• Ad
  • יונדאי אלנטרה מדליקה: קצר בבלמים עלול לגרום לשריפה

    יונדאי קוראת לתיקון ל-430,000 מכוניות מדגמי אלנטרה בגלל קצר במערכת ה-ABS. ומה לגבי ישראל? הצחקתם את סמוטריץ'
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יונדאי קוראת לתיקון בארצות הברית לקרוב ל-430,000 מכוניות מדגמי 'אלנטרה' שיוצרו בין השנים 2006-2010, וזאת בגלל שחדירת מים ליחידת ה-ABS עלולה לגרום קצר שיחולל שריפה. מה שחמור במיוחד במצב הזה הוא שקצר כזה עלול להצית שריפה גם כאשר המכונית חונה בחניה ללא השגחה. זאת הפעם השניה שבה נקראת אלנטרה מן הדור הרביעי לתיקון, וזאת לאחר שבשנת 2009 הוחלפו בה רכיבים חשמליים במנורות – גם זה בגלל קצר שגרם לשריפות.

     

     

    יונדאי בכלל, ואלנטרה בפרט, עדיין לא היו מאד פופולריים בישראל בשנים הרלבנטיות, ודאי לא כפי שהם פופולריים בעשור האחרון, ובכל זאת עלו על כבישי ישראל לא מעט אלפי מכוניות כאלה. באופן לא מפתיע – חיפוש במאגר המידע של משרד התחבורה בישראלי אודות קריאות לתיקון של יונדאי העלה חרס – ולאו דווקא בגלל שליונדאי לא היו קריאות לתיקון באותן שנים. הסיבה לכך היא שישראל כץ, שר התחבורה הקודם שישב על כסאו עשור שלם – לא טרח לדאוג לאזרחי ישראל בכל מה שקשור לקריאות לתיקון. במבחן התוצאה, גם שר התחבורה הנוכחי, בצלאל סמוטריץ', מוטרד כנראה מהצבת דוכני הנחת תפילין בתחנות רכבת הרבה יותר מאשר מביצוע של קריאות לתיקון של תקלות סדרתיות במכוניות.

    ובחזרה ליונדאי. בשנים האחרונות נאבקת קבוצת יונדאי-קיה בשורת תקלות די מפחידה שגורמת לשריפות שונות בדגמים אחדים של שני המותגים. באפריל שעבר פתח מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני (NHTSA) שתי חקירות חדשות בנוגע לשריפות שנגרמו בגלל דגמי יונדאי וקיה, וזאת בעקבות תלונות שהתקבלו שם לגבי יותר מ-3,100 שריפות ו-103 פצועים.
    שתי החקירות, האחת ביונדאי והשנייה בקיה, נוגעות לשריפות שנגרמו מבלי שמכוניות היו מעורבות בתאונות, ומדובר בדגמים שנמכרו – בארצות הברית לבדה – בקרוב לשלושה מיליון עותקים. המינהל בודק את דגמי 'סונטה' שיוצרו בין 2011 ל-2014, סנטה פה שיוצרו בין 2011 ל-2014, קיה אופטימה וסורנטו מאותן שנים וגם קיה 'סול' שיוצרה בין 2010 ועד ל-2015.

    לקריאה נוספת: מדוע שילמה כלמוביל 175,000 ש"ח לבעל סנטה פה שנשרפה?

    נוסף לחקירות אלה מנהל המינהל כבר משנת 2017 חקירה בנוגע לתקלות מנועים שנוגעות לקבוצה של יותר מ-6 מיליון כלי רכב שמבניהם יונדאי וקיה קראו כבר לתיקון לכ-2.4 מיליון כלי רכב לצורך תיקון תקלות שעלולות לגרום לשריפות ולתקלות במנוע.
    בנוסף, יונדאי וקיה מבצעות בארה"ב גם "קמפיין לשיפור מוצרים" ב-3.7 מיליון כלי רכב נוספים, ובמסגרתו הן מתקינות תוכנה שתתריע בפני נהגים על תקלות פוטנציאליות במנוע תוך כדי כך שהיא תעביר את תוכנת ניהול המנוע ל"מצב בטוח" שיפחית את מהירות הנסיעה וישלח את הנהג למוסך.

    חשוב להדגיש שמערכת הניהול של קריאות לתיקון בישראל מוסיפה להיות מפגרת אחרי זאת שקיימת בארה"ב בעיקר בגלל עצלנות של הנהלת משרד התחבורה בעשרים השנים האחרונות. יצרניות רכב יכולות לבצע "ניהול סיכונים" ולהחליט לא לבצע קריאות לתיקון בישראל, או לבצע אותן באחור רב כפי שחלק מן היצרניות עשו בנושא כריות-האוויר הקטלניות מתוצרת חברת 'טקאטה'. כל זאת פשוט מפני שברור להן שלא תופעל כנגדן בישראל אף סנקציה.

     

     

     

     

    ובחזרה לכשל במערכות ה-ABS של יונדאי אלנטרה. על-פי הממצאים שפורסמו על-ידי אנשי יונדאי, מסתבר שאנשיהם איתרו חדירת מים או לחות לתוך המעגלים החשמליים של יחידת הבקרה הזאת, אשר יוצרה על-ידי חברת בת של יונדאי, אבל הם לא יודעים איך לאטום את היחידה מפני חדירת מים נוספת. התיקון, לכן, לא מגיע לשורש הבעיה ולא פותר אותה, אלא מוסיף רכיב שיכול למנוע את השריפה כאשר מכונית חונה בחניה. אנשי יונדאי נחשפו לראשונה לבעיה הזאת לאחר שנתבעו, בשנת 2017, על-ידי לקוח שלהם שטען שמכוניתו נשרפה בגלל קצר כזה. הנזק שגרמה השריפה לא איפשר כנראה למצוא את הגורם שאחראי לה, ולכן התנהלה חקירה ממושכת עד לחודש מרץ 2018. במהלך תקופה זאת נמצאו לא מעט מכוניות מאותו דגם עם נתיכים ("פיוזים") שרופים, ולמרות זאת – רק בחודש דצמבר 2019 הצליחו מהנדסי יונדאי להגיע למסקנה שהקצר נגרם בגלל כניסת לחות למודול ה-ABS. לדברי אנשי יונדאי, כפי שנכתבו במסמכים רשמיים שהוגשו ל-NHTSA, עד כה ידוע לחברה רק על שלושה מקרי שריפה כאלה, שבהם לא היו נפגעים.

     

     

    הפתרון של יונדאי, שאולי ראוי יותר לתואר "אלתור", הוא הוספת ממסר למערכת החשמלית שכל מטרתו, כאמור, היא למנוע אפשרות לקצר חשמל בזמן שהמכונית כבויה. זה לא פותר אפשרות לקצר ולשריפה בזמן שהמכונית מונעת. בכל מקרה, אנשי יונדאי בארה"ב יתחילו להתקין את הממסרים האלה בארה"ב ב-3 באפריל השנה, אבל אל תבנו על סמוטריץ' שיגרום להם לעשות את זה גם בישראל. הוא, כאמור, עסוק כרגע בדברים אחרים, ושיתוף הציבור בתקלות סדרתיות אינו אחד מהם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.