• Ad
  • טסלה מציגה: מערכות היגוי ומתלים מתפרקים ושירות לקוחות מהגיהינום
    תחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס חשף לכאורה שורת כשלים סדרתיים שונים ומתמשכים, רובם מסוכנים, במערכות המתלים וההיגוי של כל דגמי טסלה. במקרים רבים היצרנית דורשת כסף מן הלקוחות גם כאשר ידוע לה שהתקלות הן תוצאה של כשלים סדרתיים, ומאשימה אותם בנהיגה לא ראויה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לטסלה, כמו למספר חברות אחרות בשליטת המולטי-מיליארדר אילון מאסק, יש מוניטין גרוע בכל הקשור בניהול הסיכונים שלה ושל כל מי שקשור אליה, ומוניטין גרוע במיוחד בלקיחת אחריות. תחקיר של סוכנות הידיעות 'רויטרס', שפורסם השבוע, חושף נדבך נוסף בהתנהלות הזאת, כזה שעלול לעלות בחייהם של בעלי רכב רבים ובכל מקרה עלה לחלקם הרבה כסף.

     

    טסלה ממציאה מחדש את פס הייצור

     

    מסמכים רבים שהגיעו לידי רויטרס, ונחשפים בתחקיר, מציירים תמונת מצב לפיה אנשי טסלה מודעים מזה מספר שנים לכשלים בתכנון או באיכות הייצור של חלקים שונים בכל דגמי החברה, בדגש על חלקים של מערכת המתלים וההיגוי. למרות זאת, החברה סרבה לבצע בארצות הברית קריאות לתיקון שאותן ביצעה בסין.

    מנהלים בטסלה מנחים את רשת השירות של החברה לסרב לקחת אחריות ולשאת בעלויות התיקון גם במקרים שבהם המתלים קורסים, וחלק מבעלי הרכב שהתלוננו קיבלו מרשת השירות הודעות סירוב שבהן נאמר שהם אשמים בתקלות מפני שנהגו ברכב שלהם לא כראוי.

    לדוגמה, תחקירני רויטרס מביאים מקרה שבו מהנדס אלקטרוניקה מן העיר קיימברידג' רכש במיטב כספו 'מודל Y' חדשה (2023). יום לאחר מכן, בשעה שנהג ברכב עם אשתו וביתו בת השלוש ועל מד המרחק נצברו בקושי 185 קילומטרים – הוא איבד לפתע את השליטה בהיגוי בעת שפנה באיטיות לתוך השכונה שלהם. מהר מאוד הסתבר שהמתלה הקדמי-ימני של הרכב קרס, וחלקים מהמכונית גירדו בקול רם את הכביש. די מפחיד לחשוב מה היה קורה אם תקלה כזאת הייתה מתרחשת על כביש מהיר במהירות של 100 קמ"ש.

    טסלה, כך נטען, סירבה לתקן את הנזקים שנגרמו בטענה שלרכב נגרם "נזק קודם", כך שחברת הביטוח נאלצה לכסות עלות של יותר מ-14,000 דולר ועל בעל הרכב נפלו השתתפות עצמית בסך 1,250 דולר והתייקרות הפרמיה של הביטוחים הבאים שלו.

    תחקירני רויטרס ראיינו עובדים של טסלה מארצות הברית, סין, שבדיה ומדינות נוספות, עברו על אלפי מסמכים פנימיים שנכתבו בין השנים 2016-2022, וחשפו שמדובר בסדרת כשלים כרוניים – שרבים מהם מתגלים בכלי רכב חדשים. בתוך כדי כך הסתבר שהנושא מוכר לטסלה מזה לפחות 7 שנים. מסמכים אחרים שרויטרס חשפה מוכיחים לטענתם שטסלה ניסתה ארבע פעמים להתגבר על אחד הכשלים ברכיבי מערכת המתלים ולמרות זאת סרבה לבצע קריאה לתיקון בארה"ב, וזאת גם לאחר שממשלת סין הכריחה אותה לבצע קריאה יזומה כזאת.

