רכבי ליסינג', 1.4% ( 38,950 כלי רכב) בבעלות חברות השכרה, ו-2.5% (69,314 מכוניות) משמשים כ"רכבי מאגר".

צבע מועדף: בניגוד לאמירה המפורסמת של הנרי פורד, לפיה תוכלו לבחור כל צבע שתרצו למכונית ובלבד שיהיה שחור, מתברר שהציבור הישראלי דווקא מעדיף את הצבע האפור/כסוף או הלבן. שני צבעים אלה תופסים כל אחד 32.4% מכלל צבעי המכוניות שנמכרו בשנת 2013. הצבע השחור (כולל שחור חציל) של הנרי פורד תופס רק את המקום השלישי בפופולריות עם כ- 13.3%. כ- 8.3% מהמכוניות שעלו לכביש בשנה שעברה צבועות בגווני כחול/תכלת.

מגמת העלייה בפופולריות של הצבע השחור נבלמה, וכעת זהו הצבע הלבן שבעליה. מכוניות לבנות שלטו במכירות בתחילת שנות ה- 90 (למעלה מ- 40% מהמכירות), אך הפופולאריות שלהן ירדה בשנים 2005-2009 לשיעורים של 16-19%. ב- 2013 הגיע מספר המכוניות הלבנות ל-32% מכלל המכירות.
הצבע האדום, שהיווה למעלה מ- 10% בשנות ה- 70, חווה ירידה והפך שוב לפופולרי בשנות ה- 90, אך כיום ירד אל פחות מ-4%.

מכוניות בגווני ירוק, שהיוו למעלה מ- 10% במכירות רכב נוסעים בסוף שנות ה- 90, ירדו לכ- 1% בלבד.

ברשות המיסים מציינים כי ממצאים אלה מפתיעים במידה מסוימת, שכן, המיסוי הירוק הביא לעליה ברכישות כלי רכב בדרגות זיהום נמוכות שבהם, ככלל, משקל רב יותר של צבעים "צבעוניים".

בפילוח לפי מחיר מחירון אכן רואים צבעים ססגוניים יותר בכלי רכב זולים יחסית, אך אפילו בקטגוריה של עד 85,000 ש"ח שני שליש מן המכוניות הוזמנו בצבעי שחור או לבן.

סטיישן או סדאן? לפני מספר שנים שלטה בשוק תצורת הסדאן (4 דלתות עם תא מטען נפרד) באופן כמעט בלעדי: בשנת 2003 היוו מכוניות כאלה 60% מכלל המכירות ובשנת 2005 היוו 63%.
בשנים האחרונות ניכר שינוי בטעמים של הצרכן הישראלי גם מבחינה זו: משקלן של מכוניות הסדאן ירד ל- 32% בשנת 2013, ואילו 45% מסך המכוניות החדשות היו עם מרכב האצ'בק, וזאת לעומת 35% בשנת 2003 ו-30% בשנת 2005.

גם סך הרכישות של מכוניות סטיישן גדל מאד: מכוניות סטיישן ומיניוואנים היוו ב-2013 כ-10% מכלל המכירות של מכוניות חדשות לעומת כ-3% בלבד בשנים 2003 ו-2005.

קטגוריית הג'יפים הגדולים, שתפסה כ-11% מכלל המכירות לפני עשר שנים, נמחקה כמעט לגמרי והיוותה 1% בלבד בשנה שעברה.

מחירי משומשות: התופעה של שחיקת מחירי כלי רכב משומשים ביחס לרכב חדש, נמשכה. ככל הנראה זו תוצאה מתחרות אל מול מכירת רכב משומש מציי רכב וכן אל מול מכירת רכב חדש במחירים זולים, כתוצאה מהרפורמה של "מיסוי ירוק".

יבוא והכנסות ממס: יבוא הרכב בשנת 2013 גדל ב-8.9% יחסית לשנת 2012 אבל ערכן של המכוניות עלה רק ב-2.3% בגלל יבוא כלי רכב קטנים ופחות מזהמים. ההכנסות ממיסי יבוא ירדו בחצי אחוז.

רכב היברידי: מספר כלי הרכב ההיברידיים הצפוי להגיע לארץ הוא כ-9,000 עד סוף השנה. במחצית הראשונה של השנה עלו לכבישים 4,843 כלי רכב היברידיים מ-20 דגמים שונים. יש גם גידול במכירה של רכב היברידי לציי רכב. רשות המיסים סבורה שיש להמשיך במתן הטבות מס לכלי רכב היברידיים כדי לצמצם את פערי המחירים בינם לבין רכב רגיל. כיום מהווה הרכב ההיברידי כ-3.6% בלבד מכלל כלי הרכב המיובאים לישראל.

חדש או משומש? 477,610 עסקות של רכישת רכב על ידי בעלים פרטיים נעשו בארץ בשנת 2013.
21.5% מהן היו של רכישת רכב חדש, וכ-88% – עסקות רכישת רכב משומש. רוב עסקות הרכישה של רכב משומש היו של כלי רכב בני 3-6 שנים (20.5% מכלל העסקות), 18.3% היו של מכוניות בנות 10 – 15 שנה. 13.2% היו עיסקות של רכשת רכב שגילו עד 3 שנים, בעיקר בגלל מכירות כלי רכב כאלה על ידי חברות הליסינג.

