• Ad
  • סאנגיונג העבירה בעלות: להתראות מהינדרה, ברוכה הבאה אדיסון
    כשבוע לאחר שעסקת המכירה של סאנגיונג לאדיסון מוטורס נתקעה בגלל שהנושים דרשו להחליף את הקונה הסתבר שלקונה הזה בכלל אין כסף. עסקת המכירה על סף התמוטטות, והפעם זה עלול להפיל שתי יצרניות רכב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הרכישה של יצרנית הרכב הקוריאנית סאנגיונג מוטורס נמצאת כרגע על סף קריסה, ואולי אפילו מעבר לכך. זה קורה לאחר שהקבוצה בראשות יצרנית הרכב החשמלי 'אדיסון מוטורס' לא העבירה את תמורת הרכישה, כ-224 מיליון דולר, שהייתה אמורה להעביר לידי הנושים עד ליום שישי שעבר, ה-25 במרץ.

     

    סאנגיונג רקסטון

     

    ביום שישי השבוע, ה-1 באפריל, הייתה אמורה להתכנס אסיפה שתוכננה מראש של נושי החברה, אלא שכבר לפני כשבועיים הסתבר שבאסיפה הזאת צפוי רוב למתנגדי העסקה. לא מיותר להזכיר שמדובר בעסקה שסוכמה ואושרה על-ידי בית המשפט לפשיטות רגל בסיאול. על-פי פרסומים מקוריאה, לפני כשבועיים הגישה קבוצת נושים עתירה לבית המשפט בתביעה לבטל את עסקת הרכישה ולמצוא קונה אחר במקום קבוצת אדיסון. כבר אז ההערכה הייתה שקבוצת הנושים לא מאמינה ביכולות של אדיסון לעמוד בהתחייבויות שלה, ושקיימים פערים גדולים מידי בינה לבין סאנגיונג לגבי רמת המעורבות של אדיסון בניהול סאנגיונג ובהיקף השימוש של אדיסון בטכנולוגיות של סאנגיונג.

    במהלך השבוע שעבר הסתבר שלקבוצת אדיסון אין בכלל את הכסף שהיא אמורה הייתה להעביר לטובת הרכישה ואנשיה פנו לבית המשפט בבקשה לדחות את מועד התשלום. לא מיותר לציין שאדיסון ושותפותיה העבירו לסאנגיונג, עם חתימת עסקת הרכישה, למעלה מ-20 מיליון דולר שמהווים כ-10% משווי העסקה. לפי אותם פרסומים, אם נושי סאנגיונג יחליטו לסגת מן העסקה היא תתבטל ותימחק וכולנו נחזור לאותו מצב שבו נמצאנו לפני מספר חודשים: חייה של יצרנית הרכב סאנגיונג יוסיפו להימצא על בלימה.

    אנחנו, ב-TheCar, עקבנו בדריכות אחר כל ההתפתחויות בפרשת הקמילה המתמשכת של סאנגיונג, אבל לטובת מי שפספס את הפרקים (המותחים) הקודמים נזכיר שבדצמבר 2020 הגישה סאנגיונג לבית המשפט לפשיטות רגל בקוריאה בקשה להגנה מפני פירוק, וזאת לאחר שבעלת השליטה הקודמת בחברה – יצרנית הרכב ההודית מהינדרה, ניסתה למכור אותה במשך יותר משנה ללא הצלחה.

    סאנגיונג חייבת מאות מיליוני דולרים לעובדים, לבנקים ולספקים, ובמהלך התקופה היא עצרה מספר פעמים את הייצור שלה לאחר שספקים סרבו להעביר אליה רכיבים שונים. לפני כשנה שלחה החברה את רוב העובדים והמנהלים שלה לחופשה ללא תשלום, ובית המשפט לפשיטות רגל בסיאול קיים מכרז לרכישת שרידי החברה. באוקטובר שעבר, לאחר תהליך מסודר, בחרו הנאמנים שמונו על-ידי בית המשפט בקבוצת משקיעים בהובלת יצרנית הרכב החשמלי אדיסון מוטורס כזוכה. במקביל לתהליך המכרז חודש הייצור והחברה אף החלה לפתח דגמים חדשים, חלקם חשמליים. אנשי אדיסון הוסיפו לבחון את מצבה של סאנגיונג ולנהל מו"מ עם ועדי העובדים שלה ועם הנהלתה עד לחודש ינואר השנה, ואז נחתמה סופית עסקת הרכישה.