    במקרים אחרים אילצו אנשי השירות של טסלה בעלי רכב שמכוניתם עברה את תקופת האחריות להחליף חלקים וזאת למרות שמהנדסי החברה ציינו במסמכים פנימיים שמדובר בחלקים פגומים או שהיה ידוע שיש להם שיעורי תקלות גבוהים. גם כך טסלה נאלצה להוציא מאות מיליוני דולרים לתיקון תקלות שונות ובתקופות מסוימות עלו ההוצאות האלה על כלל הרווחים של החברה.

     

     

    מסמכים שהגיעו לידי רויטרס חושפים לדבריהם בעיות מתמשכות בחיבורי מתלים, למשל של זרועות בקרה עליונות ותחתונות או חיבורים קדמיים ואחוריים, ולא צריך להיות מהנדס רכב כדי להבין מה קורה כאשר אחד המתלים של רכב מתפרק בתוך כדי נסיעה. כשלים אחרים, כך נטען, התגלו בצירי הינע שמחוברים למנועים החשמליים ובחלקים של מערכת ההיגוי, והיו גם גלגלים שהתנתקו וגרמו לאובדן שליטה או לעצירה פתאומית של הרכב באמצע נסיעה.

    בעקבות סדרת כשלים ב'מודל S' בסין בין השנים 2016-2020, שבהם התנתקו גלגלים מכלי רכב, הסתבר שבעיה כזאת התגלתה אצל כ-400 לקוחות והיא תוקנה במסגרת אחריות היצרנית. טסלה, כך נחשף בתחקיר, עיצבה מחדש את החלק הפגום ארבע פעמים ועיכבה את ביצוע הקריאה לתיקון במשך ארבע שנים. לבסוף, לאחר ש'מינהל המדינה של סין לתקנת שוק' התריע מפני "סיכון לתאונות" – טסלה נאלצה לבצע שם קריאה לתיקון.

    לעומת זאת, בארצות הברית הגיבה טסלה לחקירת מינהל הבטיחות בדרכים באותו נושא וטענה שהכשלים נגרמו כתוצאה מ"התעללות נהג", ובמזכר שנשלח בפברואר 2019 וכותרתו "נקודות לשיחה" הונחו מרכזי השירות שלה בארה"ב לומר ללקוחות שנפגעו מהכשל הזה שהאשמה היא ב"שימוש לרעה ברכב" כמו "פגיעה במדרכה או פגיעה חזקה אחרת".

    מאז שנת 2018 ביצעה טסלה בארצות הברית תשע קריאות לתיקון של חלקים שונים במערכות המתלים וההיגוי אולם רובם נגעו לסדרות יצור קטנות. הטיפול המשמעותי היחיד הוענק לכ-70,000 מכוניות 'מודל S' שבהן הוחלפו ברגים במערכת ההיגוי לנוכח סיכון שהגברת ההיגוי תופסק בגלל חלודה.

    אחד הדוחות שהגיעו לידי רויטרס מעניין במיוחד מפני שהוא חושף תכתובת פנימית של עובדי החברה שבה הם דנים בשיעור גבוה מאוד של כשלים, בתיקונים שבוצעו באלפי מכוניות ובחוסר שביעות הרצון של לקוחות. אלא שממש באותו חודש נשלח מכתב אחר למינהל הבטיחות בדרכים בארה"ב ובו מכחישים אנשי טסלה שישנם פגמים כלשהם באותם רכיבים ממש שמהנדסי החברה קבעו שהם פגומים. טסלה הודיעה למינהל הבטיחות בדרכים האמריקני שאין בכוונתה לבצע קריאה לתיקון. "אין פגם ברכיבי המתלה ואין סיכון בטיחותי נלווה", כתב עורך דין בכיר של טסלה למינהל הבטיחות ושוב האשים את בעלי הרכב: "שורש הבעיה הוא התעללות של הנהגים (ברכב)".

