Ad

וולוו השיקה מכונית חשמלית טהורה שניה. בערך.

וולוו מתהדרת בטענה ש-C40 'ריצ'ארג'' היא "הדגם החשמלי הטהור" הראשון בתולדות המותג השבדי, וזה נכון רק באופן חלקי.
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

חמישה חודשים אחרי שוולוו החלה לייצר את XC40 Recharge החשמלית היא השיקה הלילה את אחותה – C40 ריצ'ארג', תוך שהיא מתהדרת שוב בטענה שמדובר ב"דגם הראשון בהיסטוריה של וולוו אשר תוכנן (מלכתחילה) כרכב חשמלי טהור בלבד". בוולוו טוענים גם שזה "מציג את הביטוי האחרון למחויבות החברה לעתיד של אפס פליטות מזהמי אוויר".

 

 

רוב ההצהרה של וולוו נכונה, ולזכותה חשוב תמיד להזכיר ולזכור שהיא הייתה יצרנית הרכב הראשונה שהתחייבה ל"חישמול מלא" של כל דגמיה. הלילה, אגב, היא אף הלכה צעד חשוב נוסף כאשר התחייבה שמשנת 2030 כל המכוניות שלה לא יהיו רק "מחושמלות", אלא "חשמליות", כלומר שהיא לא תציע אף מכונית עם מנוע בעירה פנימית. ובכל זאת, לפני שמדברים על המכונית החדשה חשוב לעשות סדר כדי לקבוע אחת ולתמיד מה זאת "מכונית חשמלית", מה זאת "חשמלית טהורה", ולמה ההבדל בין השתיים כל כך משמעותי.

מותג Recharge של וולוו מסמל כיום את המכוניות "המחושמלות" שלה, כלומר גם מכוניות חשמליות לגמרי כמו XC40 Recharge וגם מכוניות היברידיות-נטענות, כלומר עם מנועי בעירה פנימית אשר מחוברים למערכת היברידית עם סוללה נטענת-חיצונית. XC40, כמו אחותה C40, בנויה על פלטפורמת CMA המודולרית והחדשה יחסית (2017) שוולוו פיתחה עבור עצמה ועבור בעלת הבית שלה, ג'ילי הסינית. מכוניות שבנויות על פלטפורמה זאת מוצעות בגרסאות Recharge למיניהן, אבל גם עם מנועי בעירה פנימית לא "מחושמלים" – כלומר שזאת פלטפורמה היברידית שיכולה להכיל את שני העולמות.

פלטפורמות היברידיות, גם מודולריות חדישות, מיוצרות כיום, בנוסף לוולוו, גם על-ידי רנו-ניסאן, טויוטה, ופיג'ו-סיטרואן-אופל, ועל כולן מורכבות כיום גם מכוניות חשמליות, גם מכוניות היברידיות והיברידיות-נטענות, וגם כאלה על מנועי בעירה פנימית וללא "חישמול". באופן טבעי, כמו בכל פשרה, פלטפורמה היברידית היא סכום של התפשרויות שמחויבות מעצם הצורך לאכלס מערכות הנעה שונות זו מזו – וכל תצורה משלמת את מחיר הפשרות שנעשו לטובת התצורה האחרת.

 

 

נכון להיום, שתי יצרניות הרכב הגדולות היחידות שפיתחו פלטפורמות ייעודיות לרכב חשמלי בלבד הן קבוצת פולקסווגן, עם פלטפורמת MEB, ויונדאי-קיה עם פלטפורמת E-GMP. בנוסף להן פותחו פלטפורמות חשמליות ייעודיות על-ידי 'טסלה', וגם על ידי כתריסר יצרניות רכב חשמלי קטנות ואפילו על-ידי חברת REE הישראלית. פלטפורמות אלה לא יכולות להכיל מערכות הנעה קונבנציונליות אלא רק מערכות חשמליות, ומצד שני הן גם לא מכילות את המגבלות והפשרות שנחוצות כדי להכיל מנועי בנזין ודיזל.

