פרויקט הבטיחות האירופאי Euro NCAP פרסם היום (ד') סדרה חדשה של תוצאות מבחני ריסוק, והחדשות החשובות שעולות ממנו הן הצלחה מרשימה לדגמים חדשים שמיוצרים בסין על-ידי יצרניות רכב סיניות.
למעשה – תוצאות אלה – אשר מתווספות למספר תוצאות דומות מן השנים האחרונות – לא אמורות להפתיע אף אחד: כל יצרניות הרכב הסיניות שקיבלו רישיונות ייצוא נאלצו – בין אם רצו בכך או לא – לעמוד בסטנדרטים גבוהים שקבעה הממשלה הפדרלית הסינית וזאת בעיקר כדי לתקן את הרושם הרע שנוצר בעבר בגלל דגמים לא בשלים. הסטנדרטים כוללים גם מדדי איכות וגם מדדי בטיחות.
למרות זאת, כל יצרנית או ממשלה יכולה לומר מה שהיא רוצה והמבחן האמיתי הוא מבחן אובייקטיבי ואמין כמו פרויקט Euro NCAP שלא חייב שום דבר לאף אחד ועיקר העיקרים: פועל בשקיפות מלאה.
אנשי הפרויקט משבחים במיוחד את תוצאות הבטיחות של 'טסלה' מודל Y אשר מיוצרת בגרמניה, וציון דומה לשלה, חמישה כוכבים, קיבלו גם ג'נסיס GV60 החשמלית החדשה של מותג היוקרה של יונדאי. אבל מה שמעניין אותנו יותר מכל – בוודאי לנוכח הבשורה שהתבשרנו השבוע אודות תחילת הייבוא של אחד ממותגי 'גרייטוול' הסינית לישראל – הוא התוצאות המרשימות של שני דגמים של שתי חטיבות שונות של היצרנית הסינית.
גם הדגם הקטן והעממי Funky Cat של חטיבת 'אורה' (ORA), וגם הקרוסאובר היוקרתי Coffee 01 של חטיבת היוקרה WEY (שתוצע אצלנו עוד השנה על-ידי היבואנית סמלת) – קיבלו ציון מרבי של חמישה כוכבים. לעומת זאת, קיה רושמת אכזבה עם ארבעה כוכבים בלבד ל'נירו' החדשה ברמת אבזור בטיחות בסיסית. נירו מוצעת באירופה גם על חבילת מערכות בטיחות משודרגת ויקרה יותר ואז היא מקבלת את מלוא חמשת הכוכבים.
מאכזבת גם התוצאה שקיבל המיני-קרוסאובר החדש של יונדאי, 'באיון', ו-i20 שעליו הוא מבוסס, עם ארבעה כוכבים בלבד, וזה גם הציון שקיבלה חבורת הטנדרונים של קבוצת סטלנטיס (סיטרואן 'ברלינגו', פיג'ו 'ריפטר' ואופל 'קומבו', וגם הגרסאות החשמליות שלהם) שהושקה לראשונה בשנת 2018.
מזכ"ל פרויקט Euro NCAP, מיכאל ואן רטינגן, מצוטט בהודעת הפרויקט לעיתונות כאומר ש"ראינו תוצאות טובות מכמה יצרנים סיניים בעבר, אבל גם כמה גרועות מאוד. השנה, Euro NCAP תבדוק יותר מכוניות סיניות ממה שהיא עשתה אי פעם, וגרייט וול באמת מציבה את הסטנדרט שאחרים צריכים לעקוב אחריו".