Ad

הפיקוח על הביטוח לא הצליח להפחית תעריפים

ועדת הכספים דחתה ניסיון להוסיף משתנים שיכולים להוזיל את פרמיות ביטוח החובה. חברי הוועדה סבורים ששימוש בניטור נהיגה, השתתפות בקורסי נהיגה וקביעת תעריף לפי נסועה בפועל פוגעים בפרטיות המבוטחים, ומפלים לרעה את תושבי הפריפריה
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

ניסיון של משרד המפקחת על הביטוח להוסיף לשיקולי חברות הביטוח משתנים אשר יאפשרו להן להוזיל את פרמיות ביטוח החובה – הוכשל השבוע על ידי אסיפה משותפת של ועדת חוק חוקה ומשפט וועדת הכספים, וזאת בשל מה שהוגדר כחשש לפגיעה בפרטיות המבוטחים, ואפלייה לרעה של תושבי הפריפרייה.

 

pedestrian_accident_newspress_crop-250x250

 

נכון להיום נקבע גובה פרמיית ביטוח החובה גם על-פי משתנים שמשפיעים על רמת המסוכנות-הביטוחית של הנהג, כמו ותק נהיגה, מין הנהג או הרשעות בעבירות תנועה חמורות.

המפקחת על הביטוח ביקשה להוסיף אל המשתנים הקיימים גם משתנים נוספים, בהם "מערכת ניטור נתוני נהיגה", אשר מכונה גם "קופסא ירוקה" ואשר עוקבת אחר אופי הנהיגה של הנהג. מערכת כזאת משדרת לנהג ו/או למי שמורשה לבחון את נתוני הנהיגה – האם הנהג מאיץ או בולם בפראות לעיתים מזומנות, כלומר שזו מערכת שאמורה לנטר את רמת הסיכון של הנוהג ברכב.

משתנים נוספים שביקשו אנשי המפקח לכלול הם השתתפות של הנהג בקורס נהיגה מתקדמת, לשיפור מיומנות וכישורי הנהיגה שלו, וכן כמות הנסועה, כלומר כמה קילומטרים נוסע הנהג בתקופת הביטוח.

הפיקוח על הביטוח ביקש לכלול את המשתנים האלה עוד בספטמבר שעבר ברשימת המשתנים שיכולים לאפשר למבטחת להפחית את תעריפי הביטוח בגינם, אולם באותה עת דחתה הוועדה את ההצעה הזאת, וגם השבוע נכשל הפיקוח על הביטוח באותה המשימה. הוועדה החליטה לדחות את ההכרעה בנושא זה למועד אחר, בנימוק ש"הדיונים טרם הבשילו כדי לאשר את המשתנים המוצעים".

כאמור, המשתנים שבגינם יכולות חברות הביטוח להעניק תעריפי ביטוח מופחתים לנהגים שמייצגים סיכון נמוך נקבעים על ידי המפקח על הביטוח באישור הכנסת, ונקובים בפקודת הביטוח של רכב מנועי.

עד פברואר 2014 הורשו חברות הביטוח להשתמש רק במשתנים הבאים לקביעת גובה התעריפים: גיל הנהג הצעיר ביותר שנוהג ברכב דרך קבע, מין הנהג (גבר או אשה), שנת הוצאת רישיון הנהיגה, מספר תביעות הביטוח שהוגשו בשלוש השנים האחרונות, מספר שליליות הרישיון בשלוש השנים האחרונות והאם יש ברכב לפחות כרית אויר אחת.
יצויין שחברות הביטוח רשאיות, אבל אינן חייבות, להשתמש ברכיבים אלה לצורך הוזלת הפרמיות.

בפברואר 2014 הוסיף המפקח על הביטוח דאג, עודד שריג, קריטריונים חדשים, ובהם סוג הבעלות על הרכב (פרטי או תאגיד), מספר כריות האוויר ברכב (במקום כרית אוויר אחת), נפח המנוע, הספק המנוע, משקל הרכב, סוג הדלק (בנזין, דיזל, גז, חשמל או היברידי) והימצאות מערכות התרעה על סטייה מנתיב ואי שמירת מרחק.

שינוי נוסף היה חידוד בנושא המשתמשים ברכב: במקום ציון גילו של הנהג הצעיר ביותר שעתיד לנהוג ברכב – שונה המשתנה הזה והוגדר כ"נהג הצפוי להשתמש ברכב – נהג שיש לו גישה לרכב וצפוי שינהג בו מעת לעת. אדם המשתמש ברכב באורח חד-פעמי, אינו אדם הצפוי להשתמש ברכב".

