מחלקת התחבורה של משטרת ישראל הפיצה לאחרונה הנחיה לכל היחידות שעושות שימוש בכלי רכב מדגמי סיטרואן ברלינגו ו-C4 עם מנועי דיזל בנפח 1.5 (BlueHDi) מדגמי 2018-2024 שבהם קיים כשל סדרתי – "לתאם כניסה למרכזי השירות המורשים של היבואן באופן מיידי" לצורך ביצוע ריקול בדיקת שרשרת התזמון ועדכון תוכנה.

החוזר הטכני, שנשלח על-ידי מדור תחזוקת רכב במשטרה – דורש מקציני תחבורה מחוזיים, קציני תחבורה ביחידות, רמת"לים, סמלי תחבורה, רכזי תחבורה וגם מן ה"נוהגים ברכב" – לתאם כניסה למוסך "מול מרכזי השירות של יבואן הרכב לפחות יום מראש, נדרש לוודא בעת הזמנת התור כי המוסך ערוך לביצוע קריאת השירות".
אחת ההנחיות החשובות שמודגשת במסמך של מחלקת התחבורה במשטרת ישראל אמנם מופנית לאחראים לכלי הרכב של המשטרה, אבל יפה כנראה גם לכל אזרח "רגיל" שמחזיק או נוהג ברכב עם מנוע כזה שנקרא לתיקון: "חובת גמר ביצוע עד התאריך 27/11/2025".
בחוזר שהופץ נכתב ש"היבואן "לובינסקי" הודיע על ריקול עדכון תוכנת מחשב מנוע לרכבי סיטרואן. מהודעת היצרן עולה כי יש לבצע עדכון תוכנת מחשב וכן, החלפת שרשרת התזמון על פי הצורך".
כפי שפרסמנו כאן, יצרנית הרכב (סטלנטיס, בעלת הבית של מותגי פיג'ו, סיטרואן, אופל ומותגים נוספים) הכריזה באופן פומבי ורשמי באירופה על הארכת אחריות למנועים אלה ל-10 שנים או עד 240,000 קילומטרים ובמקביל הכריזה גם על קריאה חוזרת בטיחותית (ריקול). הארכת האחריות חלה על מנועים שיוצרו בטווחי ייצור מוגדרים ובהתקיים תנאים מסוימים.
בישראל פורסם ריקול כזה לטויוטה, ואילו הריקול לחלק מדגמי פיג'ו, סיטרואן ואופל פורסם רק לאחר מכן, ולא לפני שאנחנו פרסמנו כתבה בנושא ופנינו אל משרד התחבורה (פניה שלא נענתה עד היום).

האם הריקול מסלק את הסכנה? לא בטוח
אחת הטענות בתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה כנגד טויוטה והיבואנית שלה לישראל בקשר לאותם מנועים (על-ידי עו"ד עידן איידן ודוד תירוש) היא שהריקול של מנועי הדיזל האלה לא פותר את הבעיה.
בבקשת האישור נכתב, בין השאר: "אף שהיצרניות מודות… בכך שהתקלה בשרשרת התזמון עלולה להתבטא בשבר פתאומי של השרשרת בעת הנסיעה, באופן שיוצר סיכון בטיחותי לאובדן שליטה ברכב, הפתרון המוצע על ידן הוא מוגבל ביותר. מלבד עדכון תוכנה שמהותו לא הובהרה, הריקול מתמצה בבדיקה של רמת הרעש שמפיק המנוע שמטרתה לבחון האם ישנה התרופפות של שרשרת התזמון, באופן שמעיד על היחלשות השרשרת… ברם, כפי שמצוין בחוות הדעת, מקור הכשל הוא בכך שהמנוע מפעיל עומס גדול יותר מאשר כוח המתיחה המרבי של השרשרת. משכך, מובן כי השבר יכול להתרחש באופן פתאומי ואין כל הכרח כי טרם שבירת השרשרת יופיע סימן מקדים בדמות רעש מהמנוע.
ממילא, בחינת קיומו של רעש במנוע מלמדת על מצב נתון של היחלשות השרשרת רק נכון לנקודת הזמן של מועד ביצוע הבדיקה. מובן כי העובדה שבאותה נקודת זמן של מועד ביצוע הריקול לא אובחן רעש מהמנוע מכלי רכב מסוים אינה מבטיחה כי השרשרת לא תיחלש או תישבר בהמשך. הפתרון שמציעות המשיבות בדמות החלפת שמן ועדכון תוכנה… מסוגל לכל היותר לצמצם במידה מוגבלת בלבד את הסיכון לשבר פתאומי אך בוודאי שלא למנוע אותו לחלוטין".
לטענת התובעים – פתרון יחיד שימנע שבר של שרשרת התזמון הוא החלפתה בשרשרת חדשה ברוחב 8 מ"מ, וזאת פעולה לא זולה שכרוכה בהחלפת מספר רכיבים אחרים כמו גלי זיזים ומכסה שסתומים.
נתקלתם בתקלה סדרתית או בעוולה צרכנית? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com

לקריאה נוספת:
הכשל במנועי דיזל של פיג'ו וסיטרואן: היצרנית לוקחת אחריות אך לובינסקי נמנעת מפרסום שקוף לבעלי הרכב
גילוי נאות: חברת דוד לובינסקי הגישה כנגד הח"מ תביעת לשון הרע בעקבות פרסום כתבה בנושא מנוע 'פיורטק'.
