פלטפורמה חשמלית ייעודית מציבה, למשל, את הסוללות החשמליות בתחתית המרכב ובאופן שמאפשר להשיג נפח מרבי ונוחות טיפול, והיא מפנה חלל רב לטובת מרחב תא הנוסעים ולטובת מטען – וזה משפר מאד את השימושיות. בנוסף – פלטפורמה חשמלית ייעודית חוסכת במשקל העצמי, ולכך יש יתרון רב הכל הקשור לתצרוכת האנרגיה ולטווח הנסיעה שלה לאורך כל חייה.

 

 

אמרו מעתה: מכונית חשמלית טהורה היא רק כזאת שמבוססת על פלטפורמה חשמלית ייעודית, ומעצם ההגדרה היא עדיפה – למשל מבחינת המרחב הפנימי ואפילו מבחינה דינמית – על פני מכונית חשמלית שמבוססת על פלטפורמה היברידית או – גרוע יותר – על הסבה של פלטפורמה שבכלל לא תוכננה מראש לשאת מערכת חשמלית.

תגידו שלום ל-C40 ריצ'ארג'

התכנסנו כאן מכיוון שהלילה, כאמור, השיקה וולוו את הרכב החשמלי השני שלה, שנראה, אגב, דומה מאד לראשון. C40 ריצ'ארג' היא למעשה גרסה מעוצבת מחדש של XC40 Recharge, עם קו גג נמוך יותר שמעניק לה מראה פחות "קרוסאוברי". חובבי וולוו יכולים לטעון, במידה רבה של צדק, ששם הדגם המתאים יותר למכונית הזאת צריך היה להיות למכונית הזאת צריך היה להיות V40 ריצ'ארג'…

בתכל'ס, המידות של C40 כמעט זהות לאלה של XC40, למעט עניין הגובה הנמוך יותר, ובנוסף לכך – קו הגג משופע יותר בחלקו האחורי, מה שאומר שנותר פחות מקום למטען בהשוואה ל-XC40 המרובעת יותר. הייחוד העיצובי של C40 ריצ'ארג' נובע מכך שהיא מוצעת עם פנסי חזית עם "טכנולוגיית פיקסלים חדישה" שאמורה לצמצם את הסנוור של נהגים שנוסעים מולה.

 

 

שתי הגרסאות חולקות את אותה מערכת הנעה חשמלית דו-מנועית שמניעה את כל הגלגלים ומספקת להם כ-400 כוחות סוס. המנועים מקבילים אנרגיה מסוללה בנפח מכובד של 78 קילוואט (לעומת 75 ב-XC). טווח הנסיעה: 420 קילומטרים בין טעינות (לפי תקן WLTP), ומה שמעניין זה שלדברי וולוו צפוי טווח זה להשתפר בזכות עדכוני תוכנה שיותקנו "דרך האוויר" במהלך חיי המכונית. באמצעות מטען מהיר DC בהספק של 150 קילוואט אפשר לטעון את המכונית ל-80% תוך כ-40 דקות, ובטעינה ביתית עם זרם חילופין בהספק של 11 קילוואט אפשר לטעון ל-80% תוך 8 שעות.

עיצוב הפנים של C40 ריצ'ארג', אם מתעלמים מן הנפח הקטן יותר של תא הנוסעים, כמעט זהה לאחות המוגבהת, ודאי בכל הקשור לסביבת הנהג, לוח המכשירים ואפילו לרשימת האבזור. אגב, בשונה מן האופנה המקובלת וולוו מגבילה את אפשרויות הפרסונליזציה של המכונית וממקדת את הלקוחות בגרסה אחת, פחות או יותר, שתעלה בארה"ב כ-55,000 דולר לפני הטבות. במחיר הזה כלולה חבילת שירותים שכוללת טיפולים, אחריות, סיוע בצד הדרך, וגם עמדת טעינה ביתית.

 

 

אגב – הבשורה המעניינת של וולוו, ואפשר לומר שבנקודה זאת היא לכל הפחות "קיבלה השראה" מ'טסלה', היא שאת C40 ריצ'ארג' אי אפשר יהיה לקנות באולמות התצוגה הרגילים של וולוו, אלא רקק באמצעות הזמנה מקוונת בדיגיטל. C40 ריצ'ארג' תיוצר במפעל של וולוו בבלגיה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad