יצרנית הרכב BYD היא יצרנית הרכב הסינית הראשונה בעידן המודרני שניצבת – בסיכום שנת 2023 – בראש טבלת מכירות הרכב בשוק המקומי, וזאת בעקבות זינוק אדיר של 43.3% במכירות המותג בסין. כך עולה מדוח המכירות שפרסמה CPCA – התאחדות יצרניות מכוניות הנוסעים בסין.
במהלך 2023 מכרה BYD בסין 2,571,109 מכוניות מתוצרתה והשתלטה על נתח שוק של 11.85%, תוך שהיא מותירה מאחור את פולקסווגן אשר הובילה את טבלת המכירות הסינית כמעט מאז שהסינים החלו לייצר מכוניות מודרניות על בסיס טכנולוגיה מערבית.
המהפך בטבלת המכירות בסין ניכר גם במורד טבלת המכירות ומבטא מגמה בעלת חשיבות רבה: הצרכנים הסינים מצביעים ברגליים ובוחרים במותגים סינים על-פני מותגים אירופאים, יפנים וקוריאנים (שגם הם מיוצרים ברובם בסין). בסיכום 2023 זינקו המכירות של מותגי רכב סינים ב-16% ונתח השוק הכולל שלהם הגיע ל-56% מכלל המכירות. להערכת אנליסטים צפוי הנתח של הסיניות לגדול השנה ל-63%.
פולקסווגן, שמשווקת בסין תחת המותג שלה מכוניות שהיא מייצרת במיזמים משותפים עם מספר יצרניות מקומיות, שמרה פחות או יותר על מספר המכוניות שהיא מכרה בסיכום 2023 ביחס ל-2022, כ-2.23 מיליון כלי רכב. טויוטה, אשר ניצבה בסיכום 2022 כתף אל כתף עם BYD, סיימה את השנה עם ירידה של כמעט 4% במכירות.
עשרת מותגי הרכב הנמכרים ביותר בסין בסיכום 2023
המותג | מכירות | שינוי 22/23 | נתח שוק |
BYD | 2,571,109 | 43.3%+ | 11.85% |
פולקסווגן | 2,228,635 | 0.2%- | 10.27% |
טויוטה | 1,702,773 | 3.8%- | 7.84% |
הונדה | 1,193,019 | 12.3%- | 5.5% |
צ'אנגאן | 962,061 | 3.5%- | 4.43% |
ג'ילי | 914,752 | 9.6%+ | 4.21% |
וולינג | 843,103 | 7.8%+ | 3.88% |
ב.מ.וו | 705,163 | 7.8%+ | 3.25% |
ניסאן | 687,110 | 14.3%- | 3.17% |
אאודי | 664,607 | 11.3%+ | 3.06% |
סה"כ מכירות בשוק | 21,706,000 | 5.6%+ | 100% |
מקור: CPCA
המכירות של הונדה, לעומת זאת, צנחו בסיכום 2023 ב-12.3% וזאת הירידה השנייה בעוצמתה שנרשמה בשנה שעברה מבין עשרת המותגים הנמכרים ביותר בסין. רק ניסאן, שמכירותיה הצטמקו ב-14.3%, רשמה ירידה משמעותית יותר אך היא ממילא מדורגת תשיעית.
עם זאת, מי שספגו את הפגיעה הקשה ביותר נמצאים ממילא במורד טבלת המכירות ואלה מותגי הרכב הצרפתים (שרובם מיוצרים בסין עם שותפות מקומיות) שאיבדו בסיכום 2023 יותר מ-41% מן המכירות שלהם. מכירות של מותגים יפנים צנחו ב-11%, ואילו מותגים אמריקנים איבדו רק 1.4% מן המכירות. הסינים עדיין רוכשים כבוד למותגים גרמנים ולמרות הדשדוש של פולקסווגן סך המכירות של מותגים אלה עלה ב-2.5%.
השוק הסיני הוא מזמן שוק הרכב הגדול ביותר בעולם ובסיכום 2023 נרשמה שם צמיחה של 5.6% ביחס לשנת 2022. מכירת כלי הרכב ה"פרטיים" (להבדיל ממסחריים) הסתכמה ב-21,706,000 כלי רכב.
