משרד התחבורה פרסם אתמול (ב') את התוצאות הראשונות של פיילוט שהוא מקיים לשיקוף המחירים של חלקי רכב לצרכנים. הרעיון מאחורי היוזמה הזאת הוא ליישם את אחת ההמלצות של 'ועדת זליכה' מלפני עשור, ולשקף לבעלי הרכב את מה שמוסלק כיום בתוך מחירונים סבוכים להפליא של יבואני הרכב.
הצגת הנתונים – שמן הסתם תשופר במהלך הדרך – מבוססת על "סל חלפים" טיפוסי של דגמי רכב נפוצים בישראל, והדירוג שלהם בהתאם לעלות היחסית של סל זה – מהזול ליקר. "סל החלפים" בנוי מ-80 חלפים נפוצים שונים וזאת במטרה להציג "תמונה מייצגת" לכלל העלויות שעלולות לחול על בעלי הרכב
עם זאת, צריך לומר לאנשי משרד התחבורה ש"נאה דורש – נאה מקיים": כאשר עוסקים בשקיפות נדרשת שקיפות גם מהם, כלומר שעליהם לפרסם את רשימת 80 החלקים שנבחרו למדגם כדי שכל בעל רכב יוכל להבין עד כמה הם רלבנטיים עבורו. מה שכן נמסר בינתיים הוא שסל המוצרים כולל חלפים שמשמשים לטיפולים תקופתיים (רפידת בלם, מסנן שמן, מסנן אוויר וכיוצ"ב), וחלקים שמשמשים לתיקוני תאונות (פנס, פגוש, כנף וכיוצ"ב).
לצורך הפיילוט נבחרו 60 דגמים שאמורים להיות הנמכרים ביותר בישראל (מעל 1,000 יחידות לכל דגם) והם חולקו לארבע קבוצות: מכוניות מיני וסופר מיני, מכוניות משפחתיות, קרוסאוברים ("רכב כבישטח SUV), וג'יפים. בהמשך תפורסם גם קטגוריה חמישית, לכלי רכב חשמליים.
במסגרת הפיילוט מבקשים אנשי משרד התחבורה לבחון, למשל, את ההשפעה של שיקוף מידע לציבור – במקרה זה בתחום החלפים לרכב. עם זאת, אנשי משרד התחבורה מבצעים את הפעילות כולה בידי ספק חיצוני עלום, והם לא מוכנים לקחת כל אחריות על נכונות המידע או לנזקים שעלולים להיגרם לצרכנים כתוצאה מהסתמכות על המידע שהם מפרסמים.
במשרד התחבורה מקווים שעצם חשיפת המידע לציבור – באופן השוואתי – תפעיל לחץ על יבואני הרכב להוזלת מחירי החלפים שלהם כדי להיראות טוב יותר בעיניי הציבור. אנשי משרד התחבורה מבטיחים לעדכן את הנתונים באתר המשרד אחת לחודש, וזאת בהתאם לשינויי המחירים אצל היבואנים. הם, כמונו, מקווים שככל שתהיה לפיילוט שלהם תהודה רבה יותר כך יופעל יותר לחץ על יבואני הרכב להוזיל מחירים.
ההצלחה תלויה בציבור
ראשית לכל צריך לשבח את משרד התחבורה על היוזמה הנוכחית, כמו על כל יוזמה לתועלת הציבור. צריך גם להבין שמדובר בשלב ראשון בלבד, שלב פיילוט, שיכול להיות משופר ככל שתהיה אוזן קשבת מצד משרד התחבורה והירתמות ציבורית לחשיבה יצירתית והערת הערות בונות.
לקריאה נוספת: רשות התחרות לבעלי הרכב: תעזרו לנו לעזור לכם
העובדה הראשונה שחייבת להיות מטופלת בפרויקט כזה היא יצירת מדד דומה לטיפולים ותיקונים ברכב, אחרת מדובר בפרויקט עם ערך נמוך מאד. את הצרכן הממוצע לא כל כך מעניין אם מסנן האוויר במכוניתו יקר או זול – יותר חשוב לו כמה יעלה לו הטיפול התקופתי ברכב, או כמה תעלה לו האחזקה השנתית של הרכב, שנובעת בין השאר מן העלות של כלל הטיפולים שנדרשים. מחירי החלקים הם רק רכיב אחד בעלות הכוללת, ולאו דווקא היקר ביותר.
יש לכם רעיונות לשיפור היוזמה של משרד התחבורה? כתבו אלינו אל editor.thecar@gmail.com