• Ad
  • צוותים משותפים לג'ילי ולחברת וולוו ששייכת לה בוחנים אפשרות למזג את שתי החברות, וזאת כשנה וחצי לאחר כישלון הניסיון להנפיק את וולוו בבורסה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צוותים משותפים להנהלת וולוו, בראשות המנכ"ל שלה מאז 2012, האקן סאמואלסון, ולהנהלת יצרנית הרכב הסינית ג'ילי, אשר רכשה את וולוו מידי פורד בשנת 2010, דנים בימים אלה באפשרות שוולוו תמוזג לתוך ג'ילי.

     

     

    על אף שאנשי ג'ילי מבטיחים שבמסגרת מיזוג כזה תשמור כל חברה על בידול מיתוגי, ושעצם המיזוג "יביא איתו יתרונות תחרותיים", בשבדיה התחלפה בימים האחרונים האופוריה מהצלחותיה של וולוו בשנים האחרונות בחששות לגבי עצמאותה בעתיד. עם זאת, נראה שהתועלת הגדולה ביותר ממהלך כזה יכולה לצמוח דווקא למותגים של ג'ילי כאשר היא תתחיל, כנראה בקרוב, מתקפת שיווק בשוק האירופאי.

    יצרנית הרכב השבדית וולוו אמנם שייכת ליצרנית הרכב הסינית הענקית 'ג'ילי הולדינג' מזה עשור, אבל במהלכו היא נותרה חברה נפרדת. בשנים האחרונות ביצע המיליארדר הסיני לי שופו, היו"ר ובעל השליטה בג'ילי, שורת רכישות של יצרניות רכב או אחזקות בחברות מן התחום, אשר הגיעה לשיאה ברכישה כמעט עוינת של כ-10% מן הבעלות בדיימלר-בנץ, חברת האם של מרצדס. בנוסף, ג'ילי אחזקות רכשה בעלות מלאה ביצרנית הרכב המאלזית 'פרוטון' שבאמצעותה היא שולטת ב'לוטוס' הבריטית, והיא גם הבעלים של חברת LEVC הבריטית, יצרנית "המונית הלונדונית", של מחצית מן המותג 'סמארט', וגם של חברות נוספות מתחום התחבורה החכמה.

    לקריאה נוספת: ג'ילי לקחה את שבדיה ועכשיו רוצה את העולם

    מאז 2010 ג'ילי השקיעה – כך לפי הערכות שונות – כ-8 מיליארד דולר ברכישת החברה ובעיקר כדי "להעמיד את וולוו על הרגליים". כך התאפשר לוולוו לפתח שתי פלטפורמות מודולריות מודרניות (CMA ו-SPA) ולחדש את כל מלאי הדגמים והמנועים שלה. וולוו וג'ילי נמצאות מזה זמן בעיצומו של תהליך מיזוג חטיבות מנועי הבעירה שלהם לחברה אחת, ואילו וולוו הייתה בין יצרניות הרכב הראשונות בעולם שהתחייבה ל"חישמול מלא" של כל הדגמים שלה (כלומר שגם מכוניות עם מנועי בעירה פנימית יהיו היברידיות-נטענות או לכל הפחות היברידיות-קלות).

    בתקופה זאת הגיעה וולוו לשיאי מכירות של כל הזמנים, ובעבודה משותפת פיתחו שתי החברות מותג פרימיום חדש – 'לינק אנד קו', הפרידו את מותג הספורט של וולוו, 'פולסטאר', ומיצבו אותו כמותג חצי עצמאי, והשתמשו בפלטפורמות של וולוו כבסיס למכוניות היקרות יותר של ג'ילי. וולוו, בגיבוי ג'ילי, אף הקימה בסין מערכי ייצור למכוניות שלה – בעיקר עבור בשוק המקומי.