אחרי כמה זמן מוכרים מכונית? רכב יד ראשונה בבעלות פרטית נמכר לאחר שנעשה בו שימוש ממוצע במשך כ-5.8 שנים אצל הבעלים הראשון. לעומת זאת, רכב בבעלות תאגיד נמכר בממוצע לאחר 3.04 שנים. ככל שמדובר במכירת רכב חדש יותר, ציי רכב ובפרט חברות ליסינג תופסות מרכיב דומיננטי במכירות. באופן טבעי לחלוטין, צרכן פרטי נמנע מלמכור רכב זמן קצר לאחר רכישתו בשל עלויות העסקה הגבוהות (ירידת ערך, פרסום, אובדן זמן וטרחה), ואילו חברות ליסינג רוכשות רכב בכמויות גדולות ותוך קבלת הנחת כמות, ומייעדות חלק מהכלים למכירה לשוק הפרטי.

משקל ציי הרכב עומד על למעלה מ- 90% במכירות רכב בן 0 עד 2 חודשים (לרוב מדובר במכירות מתוכננות של חברות ליסינג). משקל זה יורד בהדרגה ככל שמתקרבים לרכב בן 12 חודשים (עדיין מדובר במשקל גבוה של כ- 50%, ומעניין שרובו בא דווקא לא מחברות ליסינג.

מחירי המכוניות המשומשות: משנת 2011 ואילך מתקיימת תופעה מעניינת של ירידת מחירי הרכב המשומש ביחס לרכב חדש, במילים אחרות – התרחב הפער בין מחירי רכב חדש ורכב משומש. יש לכך מספר הסברים אפשריים, וביניהם: הרחבה משמעותית של יבוא כלי רכב זולים בעקבות הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שכתוצאה מיישומה כלי רכב קטנים וידידותיים (יחסית) לסביבה קיבלו הפחתה משמעותית במס קניה.
הסבר נוסף: החרפת התחרות בשוק הרכב המשומש בעקבות הגידול בהיצע המכוניות המשומשות מחברות ליסינג וציי רכב.

איבזור בטיחותי: מרבית דגמי הרכב (כ-61%) נמצאים עדיין ברמת אבזור 1 (שהדרישה המינימלית לכניסה אליה היא 6 כריות אויר ברכב נוסעים ו- 4 כריות אויר ברכב מסחרי). עם זאת יצוין כי מרבית כלי הרכב שנמצאים בקטגוריה זו מצוידים לא רק בכריות אוויר אלא גם במערכות בטיחות כלשהן – אך הניקוד המצטבר עבורן לא מגיע ל- 2 נקודות הדרושות על מנת לעבור לקטגוריה הבאה. לרוב, בכלי רכב ברמת אבזור 1 מותקנות מערכת עזר לבלם וחיישני לחץ אוויר. רק 0.7% נמצאים ברמת הבטיחות הגבוהה ביותר רמה 4 ומעלה.

בשנת 2014 החל תהליך אבזור מקומי של כלי הרכב המיובאים במערכות בטיחות, והוא צובר תאוצה ומאפשר להגיע לרמות אבזור גבוהות גם ברכב "עממי" יחסית.

יבוא אישי: צמצום מגמת היבוא האישי נמשך גם ב-2013. רק 1,252 מכוניות יובאו לארץ ביבוא אישי, לעומת יותר מ-3,000 מכוניות בשנים 2008 – 2009 . ניתן למנות מספר סיבות לירידה בהיקפי היבוא האישי – בהן הגברת האכיפה של אגף המכס, גידול בהיצע של כלי רכב יוקרתיים ביבוא סדיר ויבוא מקביל, האטה כלכלית, ועוד.

המכונית הפופולרית ביותר ביבוא האישי היא טויוטה קאמרי היברידית, וממנה יובאו 175 מכוניות. בשנת 2012 הייתה טויוטה סיינה המכונית המיובאת ביותר ביבוא אישי, עם 167 מכוניות. רוב היבוא האישי מתמקד בדגמים יקרים ויוקרתיים של מרצדס, ב.מ.וו, פורשה, ג'יפ ולנד רובר.

כ- 55% מכלי הרכב שיובאו ביבוא אישי הם בעלי נפח מנוע מ- 3,000 סמ"ק ומעלה .
להשוואה, ביבוא סדיר רק כ- 1.5% מכלי הרכב היו בעלי נפח מנוע 3,000 סמ"ק ויותר. למעלה מ- 95% מכלי הרכב הנם בעלי מנוע בנפח שאינו עולה על 2,000 סמ"ק.

נסועה שנתית: הקילומטרז' השנתי שעושה רכב צמוד כפולה מזו של רכב פרטי: ממוצע הנסיעה של רכב צמוד הגיעה בשנה האחרונה ל-28,700 ק"מ לעומת 14,600 ק"מ ברכב בבעלות פרטית.

מיסוי רכבי יוקרה: לא ברורה עדיין ההשפעה של העלאת המס על רכבי היוקרה על הסגמנט: כמות כלי הרכב בתחום המחירים מעל 300 אלף ש"ח שנרשמו במחצית הראשונה 2014 לא ירדה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, אך משקלם היחסי מתוך סך רכבי הנוסעים שנרשמו ירד מ- 3.0% ל- 2.6%.

  • Ad
  • Ad
  • Ad