    לא פחות חמורה העובדה שנחשפה לכאורה על ידי רויטרס, לפיה במכתב לרשויות הבטיחות האמריקניות דווח על שיעורי כשל נמוכים מאלה שמתוארים בתכתובות הפנימיות של עובדי טסלה: במכתב נכתב ש"התרחשותם של כשלים כאלה בסין (כ-0.1%) ובמקומות אחרים (פחות מ-0.05%) נותרה נדירה ביותר", אבל בתכתובת הפנימית של עובדי טסלה מדווח על 5% כשל.

     

    טסלה חתכה מחירים בכל העולם ויש לזה 15 סיבות ותוצאות

     

    אנשי מינהל הבטיחות לא הסכימו לחלוק עם תחקירני רויטרס נתונים שונים בטענה שהנושא נמצא תחת חקירה, אבל מנתונים גלויים עולה שהשנה (2023) נשלחו למינהל האמריקני כ-260 תלונות בנוגע לבעיות מתלים והיגוי לעומת כ-750 תלונות כנגד ג'נרל מוטורס, וזאת על אף שמספר המכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס על כבישי ארה"ב גדול פי 21 מזה של טסלה.

    אחת התקלות הנפוצות והפחות יקרות במכוניות מדגמי טסלה נוגעת לזרוע שליטה במתלים. בעיה זאת נמשכה שנים והתקיימה בכל הדגמים, ובין ינואר 2021 עד מרץ 2022 היצרנית החליפה זרועות בכ-120,000 מכוניות ברחבי העולם. רוב התיקונים בוצעו במכוניות 'מודל 3' שהוא הדגם הכי פחות יקר של טסלה. מבין אלה, כ-89,000 החלפות בוצעו במסגרת אחריות על חשבון היצרנית, אבל כ-31,000 בוצעו אחרי תקופת האחריות ועל חשבון בעלי הרכב – למרות שמאליו ברור שמדובר בכשל סדרתי.

    תקלות מורכבות ויקרות יותר נוגעות לחלקי מערכת ההיגוי ולסרנים המניעים שמחוברים למנועים החשמליים, ואלה נכשלים לעתים קרובות גם בכלי רכב חדשים יותר. תיקונים כאלה גרמו בחלק מן המקרים ללקוחות טסלה נזק חמש ספרתי בדולרים, ובמקרים אחרים נזקים של כ-1,500 דולר.

    הסימפטום הראשון של חלק שחוק או חלוד במערכת ההיגוי יכול להיות "חריקה מעצבנת" אשר לעיתים מתפתחת לרעידות, ולפי רישומי החברה אנשי טסלה עוקבים אחרי תלונות כאלה כבר מן השנים 2018 ו-2019. רשת השירות טיפלה במאות מקרים כאלה, אשר התרחשו בדרך כלל במכוניות בנות 8 חודשים בממוצע.

    לפי הרישומים שבידי רויטרס טסלה החליפה בין ינואר 2021 למרץ 2022 חלקי מערכות הינע בכמעט 66,000 כלי רכב, ולקוחותיה שילמו עבור כ-10% מן התיקונים הללו. בנוסף, בין סוף שנת 2017 לתחילת 2022 דיווחו לטסלה יותר מ-400 בעלי מודל 3 או מודל Y על כשלים בהיגוי הכוח, וחלקם דיווחו שבמקביל הופסקה הפעילות של מערכות בטיחות ברכב. זרם התלונות הואץ בין סוף 2021 לתחילת 2022.

    כרגיל, המדיניות של טסלה היא לא להגיב לכתבות שמפורסמות בכלי תקשורת בעולם וגם אנשי רויטרס לא קיבלו תגובות מטסלה או מעובדי החברה שמצוטטים במסמכים השונים.

    נתקלתם בתקלה בטסלה שלכם או בכל דגם אחר? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

    לקריאה נוספת:

    נוהגים בטסלה עם טייס אוטומטי? התחקיר הזה יכול להציל את החיים שלכם

    הקריאה לתיקון של טסלה לא בהכרח עוזרת ולא מבוצעת באירופה

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.