בדיוק לפני שנתיים, בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES 2020, הפתיעה סוני את העולם כאשר הציגה את מכונית הקונספט החשמלית 'Vision-S' אך נותרה מאד עמומה לגבי תוכניותיה בתחום הרכב. שנה לאחר מכן, בתערוכת CES שנערכת בימים אלה, הוסרו כל המסכות וחוץ מאשר הכרזה מפורשת אודות מועד השקה נראה שהמכונית של סוני מתגלגלת לקראתנו במהירות.
בשונה מ-'Vision-S' הראשונה, שהייתה מכונית תצוגה במבנה סדאן, הפעם חשפה סוני מכונית תצוגה במרכב קרוסאובר אופנתי שאותה היא מכנה 'Vision-S 02', ובין לבין היא הספיקה כבר לבצע מבחני נסיעה עם מכוניות אב-טיפוס על כבישי אירופה, ואפילו להציג סכימות צביעה שונות של מכונית הסדאן. בשלב זה טרם הוכרז רשמית מי תהיה יצרנית הרכב שתזכה בחוזה של סוני ותייצר עבורה את המכונית בפועל, אבל די ברור שיצרנית האלקטרוניקה הגדולה והמפורסמת תתמקד בעיקר בפיתוח מערכות הסיוע לנהיגה מחד, ו"חוויית המשתמש" מאידך. בתחומים אלה, ובמיוחד בכל מה שקשור לקישוריות (Connectivity) ולממשק אדם-מכונה (HMI) מתבטא הערך המוסף של ענקיות הטכנולוגיה כמו סוני ומתחרותיה.
לקריאה נוספת:
ביום שבו מכונית תהפוך לטלפון סלולרי על גלגלים
שיאומי משקיעה 10 מיליארד דולר ברכב חשמלי
סוני מתעקשת להחזיק בשלב זה את הקלפים קרוב לחזה ולמעט בפיזור הבטחות והצהרות, למרות שעצם ההשקעה בשני אבות טיפוס לא דורשת להפעיל יותר מידי את הדמיון אודות כוונותיה, והיא מספרת רק שהרכב העתידי "מתאים לערכים ולאורחות חיים מגוונים", כמו גם ש-Vision-S "שואפת לפתח את הניידות כדי להיות קרובה עוד יותר לאנשים, תוך פיתוח טכנולוגיות שמתמקדות בבטיחות אבטחה (הגנת סייבר) ובידור.
כמקובל בתעיית הרכב – אב הטיפוס החדש, 'Vision-S 02' מבוסס על אותה פלטפורמה שעליה נבנה קודמו, ומכיוון שהמכונית המקורית, כאמור, כבר מתגלגלת על הכבישים במבחנים מעשיים הרי שדי ברור שהדרך לייצור סדרתי יכולה להיות קרובה מאד.
בהיעדר פרטים מוצקים אודות תוכניות היצור והשיווק של סוני לא נותר אלא להפעיל את ההיגיון ולתאר מה הערכים המוספים או הייחודיים לחברה הזאת, והראשון בהם הוא כמובן שם המותג והמוניטין שלו כיצרנית של מוצרי אלקטרוניקה איכותיים ויוקרתיים-למחצה. לא בטוח אם על החגורה של סוני בעשור השני של שנות האלפיים תלויים הישגים טכנולוגיים מיוחדים או פריצות דרך כמו של אפל, אלא שבשונה מן החברה האמריקנית שבינתיים מדברת הרבה ועושה מעט – היפנים כבר מתגלגלים.
מוצרים של סוני נמצאים בבתיהם של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, ומעבר לשם המותג המוכר שלה יש לה גם מערך שיווק עולמי נרחב ועדיף על אלה של עשרות יצרניות רכב סיניות שהסתגרו עד כה במדינת הבית שלהן. אבל הסיבה שאנשים ישקלו בכלל לקנות מכונית "מתוצרת" סוני – אשר בסבירות רבה תיוצר על-ידי קבלנית משנה שתהיה יצרנית רכב קונבנציונלית, היא ערכים מוספים בתחומי חוויות השימוש ברכב.
סוני שמה עין על שוק הרכב האמריקני שהוא השני בגודלו בעולם, והעשיר ביותר, ועל כך אפשר ללמוד מן העובדה שהיא מתכננת קרוסאובר לא מאד גדול פיזית אבל מאד מרווח, עם אופציה לתצורת שבעה מושבים. מבחינת הממדים החיצוניים אנחנו מדברים על כלי רכב פחות או יותר בגודל של טסלה מודל Y, או מעט יותר גדול.
ל-Vision-S יהיה מערך נרחב של חיישנים לזיהוי הסביבה, ואלה יכללו מצלמות, רדאר, לידאר, ואלה ישמשו כדי להציע כבר בשלב ראשון נהיגה חצי-אוטונומית ברמה "3 מינוס" או "2 פלוס", כלומר אוטונומיה כמעט מלאה אך עדיין תחת פיקוחו ובאחריותו של נהג אנושי.
מערכת הבידור היא כמובן ה"פורטה" של סוני, שמתמחה במערכות תצוגה ושמע, ובקונסולות משחק פופולריות ומצליחות מסחרית, והיא תציע חוויית משתמש אינטראקטיבית שתתבסס לפחות בחלקה על "מחוות יד" מן הסוג שמשמש להפעלת משחקים, כמו גם בפקודות קוליות שיהפכו את השימוש במכונית למבדר יותר. המכונית של סוני, כמו כל מכונית חדשה בעתיד הלא רחוק, תהיה "מחוברת לענן" באמצעות תקשורת סלולרית מהדור החמישי, ובאמצעותה תקבל גם עדכונים דרך האוויר (OTA), ובמיוחד "שירותי ערך מוסף" שעליהם אפשר לגבות דמי שימוש שיהוו נדבך מרכזי במודל העסקי של סוני.
ויש שם גם מכונית
כרגיל, לא ברור אילו אלמנטים עיצוביים או טכניים של מכונית האב-טיפוס יתגלגלו למכוניות הייצור הסדרתי. בשלב זה אפשר לדבר רק על מה שכבר הוצג, וזאת מכונית עם שני מנועים חשמליים שמספקים יחד 536 כוחות סוס, וסוללה בגודל לא ידוע, כלומר שגם טווח הנסיעה לא ידוע.
עיצוב הפנים של Vision-S 02 דומה לזה של מכונית הסדאן שהוצגה בשנה שעברה, עם מסך פנורמי גדול שמשמש כלוח מחוונים ומחולק לשלושה מסכים בודדים, מהם אחד לנוסע הקדמי. גם הנוסעים מאחור מקבלים כמובן מסכים שבאמצעותם יוכלו לשחק במשחקי פלייסטיישן עם חיבור מרחוק לקונסולות שאצלם בבית או עם שחקנים ברחבי הרשת.
כל פעילויות הרכב של סוני ינוהלו החל מן הרבעון השני השנה תחת חברת בת חדשה שנקראת "Sony Mobility Inc", וכפי שהשם מרמז היא לא תעסוק רק ברכב אלא בניידות במובן הרחב שלה. אנשי סוני אומרים שבאמצעות חטיבה זאת הם "מתכוונים לחקור כניסה לשוק הרכב החשמלי".