חשמל IN בעירה OUT
ממשלת סין מעודדת רכישת "רכבי אנרגיה חדשה" שהם מכוניות חשמליות טהורות ומכוניות היברידיות-נטענות, ולא מפליא שכל הגידול במכירות נובע מן הגידול במכירת כלי רכב כאלה. למעשה, היקף המכירות של כלי רכב עם מנועי בעירה הצטמק מכ-14.9 מיליון כלי רכב בסיכום 2022 אל כ-13.96 מיליון בסיכום 2023, וזו צניחה של יותר מ-6%.
לעומת זאת, המכירה של "רכבי אנרגיה חדשה" – וכל מה ש-BYD, למשל, מוכרת הם כלי רכב כאלה, זינקה בסין בשנה החולפת מכ-5.68 מיליון אל כ-7.75 מיליון, זינוק של 36.5%, וכלי הרכב האלה מהווים כעת 35.7% מכלל המכירות בשוק.
ההצלחה הכוללת של BYD במכירות בסין נובעת מן השליטה שלה בשוק רכבי האנרגיה החדשה שבו היא מכרה כ-1.32 מיליון מכוניות. BYD מחזיקה בנתח שוק של כ-48% משוק ההיברידיות-הנטענות וכ-26% משוק החשמליות הטהורות.
BYD אמנם עקפה בסין את טסלה בשוק רכבי האנרגיה החדשה ומכרה בו יותר מפי שניים ממנה (טסלה מכרה 603,664 כלי רכב) אבל טסלה עדיין מובילה את המכירות של רכב חשמלי טהור ואפילו בפלח המעורב (של כלל רכבי האנרגיה החדשה) היא אחזה עדיין במקום השני.
עשרת מותגי הרכב הנמכרים ביותר בפלח "האנרגיה החדשה" בסין בסיכום 2023
מותג | מכירות | נתח שוק |
BYD | 1,318,835 | 25.58% |
טסלה | 603,664 | 11.71% |
Aion | 477,545 | 9.26% |
וולינג | 415,427 | 8.06% |
ניו | 160,038 | 3.10% |
פולקסווגן | 155,519 | 3.02% |
צ'אנגאן | 146,043 | 2.82% |
אקספנג | 140,900 | 2.73% |
ג'ילי | 121,176 | 2.35% |
זיקר | 118,685 | 2.30% |
סה"כ מכירות בשוק | 5,156,000 | 100% |
מקור: CPCA
בפילוח לפי דגמים מחזיק 'מודל Y' של טסלה את המקום הראשון עם 456,394 מכירות לעומת 'קין פלוס' ההיברידי-נטען של BYD שמדורג שני עם כ-18,000- יחידות פחות. מצד שני, BYD הציבה חמישה דגמים בין עשרת הדגמים הנמכרים ביותר של רכבי אנרגיה חדשה.
כל העולם בכף ידה
יצוא מכוניות הנוסעים (כולל קרוסאוברים) מסין לרחבי העולם זינק בסיכום 2023 ב-64% במיוחד בזכות היצוא של רכבי אנרגיה חדשה וכלי רכב חשמליים טהורים, וזה מציב את סין, לראשונה מעולם, לפני יפן.
עם זאת, כאשר מדברים על סך המכירות של מותגים יפנים צריך לזכור שנתח גדול מן המכירות שלהם מבוסס מזה שנים רבות על ייצור במדינות היעד ולא על יבוא מיפן. רוב המכוניות של טויוטה שנמכרות בישראל, למשל, מיוצרות בטורקיה ובאירופה.
פלישת רוסיה לאוקראינה והחרם שהטילו מדינות המערב על רוסיה נתן לסינים במתנה נתח גדול משוק הרכב הרוסי, והסינים לקחו את המתנה הזאת בשתי ידיים וייצאו לרוסיה קרוב למיליון כלי רכב. הסינים גם חיזקו מאוד את המכירות שלהם במקסיקו (שזה בינתיים הכי קרוב לארה"ב…) ובשווקים מתעוררים אחרים, וגם באירופה.
גם טסלה, שייצאה בסיכום 2023 כ-344,000 כלי רכב מסין לעולם, חלקם גם לישראל, "תרמה את חלקה" לתנופת הייצוא הסינית.
מנתוני איגוד יצרניות הרכב הסיניות עולה שבסיכום שנת 2023 חצתה סין, לראשונה, את אבן הדרך של ייצור 30 מיליון יחידות, וזה מייצג גידול של כ-12% ביחס לשנת 2022.