• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל פארק רמת מנשה
    מסלול הליכה מותאם במיוחד למשפחות עם ילדים נחנך בתחילת החודש בפארק הביוספרי רמת מנשה בלב אחד מחבלי הארץ היפים בישראל. חו"ל זה פה, ממש ממול
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפני מספר שנים נפתחו ארובות השמים מעל רמת השופט וגשמים עזים חרבו את מסלול ההליכה שהקימה קק"ל לאורך נחל השופט שברמת מנשה. בתחילת חודש אפריל 2024 חנכה קק"ל מסלול חדש, והפעם הוא מושקע במיוחד ובנוי כדי לעמוד בפני איתני הטבע.

     

    טיול לסופ"ש: אל פארק רמת מנשה

     

    מסלול הטיול המחודש והחדש מתאים למטיילים מכל הסוגים והמינים ובכל רמות הקושי, וזה אחד המקומות המומלצים במיוחד לטיולי משפחות. יש לאורכו שפע הפתעות ומקומות עניין לילדים בכל הגילאים, ומגוון אפשרויות לשכשוך במים חיים ומרעננים לצד מקומות רבים לתצפית, מנוחה ופיקניק.

    המסלול מעגלי, אורכו ב-2.5 קילומטרים בלבד, ורובו ככולו מונגש לבעלי מוגבלויות ולנעזרים בכיסאות גלגלים. המסלול גם משולט באופן ברור ומאיר עיניים עם הסברים בשפה פשוטה, וזאת כדי לגרות את סקרנותם של ילדים. כך, למשל, לצד חלק מן העצים יש שילוט עם שם מין העץ והסבר על מאפיינים של הצמחייה שמסביב. הפניה אל ילדים בשפה מובנת ונעימה, ובגובה העיניים, מרגשת וחשובה מפני שהיא מסייעת לנטוע בהם כבר מגיל צעיר ערכי טבע ואהבת הארץ.

     

    טיול לסופ"ש: אל פארק רמת מנשה

     

    רמת מנשה גובלת מצפון במורדות הכרמל וממזרח לה נמצא עמק יזרעאל. בגבולה הדרומי של הרמה חרוצה הקרקע על-ידי אפיק נחל עירון (ואדי ערה) אשר מפריד בינה לבין מורדות הרי שומרון, ולכיוון מערב משתפלות הגבעות הרכות ונמסות אל תוך 'בקעת הנדיב' – בין הישובים בת שלמה לגבעת עדה.

    זה אחד מחבלי הארץ היפים בישראל והוא מאופיין ביערות אלון תבור טבעיים ויערות וחורשות שניטעו בידי אדם, במרחבים פתוחים, שטחים חקלאיים ובהם שדות ומטעים, ועיקר העיקרים: במעיינות ופלגים זורמים.

    פארק רמת מנשה משתרע על פני כ-81,000 דונם שמהווים כמחצית משטח הרמה. שטח הפארק הוכרז בשנת 2011 על ידי האו"ם כ"פארק ביוספרי", ולפי הגדרת ארגון אונס"קו – "מרחב ביוספרי" הוא שטח שבו מקודם פיתוח בר קיימא תוך שמירת ערכי טבע בשיתוף של הקהילות שמתגוררות בו. מדינת ישראל מקדמת את שימור הטבע במרחב הזה עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת, ובעתיד קיימת כוונה לסגור לתנועת כלי רכב מספר אזורים שבהם מתקיימים ערכי טבע ייחודיים. בשטחים אלה תתאפשר אך ורק הליכה ברגל, רכיבת אופניים ונסיעה של כלי תחבורה ידידותיים לסביבה.