     

    מחר (ד') חל המועד האחרון לבחירת מועמדת מועדפת לרכישת סאנגיונג, וכונס הנכסים יצטרך להכריע בין מספר הצעות.

     

    חושך בקצה המנהרה

    אדיסון מוטורס היא יצרנית של אוטובוסים חשמליים שתכננה ממילא להתרחב לכיוון הייצור של רכב חשמלי, ולנוכח מהפכת החשמול בעולם נראה היה שהחיבור בין שתי החברות יכול להיות "חיבור מן האגדות" שיזניק את שתי החברות כלפי מעלה. אלא שלאחר שנדמה היה שסאנגיונג הגיעה כבר אל המנוחה ואל הנחלה החלו להתגלות סדקים באידיליה. בדיעבד מסתבר שבמקרה הטוב אנשי אדיסון הניחו בטעות שיהיה להם יותר קל לגייס את הכספים שלגביהם הם התחייבו, ובמקרה הרע הם "עשו סיבוב בשיטת מצליח", אבל הפעם לא הצליחו. אפילו משקיעים פיננסיים שנכללו בקבוצת הרכישה קיבלו רגליים קרות, אולי לנוכח ההתנהלות של סאנגיונג ואולי דווקא לנוכח התנהלותה של אדיסון, וראשונים לפרוש מן הקבוצה היו אנשי קרן ההשקעות Keystone. גם קרן השקעות נוספת, חברת KCGI, לא אישרה את תוכניות ההשקעה ואדיסון נתקעה בלי גב כלכלי.

    במקביל מסתבר כאמור שגם נושי סאנגיונג מתנגדים לתוכנית הרכישה של אדיסון. אלה פרסמו הצהרה לפיה "יכולות המימון והתוכניות העסקיות של אדיסון מוטורס לא אמינות", והם שוקלים לגייס הון כדי להחזיק את החברה בחיים בשעה שהם מחפשים קונים אחרים. גם איגוד העובדים מתנגד לעסקת אדיסון בטענה שהתוכניות של אנשי החברה להקים בתוך חודשים ספורים קו ייצור המוני למכוניות חשמליות אינן מציאותיות, והם גם לא מאמינים ביכולת של אדיסון לגייס את הכספים הדרושים להפעלת סאנגיונג לאחר הרכישה.

    בית המשפט, אגב, יכול לאשר את העברת הבעלות בסאנגיונג לידי אדיסון רק אם לעסקה יהיה אישור של שלושה רבעים או יותר מבעלי החוב וחצי או יותר מבעלי המניות, וכרגע זה לא המצב. בדיעבד נראה שמי שכשל במהלך הזה הוא הגוף המקצועי שמונה על-ידי בית המשפט הקוריאני לבדוק את מהימנות המציעים במכרז ואת היכולות הפיננסיות שלהם.

    התסריט הגרוע ביותר שעלול להתפתח מכאן והלאה הוא התמוטטות של שתי החברות: כ-20 מיליוני הדולרים שקבוצת אדיסון העבירה לידי סאנגיונג התאדו מן הסתם בתוך ההפסד התפעולי של החברה, וזה לא מועיל גם לאדיסון מוטורס עצמה, אשר מתגלגלת מיום ליום וצוברת הפסדים במשך ארבע שנים ברציפות. בתסריט הטוב אדיסון תצליח לגייס משקיעים חדשים ולגשר על הפערים בינה לבין סאנגיונג, ועסקת הרכישה הזאת תחזור לחיים. לחילופין – נושי החברה ובית המשפט בקוריאה, אולי בסיוע הממשלה הקוריאנית, יצליחו למצוא לסאנגיונג קונה חדש אשר יחלץ אותה מן התהום שבה היא נמצאת.

    נכון לרגע זה מה שנראה כמו סיפור מהאגדות נשאר בגדר אגדה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    התאונה של סאנגיונג: עסקת המכירה על סף קריסה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.