Ad

לראשונה בדו-גלגלי: מערכת התרעת נתיב נסיעה חסום

ב.מ.וו. מתחילה לפתור את אחת הצרות של אופנוענים: שדה ראיה מוגבל בתנועה עירונית. סייען הנתיב החסום מאתר כלי רכב ברדיוס של 5 מטרים מהאופנוע
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

ב.מ.וו. מוטוראד, חטיבת האופנועים של ב.מ.וו, משיקה חידוש עולמי עם מתיחת הפנים של צמד הקטנועים הגדולים שלה, ובמקביל מגדילה גם את היצע הדגמים שבהם אפשר להוסיף בקרת יציבות באופנועים משומשים.

לקראת השקת מתיחת הפנים של צמד דגמי C600 / C650, שלוש שנים לאחר השקתם המקורית, חשפה החברה הבווארית פרטים טכניים מלאים אודות השידרוגים והשינויים שבוצעו בהם.

עמוק בתוך ההודעה המפורטת לעיתונות מסתתרים מספר משפטים אודות תחילתה של מהפיכת בטיחות אמיתית אשר מצטרפת למהפיכת בקרת היציבות, ואשר יכולה לשפר את סיכויי הרוכבים מול נהגי המכוניות שדעתם מוסחת.

לכשעצמה, "מערכת התרעה מפני מעבר לנתיב נסיעה חסום" אינה חידוש גדול: היא מופיעה מזה קרוב לעשור ברוב דגמי וולבו, ב.מ.וו, מרצדס ואאודי, ובשנים האחרונות מחלחלת גם אל דגמים עממיים יותר.

מערכת כזאת מנתרת – לרוב באמצעות מצלמה או חיישנים אולטרא-סוניים, את השטחים שמאחורי ומצדדי המכונית, וכאשר נמצא בהם כלי רכב אחר היא מפעילה נורית התרעה שממוקמת לרוב בבסיסי מראות הצד על שתי הדלתות הקדמיות, או בסמוך לשם.

כעת מייבאת חטיבת האופנועים של ב.מ.וו. את המערכת הזאת גם אל העולם הדו-גלגלי ומציעה אותה כאופציה בגרסת ה'טורינג', GT, של C650.

 

התרעת נתיב חסום 01

 

בעוד ש"השטחים המתים" סביב מכונית – שטחים שנהג מתקשה או לא יכול לדעת מה נמצא בהם – כוללים בעיקר את החלקים שמאחורי כל אחד מצדדיה (וגודלם תלוי בכיוון נכון של מראות הצד) – השטחים המתים בדו-גלגלי כוללים גם את החלק האחורי של האופנוע (בהיעדר מראה מרכזית, כל מה שנמצא ממש מאחורי הרוכב) ומוגבלים עוד יותר בגלל הקסדה. רוכב חייב, לכן, להסיט את ראשון ואת מבטו לכל הכיוונים, אבל מטלה זאת הופכת קשה שבעתיים בתנועה עירונית צפופה עם כלי רכב שמגיחים מכל עבר.

התרעת נתיב חסום 04

 

הפתרון של ב.מ.וו. מבוסס על ארבעה חיישנים אולטרא-סוניים שמותקנים בסמוך ללוחית הרישוי האחורית ובצידי חלקו הקדמי של האופנוע, ומייצרים יחד כיסוי למרחק של כחמישה מטרים סביב הכלי.

כאשר המערכת מזהה תנועה בשטח המנוטר, ובתנאי שבאותו רגע מפעיל הרוכב את האיתות, היא מפעילה, כמו במכוניות, נורית התרעה כתומה בבסיס מראות הצד, ומזהירה את הרוכב מפני סטייה לנתיב החסום.

בשלב זה מתוכננת מערכת זאת לתנועה עירונית בלבד, לכן היא פועלת רק בטווח המהירויות שבין 28 ל-80 קמ"ש, והיא מתריעה אך ורק מפני כלי רכב ש"מהירות הסגירה שלהם" לא עולה על הפרש של 10 קמ"ש מזו של האופנוע.
במילים אחרות, מערכת כזאת לא תספק התרעה מפני חוליגן שסוגר עליך במהירות של יותר מ-100 קמ"ש בעיר.

אנשי ב.מ.וו. מדגישים שאף מערכת בטיחות לא יכולה להחליף את מה שיש (או אין) לרוכב בתוך הראש, וכל מטרתה היא לסייע לרוכב: המערכת לא יכולה להוות תחליף לעבודה נכונה עם הראש והעיניים, ולהסתכלות שגרתית במראות הצד.

 

התרעת נתיב חסום 02

 

נוסף לבקרת הנתיבים, האופציונלית בתוספת תשלום, מציעה כעת ב.מ.וו. את מערכת בקרת היציבות (ESP) כציוד סטנדרטי ב-C650, ואת ה-ABS, שכבר היה סטנדרטי ממילא.

אנשי ב.מ.וו. טוענים שמערכת ה-ABS/ESP החדשה של חברת בוש מבוססת על אלקטרוניקה חדשה באריזה קומפקטית יותר, שמסונכרנת טוב יותר עם המנוע לטובת הפחתת כח המנוע ברגעי האמת ושליטה מדויקת בתזמוני ההצתה והזרקת הדלק.

מתיחת פנים נחוצה

הצמד C600 'ספורט', ו-C650 GT, שהושקו על-ידי ב.מ.וו. בשנת 2012, הם הכניסה הראשונה של ב.מ.וו. אל עולם קטנועי העל (או, נכון יותר, 'מאקסי סקוטר', ורק אם מתעלמים מ-C1 הכושל), ובתור ניסיון ראשון הם הצליחו ממש לא רע מול יאמאהא טי-מאקס.

כעת, לפחות ככל שאפשר להתרשם מן ההודעה לעיתונות, טיפלו אנשי החברה בכמה מן המגבלות המהותיות של הכלים הללו – למשל בכל הקשור לתיאום בין המנוע לוריאטור (תיבת הילוכים רציפה, אם תרצו) אשר גרם, בין השאר, ליציאה הססנית ולא נעימה ממצב עמידה לנסיעה.

על-אף הכיוון השונה של שני הכלים, וקהלי היעד אליהם הם מכוונים, שניהם מבוססים על אותם המכלולים וחולקים, למשל, את אותו מנוע דו-צילינדרי בנפח 647 סמ"ק.

 

ב.מ.וו. C600-C650GT - 2015

 

במסגרת מתיחת הפנים שופר העיצוב, בין השאר עם מפלטים חדשים (שעומדים בתקנות זיהום רעש מחמירות יותר), ובמקביל לגרסאות הסטנדרטיות שמנועיהן מספקים 60 כ"ס מוצעת גם גרסה מוגבלת (לפחות בחנות) עם 48 כ"ס – כולן כמובן עומדות בתקני זיהום האוויר אירו 4.

 

התרעת נתיב חסום 03

 

אחד השדרוגים החשובים, כאמור, הוא תכנון או כיול מחדש של הוריאטור (כולל יחסי העברה שונים והחלפת המשקולות), בשילוב רפידות מצמד חדשות אשר "מאפשרת אופטימיזציה לשילוב המצמד ולכן תגובת האצה יותר דינמית".
בנוסף לעיצוב המחודש שונו גם יחסי השיכוך של קפיצי המתלים, ונוספו להם אפשרויות כיוונון חדשות.

לקנות בטיחות ולהרכיב

כמעט במקביל להצגת צמד קטנועי העל הכריזה חטיבת האופנועים של ב.מ.וו. גם על הרחבת מגוון דגמי האופנועים שבהם אפשר להוסיף מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) גם באופנוע קיים.

במילים פשוטות, מי שקנה במקור את אחד הדגמים הללו ללא ABS, או מי שקנה אופנוע משומש ללא המערכת והחליט שהוא רוצה להוסיף אותה – יכול לעשות זאת, ומדובר בחידוש חשוב לא רק בעולם הדו-גלגלי אלא בעולם הרכב בכלל.

במקור, ב.מ.וו. השיקה את רעיון ה-Pro ABS כבר באוקטובר 2014, אולם אז כללה התוכנית רק את דגם HP4. החל מחודש יוני השנה מוצעת המערכת כאופציה להתקנה באופנועים קיימים גם לדגם S1000 XR, וכחודשיים לאחר מכן היא הוצעה גם בדגמי R 1200 GS ובדגמי K 1600 GT/GTL.

החל מהחודש מוצעת המערכת גם בדגמי S 1000 RR משנות הדגם 2012-2014, והכוונה היא להרחיב בעתיד את ההיצע גם לדגמים נוספים.

 

ב.מ.וו. C650GT - 2015

  • Ad
  • Ad
  • Ad