     

    טיול לסופ"ש: אל פארק רמת מנשה

     

    בשטח רמת מנשה נטועים המושבי והקיבוצים עין העמק, גלעד, דליה, רמת השופט, עין השופט ורמות מנשה, יש סביבם לא מעט אתרים ארכיאולוגיים ואתרי חורשת חשובים, על מרבית שטחה של רמת מנשה צמח בעבר יער אלונים רחב ידיים שנכרת ברובו על-ידי אדם. מאז ראשית הציונות עסקו קק"ל והמוסדות המישבים בנטיעת יערות חדשים ואלה מכסים כיום כ-30,000 דונם. עם זאת, בשנים האחרונות משקיעה קק"ל משאבים בהטמנת בלוטי אלונים מתוך תקווה להנביט מחדש את יער האלונים הקדום.

    את שטח פארק רמת מנשה פולחות דרכים סלולות או כבושות באורך של כ-27 קילומטרים והן משולטות לכל אורכן בשלטי הכוונה. ההחלטה אם לסלול קטע דרך באספלט או להשאירו ככורכר כבוש לא נובעת משיקולי תקציב אלא כדי שלא לפגוע בערכי נוף וטבע.

     

    טיול לסופ"ש: אל פארק רמת מנשה

     

    טיול סוף השבוע שלנו מתחיל בנחל השופט, והדרך אליו מטפסת אל הר גחר ויורדת לנחל, שם חוצים אותה על גבי "גשר אירי" – מעין תעלת בטון שטבולה במים אך מאפשרת נסיעת כלי רכב. מכאן נמשיך אל חניון החרובים שבו נשאיר את כלי הרכב.

    כאמור – שביל נחל השופט, שעובר על גבי מספר גשרים ועמדות תצפית, מותאם להליכה קלה וגם לבעלי מוגבלויות ולמי שעושים שימוש בכיסאות גלגלים. חלקו סלול עם אספלט ובטון ועל חלקו הוצבו לוחות עץ, והדרך ברובה מוצללת על-ידי עצים וצמחיית נחלים, בהם גם עצים נדירים בישראל כמו אולמוס שעיר.

     

    טיול לסופ"ש: אל פארק רמת מנשה

     

    הכניסה לפארק רמת מנשה חופשית ולא כרוכה בתשלום, ואפשר להיכנס לשטח דרך חמש כניסות מסודרות: מי שמגיע מכביש 66 (יקנעם-מגידו) יכול להיכנס דרך כניסת 'יערות הזורע' ליד סימון ק"מ 28 על כביש 66. בהמשך אפשר להיכנס גם דרך צומת משמר העמק שבה פוגש אותו כביש את כביש 6953.

    אפשרות שלישית לכניסה אל פארק רמת מנשה היא מכיוון דרום-מערב, אם מגיעים מכיוון גבעת נילי ועמיקם ונוסעים לאורך נחל תנינים, ומי שנוהג על כלי רכב עם הנעה כפולה ויכולת שטח יכול להגיע מדרום מערב, מכיוון תחנת הדלק בת שלמה ופארק אלונה (כביש 70 ליד סימון ק"מ 21).

     

    אל פארק רמת מנשה

     

    הדרך שבה אנחנו בחרנו עבורכם מתחילה במחלף אליקים שעל כביש מספר 70 (מערבה לכיוון דליית אל כרמל או מערבה לכיוון אליקים ויוקנעם). ממשיכים מזרחה ואז דרומה על כביש 672, חולפים על פני אליקים ועין העמק ובכיכר הראשונה פונים שמאלה – דרום-מזרחה, לכיוון רמת השופט ועין השופט. בכיכר הבאה פונים שמאלה, מזרחה, וכעבור מספר קילומטרים מגיעים לשילוט הכניסה לפארק ופונים לתוכו, ימינה.

    תחילת המסלול הרגלי בחניון חרובים, ואפשר להסתייע ב'וויז' כדי להגיע לשם בקלות.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

     

     

     

    לקריאה נוספת:

    טיול לסופ"ש: אל בריכת החורף של יער חדרה
    טיול לסופ"ש: אל בריכת הקשתות במבוא חורון
    טיול לסופ"ש: אל אמציה וכביש 3415

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל פארק רמת מנשה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.