     

    לי שופו רוכש מחצית ממרצדס מסמארט

     

    לפני כשנה וחצי ניסו אנשי וולוו להנפיק את וולוו בבורסות האירופאיות לפי ערך של כ-30 מיליארד דולר, אולם הנפקה כזאת לא יצאה לפועל. לדברי אנשי ג'ילי, במסגרת התוכנית החדשה תמוזג וולוו אל תוך חברת האחזקות ג'ילי "במטרה להאיץ סינרגיה פיננסית וטכנולוגית" וזאת כדי שה"היקף הידע והמשאבים (המאוחדים – ג.מ.) יאפשרו לחברה להוביל במסגרת המהפך המתקיים בענף הרכב". עוד הבטיחו ש: "במסגרת האיחוד יישמרו הזהויות המובהקות של וולוו, ג'ילי, לינק אנד קו ושל פולסטאר". דובר של ג'ילי אף הוסיף שעסקה כזאת תאפשר לחברה "להשקיע בטכנולוגיות חדשות כמו מכוניות חשמליות, קישוריות ואוטונומיה".

    בשעה שבתקשורת השבדית נשמעים חששות בנוגע למיזוג שעלול לחסל את עצמאות המותג הלאומי (היחיד שנותר בתחום הרכב) בל נשכח שחששות דומים נשמעו גם כאשר פוצלו בשעתו חטיבת המכוניות מחטיבת המשאיות והרכב הכבד, וגם כאשר פורד רכשה את וולוו. בשני המקרים אפשרו פעולות אלה לוולוו להימנע מפשיטת רגל. בכל מקרה, אנליסטים של תעשיית הרכב מדגישים שצריך לבחון את המהלך בהקשר הרחב יותר של רכישות ומיזוגים בתחום הרכב, ובעיקר על רקע המיזוג שמתקיים בימים אלה בין פיג'ו-סיטרואן לבין פיאט-קרייזלר. איחוד של וולוו לתוך ענקית הרכב הסינית יחזק את אפשרויות הפיתוח הטכנולוגי ואת האפשרות לייצר מכוניות של כל המותגים באותם מפעלים ברחבי העולם.

    האם ג'ילי מתכננת מהלך בשוק האירופאי?

    מיזוג מלא בין וולוו לג'ילי צפוי להעניק למותג השבדי יתרון תחרותי בסין באמצעות ייצור דגמים שונים במפעלים השונים של ג'ילי ברחבי סין. אבל זה רק צד אחד של המטבע. הצד המעניין יותר, גם מבחינתנו בישראל, הוא הצד של ג'ילי. נכון להיום נמצאת סין בתחילתה של "מתקפת" יצוא אל השווקים המבוססים של אירופה וארה"ב, וזאת כחלק מתוכנית החומש שהתוותה ממשלת סין ועוכבה בצד האמריקני שלה בגלל מלחמת הסחר עם ארה"ב. הממשלה הסינית הגיעה למסקנה שתעשיית הרכב המקומית בגיעה לרמת בשלות מתאימה לייצוא לא רק למדינות מתפתחות אלא גם למדינות שבהן תקינת הרכב נוקשה יותר, ואישרה ל-20 יצרניות מקומיות (מתוך כ-100 יצרניות גדולות) להיערך לייצוא כזה.

     

     

    ג'ילי יכולה לקצר לעצמה באופן משמעותי את הדרך לשווקים האירופאים אם תחליט לבסס את מהלכי השיווק שלה שם לא רק על מכוניות מתוצרת סין אלא גם על מכוניות שנושאות את הסמל של ג'ילי שהיא תייצר במפעלים של וולוו בשבדיה ובבלגיה (או במדינות אירופאיות אחרות). גם אם הייצור עצמו יהיה מעט יותר יקר – כך תוכל ג'ילי לטעון (בצדק) שמדובר במכוניות "אירופאיות" והיא תחסוך לעצמה לא מעט ביורוקרטיה שקשורה בתקינה. מכוניות כאלה יהיה קל יותר לשווק בישראל היות שמלכתחילה הן "יוולדו" עם תקינה אירופאית.

    אגב, מעניין לציין שאם וכאשר יתקיים מיזוג מלא בין ג'ילי לבין וולוו זאת תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה מוקמת יצרנית רכב גלובלית בסין. כמה מיצרניות הרכב הסיניות אמנם רכשו מותגים זרים, למשל SAIC ו-BAIC אשר עטו על שרידי רובר ושמו יד באמצעותה על רבים מסמלי העבר של תעשיית הרכב הבריטית, אבל עד כה לא קם בסין מיזוג גלובלי של שתי חברות רכב פעילות, למשל כמו רנו-ניסאן או פיאט-קרייזלר.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם ג'ילי הסינית תבלע את וולוו השבדית?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.