Ad
מאן לאיונס סיטי, Lion's City

מהפכת תחבורה ציבורית בישראל: תושבי הפריפריה ייהנו מנסיעה בחינם באוטובוסים וברכבות

משרד התחבורה מוציא לפועל מהפכה דרמטית בתחום התחבורה הציבורית, במטרה להגביר את השימוש באוטובוסים וברכבות ולהפחית את העומס בכבישים. קיים חשש מ"תחמון" של ישראלים שישנו את כתובת המגורים שלהם כדי לזכות בנסיעה בחינם.
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

שרת התחבורה מירי רגב הכריזה היום (ה') על אימוץ מסקנותיה של ועדה ציבורית בראשות אלוף (מיל.) גל מעשיהו, אשר מונתה כדי לבחון שימוש מיטבי בכספי הסובסדיות הממשלתיות לתחבורה ציבורית בישראל.

 

 

המסקנה הדרמטית ביותר שתאומץ היא ביטול תשלום דמי נסיעה באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות, אלא שבניגוד להמלצת הוועדה החליטה שרת התחבורה להעניק את ההטבה רק לתושבי הפריפריה, גם כאשר הם משתמשים בתחבורה ציבורית במרכז הארץ.
ועדת מעשיהו מדגישה את המובן מאליו, שאין להסיק מסקנות מנתוני הנסיעה של שנת 2020 שבה השביתה הקורונה את המשק הישראלי והדירה מיליוני נוסעים מתחבורה ציבורית, אולם מציינת ששנת הקורונה דווקא "פתחה דלת לצורות חשיבה חדשות אודות שימוש בתקציב המדינה לעידוד פעילויות כלכליות במשק".

בפרק המבוא למסקנות הוועדה נכתב שערב משבר קורונה התקרב סך הנסיעות של נוסעים בתחבורה ציבורית בישראל למיליארד, מהן כ-850 מיליון נסיעות באוטובוסים, קרוב ל-70 מיליון ברכבת ישראל וכמעט 50 מיליון ברכבת קלה. אלא שדמי הנסיעה ששילמו המשתמשים בתחבורה הציבורית מהווים פחות מ-20% מכלל עלות הציוד והתפעול של מערך האוטובוסים והרכבות, ולפיכך ויתור עליהם לא ישנה מהותית את אופן תפעול המערך.

סך הפדיון מדמי נסיעה בתחבורה ציבורית בישראל (הסכום שמשלמים הנוסעים) מגיע לכ-3.7 מיליארד שקלים בשנה, ואילו תקציב המדינה לתחבורה ציבורית גדול כמעט פי ארבעה: כ-7 מיליארד שקלים בשנה משולמים למפעילים כסובסידיות, ואילו 7.2 מיליארד נוספים מיועדים ל"פיתוח תשתיות", בעיקר לסבסוד רכש של אוטובוסים והקמת מסילות ברזל ורכב מערכי רכבות.

 

 

הוועדה ממליצה על שלוש חלופות כדי להשלים את הפער שייווצר אם לא ייגבו דמי נסיעה, והראשונה בהן היא פתיחת כל הסכמי ההתקשרות עם מפעילי התחבורה הציבורית ויצירת מדד אחיד לתשלום בהתאם לביצועים בפועל ולרמת השירות לנוסעים. חלופה אחרת היא הגדלת תקציב הסיוע לתחבורה ציבורית (ובהקשר זה מובאת כדוגמא הגדלת תקציב המדינה בכ-120 מיליארד ש"ח במהלך משבר קורונה), והחלופה השלישית היא צמצום תקציב הפיתוח. הוועדה מדגישה שאפשר לשלב בין שלוש החלופות. אנשי הוועדה מדגישים גם את החיסכון שיתקבל מעצם הביטול של מערכת גבייה יקרה שקיימת כיום.

המטרה: עידוד השימוש בתחבורה ציבורית

ועדת מעשיהו מדגישה שבשנת 2019, לראשונה, היה תקציב הפיתוח לתחבורה ציבורית גדול יותר מתקציב הפיתוח של כבישים, ומתארת את המצב הבלתי נסבל של עומסי תנועה. "תשתיות הכבישים בישראל לא יכולות לעמוד בעומס הביקושים גם אם יושקעו בהן כרגע עשרות מיליארדי שקלים נוספים. הדרך היחידה לצמצם את הגודש ואת הנזק למשק כתוצאה מן הפגיעה בפריון ומנזקי זיהום האוויר היא הקטנת הביקושים לנסיעה ברכב פרטי, וזאת באמצעות שיפור תדירות הנסיעה וחוויית המשתמש בתחבורה ציבורית, ועידוד השימוש בה על-ידי ביטול דמי הנסיעה". הוועדה מביאה דוגמאות של מדינות שונות ברחבי העולם שבהן בוצע בהצלחה מהלך דומה.