הנימוק להוספת משתנים אלה היה שהם יגבירו את התחרות בין חברות הביטוח, היות שהם משפיעים על רמת הסיכון ולכן גם על עלויות הביטוח של המבטחות.
עם זאת המפקח לא הנחה את החברות לגבי משקלו של כל משתנה בחישוב התעריף.

יו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ ניסן סלומינסקי, התנגד לשימוש בנתוני ניטור הנהיגה של המבוטחים, ואמר שהוא חושש מפני פגיעה בפרטיות הנהגים מכיוון שהחברה שתבצע את הניטור תוכל לעקוב אחרי הנהג ולדעת בכל עת היכן הוא נמצא.

על כך השיב נציג משרד האוצר, ניר ברטל, שהנתונים לא יישמרו במחשבי החברה המנטרת, אלא יועברו לחברת הביטוח כציון בלבד לכלי הרכב המנוטר, ולא כנתוני הנהיגה הממשיים של נהג ספציפי. בכל מקרה, החברה המנטרת מתחייבת שלא להעביר נתונים לגורם אחר.

יו"ר הוועדה תהה גם אם יהיה נכון לאשר את "הקופסה הירוקה", כאשר כיום קיים תו תקן רק ליצרן אחד בארץ – מה שיהפוך את הספק הזה למונופול בתחומו.
בעניין קורס הנהיגה אמר סלומינסקי כי לדעתו על המדינה לממן את הקורס. יש אינטרס ברור למנוע תאונות, הוא טען, היות שלדבריו מדובר בהשקעה קטנה מול תועלת עצומה.

בעניין הטבה בגין כמות הנסועה שמבוצעת אמר נציג האוצר כי מחקרים מראים שרכב שנוסע פחות, מייצר סיכון קטן יותר (הגם שלא ברור מדוע נדרשים "מחקרים" כדי להגיע למסקנה כזאת).

אלא שפרמטר זה קומם מאוד את ח"כ מיקי לוי, שהתנגד נחרצות להכללתו בטענה שהוא יפלה לרעה את תושבי הפריפריה אשר נאלצים לנסוע קילוטמטראז' רב יותר בשל מקום מגוריהם.

ח"כ סלומינסקי ביקש להוסיף פרמטר של השבתת הרכב ליום אחד בשבוע, נתון שמפחית לדבריו שביעית מהסיכון, בדומה להפחתת הסיכון בנסועה נמוכה מהממוצע.
נציגי משרד האוצר התנגדו להצעה בטענה כי הנושא צריך להיבדק מבחינה מקצועית ומחקרית. גם ח"כ מיקי לוי התנגד להצעה בטענה כי פרמטר זה יפלה לרעה את החילונים שנוסעים בשבת. "מספיק לנו חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר" אמר לוי.

ח"כ משה גפני תמך (כמובן) בהצעת סלומינסקי ואמר "אדם שנוסע פחות, עושה פחות תאונות, צריך לשלם פחות. לדבריו, צריך להסתכל על זה כחלק מהמאבק בתאונות דרכים וכגורם מקטין סיכון.

גפני סיפר שבוועידת האקלים שנערכה באירופה הוצג לח"כ דב חנין נתון לפיו, בשונה מכל העולם, בישראל רואים יום אחד בשנה – ביום כיפור – ירידה בזיהום האוויר. גם ח"כ אלעזר שטרן תמך בהצעה.
נציג איגוד חברות הביטוח מר יואב ענתבי התנגד להוספת המשתנים בטענה שהם לא הוכחו מבחינה מחקרית כמונעי תאונות.

לעומתו, מנכ"ל חברת הביטוח AIG, מר שי פלדמן, טען שהחברה שבניהולו מעניקה הנחה לנהגים שעומדים במשתנים הללו. לדבריו, "כאשר מפחיתים תאונות מורידים תעריפים, והפרמיה יורדת לכלל השוק".

בסיכומם של דברים ננעלה הישיבה ללא הצבעה, ומבלי שנדון נושא אחר שהיה על סדר היום – החלת פרמטרים מקטיני-פרמיות גם על פוליסות ביטוח החובה של אופנועים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
    שינוי גודל פונט
    ניגודיות