תגידו שלום ולא להתראות לאחת ממכוניות הסופר-מיני הטובות והוותיקות ביותר בעולם, פורד פיאסטה. לנוכח צניחה במכירות של הדגם הזה בפרט, ושל פלח השוק כולו, פורד תקדים בשנה את הפסקת הייצור של פיאסטה ותפרק כבר בחודש יוני הבא את קו הייצור שלה.
פורד תחליף את פיאסטה במכונית חשמלית קומפקטית שתתבסס על פלטפורמת MEB של פולקסווגן, ולנוכח הקדמת הפסקת הייצור של פיאסטה – שמיוצרת כיום במפעל של פורד בעיר קלן שבגרמניה – תוקדם גם התחלת הייצור של הדגם החשמלי החדש. המשמעות: כבר בסוף השנה הבאה או לכל המאוחר בתחילת 2024 תהיה לפורד מכונית חשמלית חדשה, בגודל קומפקטי.
ההחלטה של פורד לא בהכרח תשפיע על הייצור של 'פומה', המיני-קרוסאובר שמבוסס על פיאסטה, היות שהדגם הזה מיוצר במפעל של פורד ברומניה והביקוש אליו די לוהט.
דור ראשון של פיאסטה הושק בשנת 1976 כאחת התשובות של פורד למשבר הנפט של 1973. פיאסטה הופיעה קצת אחרי פולקסווגן פולו, רנו 5 ופיאט 127, והפכה להצלחה מסחרית מהירה. מאז הפיקה פורד שבעה דורות שונים של מכונית הסופר-מיני שלה ומכרה קרוב ל-23 מיליון יחידות ברחבי העולם. פיאסטה יוצרה בין השאר במפעלים של פורד בבריטניה, גרמניה, צרפת, ספרד, מקסיקו, ארגנטינה, ברזיל, תאילנד, הודו, סין ובמדינות נוספות.
הגרסה הבסיסית של הדור הראשון הונעה באמצעות מנוע בנזין ארבעה צילינדרי בנפח 957 סמ"ק, והייתה גם גרסת 1,117 סמ"ק לאירופה וגרסת 1,596 סמ"ק לשוק האמריקני. דור שביעי של פיאסטה הושק באירופה בשנת 2017, לא לפני שפורד הפסיקה את מכירות המכוניות הקטנות שלה בצפון ובדרום אמריקה, באוסטרליה ובאסיה (למעט גרסת ST שעדיין מוצעת באוסטרליה). דגם זה עבר מתיחת פנים מוקדם יותר השנה.
ההחלטה על הפסקת הייצור של פיאסטה כנראה הייתה פחות קשה לפורד מאשר עבור מעריצי הדגם. בשנת 2015 פיאסטה הובילה את טבלת המכירות בפלח השוק של סופר-מיני באירופה עם יותר מ-313,000 מסירות, מספר שהתדרדר בהדרגה ל-156,000 בסיכום שנת 2020. במקביל, כלל שוק הסופר-מיני הצטמק מגזרת כ-3 מיליון מכוניות בסיכום 2015 אל כ-2.24 מיליון בסיכום 2020. בסיכום שמונת החודשים הראשונים של השנה מסרה פורד באירופה רק כ-39,400 פיאסטות, לעומת כ-91,600 'פומות', וכבר במחצית 2022 היא הפסיקה את הייצור של גרסת השלוש דלתות של פיאסטה.
על אף פרישתה הצפויה של פיאסטה, פלח השוק של מכוניות סופר-מיני הוא עדיין אחד החזקים באירופה, ויחד עם מכוניות עירוניות קטנות הוא מהווה כ-56% מן המסירות בעולם הישן. כיום נמכרות באירופה, רנו קליאו, פיג'ו 208, אופל קורסה, טויוטה יאריס, פולקסווגן פולו, סיטרואן C3, סקודה פאביה, יונדאי i20, סיאט איביזה, אאודי A1, סוזוקי סוויפט, ניסאן מיקרה, קיה ריו, הונדה ג'אז ומאזדה 2, כך שפלח השוק עצמו עדיין חי ובועט. עם זאת – מתח הרווחים של יצרניות הרכב בסגמנט הזה צנום מאד, ועומד בפני אתגר עוד יותר משמעותי אם תקנות אירו 7 יחמירו את הדרישות לצמצום צריכת דלק ופליטת מזהמים.
למכוניות סופר-מיני יש יתרונות רבים – החל מהנאה מנהיגה וחיסכון בשטח חניה וכלה במשקל עצמי נמוך, תצרוכת דלק תואמת ועלויות תפעול נמוכות. עם זאת, נראה שה"אוייב" הגדול ביותר שמאיים לחסל את הסגמנט הזה הוא הפופולריות הגואה של מיני-קרוסאוברים שמבוססים על פלטפורמות סופר-מיני, החל בפורד 'פומה', דרך רנו 'קפצ'ור' ופיג'ו 2008 וכלה בסקודה קאמיק.
כאמור, במקום שיתפנה במפעל בקלן צפויה פורד לבנות כ-200,000 כלי רכב חשמליים בשנה משני דגמים, ואחד מהם יחליף את פיאסטה.