שרת התחבורה מירי רגב אימצה, כאמור, את מסקנות הוועדה אך קבעה שנסיעה חינם באוטובוסים וברכבות תוענק רק לתושבי הפריפריה, וזאת "כדי לתקן עוול היסטורי שבו נשלחו תושבים לפריפריות המרוחקות ונדרשו להשקיע נתח גדול מתקציב משקי הבית שלהם בתחבורה למרכז. היום אנחנו הופכים את הקערה על פיה ומטיבים עם הציבור המוחלש. הציבור החזק והפריבילגי בישראל ממילא לא משתמש באוטובוסים, ויש לו משאבים לעמוד בעלות של כרטיס נסיעה באוטובוס".

גורמים במשרד התחבורה טוענים שלא לייחוס שבידול בין מי שזכאים לנסיעה בחינם לבין מי שלא זכאים לה לא יאפשר לבטל את מערכת הגבייה היקרה והמיותרת, וקיים חשש כבד שהוא יגרום לתושבי מרכז רבים לשנות את כתובת מגוריהם כדי "לתחמן" ולזכות בהטבה.

 

 

דובר משרד התחבורה מסר בתגובה שמדובר ב"מהפכה שמקדמת שרת התחבורה תא"ל (במיל') מירי רגב לקידום התחבורה הציבורית הבינעירונית כולל קווי רכבת ישראל, ובמסגרתה היא תופעל ללא תשלום לכלל הציבור. בעבר בוצעה תוכנית דומה באופן חלקי כאשר שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ אפשר נסיעה חינם ברכבת לתושבי הפריפריה. נסיעה חינם תתאפשר ביותר מ-600 קווי אוטובוסים בינעירוניים וכן בכל קווי רכבת ישראל. הנוסעים בקווים שאושרו לא יידרשו להציג שום מסמך או תעודה ולא תחול על הנוסעים שום מגבלת גיל. הנוסעים יוכלו לנסוע באופן חופשי באוטובוסים הבינעירוניים המאושרים, ללא צורך בתיקוף הנסיעה באמצעות כרטיס הרב קו או אחד היישומונים לתשלום בתחבורה הציבורית. נוסעים ברכבת יוכלו להנפיק כרטיס נסיעה בקופות התחנה או בעמדות הכרטוס המוצבות בתחנה".

כחול לבן: "זאת כלכלת בחירות"

מקורות במפלגת כחול לבן הביעו התנגדות לתוכנית המוצעת וטענו שמדובר בתעלול בחירות שקוף וב"שוחד לבוחרים". לדבריהם, "התוכנית כולה לא הגיונית ולא סבירה ראשית לכל מכיוון שהיא מבוססת על עבודה של ועדה ציבורית שפעלה באופן שקוף ופרסמה את הפרוטוקולים שלה לציבור. במשרד התחבורה מעולם לא פעלה אף ועדה באופן שקוף וגלוי, ואף החלטה של משרד התחבורה ב-20 השנים האחרונות לא התבססה על עבודה מקצועית שקופה לציבור, אלא כמעט תמיד על גחמות פוליטיות ולחצים של גורמים חיצוניים וחברות עסקיות…

משרד התחבורה לא משקף לציבור את העלות-תועלת של מיליארדי שקלים שהושקעו במערכות בטיחות לרכב, לא משקף החלטות בנוגע להשקעה של מיליארדים אחרים בנמלי ישראל ובתשלומים לקבוצות לחץ, ומקפיד למנות בעלי תפקידים בכירים שמקורבים למרכז הליכוד", אמרו בכחול לבן, "ולא יעלה על הדעת שדווקא בנושא כל כך חשוב כמו תחבורה ציבורית מונתה ועדה ציבורית והתקבלו החלטות על סמך היגיון כלכלי. התנהלות כזאת מתאימה ל-1 באפריל ולא למשרד תחבורה בראשותה של שרה מקצועית, ולכן כדאי לכולם להתעורר מהחלום הזה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad