• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    "נחשול של כלי רכב חשמליים – אופניים, טנדרונים, קוואדרוסייקלס, ורכבי מיקרו – יחליף את המשאיות ואת הוואנים אשר גודשים בימינו את ערי בריטניה, וזאת כחלק מתוכניות למהפך בתחבורת "משלוחי הקילומטר האחרון", תוך כדי הפחתה ניכרת של פליטת מזהמי האוויר ושל פקקי התנועה במדינה כולה". דברי הפתיחה האלה, של חזון מתגבש לתחבורה אלטרנטיבית, לא לקוחים מן המצע של מפלגת שוליים סהרורית שמבקשת לגייס מצביעים, או של ארגון אנרכיסטי שלוחם למען איכות הסביבה, אלא מתוכנית ממשלתית רשמית שממשלת בריטניה תקצבה ופרסמה השבוע לעיון הציבור.

     

     

    ממשלת בריטניה מתכננת את המדיניות שלה באמצעות "ספרים לבנים", כלומר מסמכי מדיניות פומביים, וכעת היא מנסחת תוכנית שמטרתה "להוביל את כלל העולם בכל הקשור לתחבורה", תוך התייחסות לטווח הזמן שמעכשיו ועד לשנת 2035. השלד הרעיוני של החלקים שנוגעים לתחבורה עתידית נהגה באמצעות מחקר ופעילות ציבורית שבוצעו בשנתיים האחרונות ורוכזו על-ידי משרד התחבורה הבריטי, וכעת – למשך החודשיים הבאים – פותחת הממשלה פתח לתגובות הציבור.

    בניגוד מוחלט למנטליות החשאית והפחדנית של משרד התחבורה הישראלי – שבו נהגות תוכניות ורפורמות בחדרי חדרים ולאו דווקא בידי מיטב המוחות – משרד התחבורה הבריטי יוצא מגדרו כדי לשתף את הציבור במהלכי התכנון שלו, ומשקף באופן מלא את התוכניות ואת הרציונל שמאחוריהן, במטרה להביא לשולחן את הרעיונות היצירתיים והמוצלחים ביותר ולגבש תוכנית מעשית וישימה לרווחת כלל הציבור.

    בשלב שבו נמצאים כעת הדברים הציגה הממשלה מסמך מדיניות שמסכם בקצרה את הידע שנצבר אודות מגמות שונות שמשפיעות על תחבורה בעידן הנוכחי, ובוצעה פנייה אל כלל הציבור, ואל ארגונים ויחידים בעלי התמחויות ספציפיות או מי שעשויים להיות מושפעים מן המדיניות הממשלתית, כדי לקבל מהם משוב ולשקף גם אותו לציבור.
    התוכנית הבריטית כוללת שלושה חלקים, אחד עוסק בתחבורה עירונית, האחר בתחבורה בינעירונית, והשלישי, אולי המעניין ביותר, בתחום הפצת וחלוקת סחורות במרחבים עירוניים. בדברי ההסבר לשלב הזה נכתב ש"הממשלה מתניעה את העבודה על תוכנית "האתגר הגדול של תחבורה עתידית", שמטרתה "להתחיל תהליך מלהיב ומעמיק של שינוי בדרך שבה אנשים, סחורות ושירותים נעים סביב המדינה.

    כבר כיום נוסעות כ-300 אלף משאיות ויותר מארבעה מיליון רכבי חלוקה על הכבישים שלנו, וככל שגדל היקף המכירות באינטרנט צפוי הצי הזה לגדול עוד יותר. אבל כלי רכב ירוקים חדשים, להובלת סחורות, יכולים להחליף את מיליוני הטנדרים שמונעים בהנעה קונבנציונלית ומהווים כיום מראה שכיח במרכזי הערים.
    התוכניות הממשלתית מוצגת במסגרת שני מסמכי עבודה שמציעים הצצה לדרך שבה הטכנולוגיה יכולה לחולל מהפך תחבורתי ולהפוך אותה לבטוחה, נגישה יותר, וירוקה יותר מתמיד. הנסיעות ברחבי בריטניה יכולות להשתנות באופן דרמטי עם כניסתם של כלי רכב מעופפים או השימוש הנרחב במכוניות אוטונומיות, וזאת בשעה שנתונים (דאטה) יסייעו לאפשר נסיעות יעילות יותר. פוטנציאל הגדלת השימוש בכלי רכב אוטונומיים יכול גם לאפשר לבטל את רוב מקומות החניה במרכזי הערים וכך לפנות אזורים ולפתח אותם עם מאות אלפי בתים חדשים.
    ההתפתחויות פורצות הדרך האלה כלולות במסמכים (שמוצגים לציבור – ג.מ.) שכותרתם "המייל האחרון" ו"קול קורא לתחבורה עתידית" שפרסמה הממשלה, ואלה מהווים יריית פתיחה לתוכנית "האתגר הגדול של תחבורה עתידית", שמטרתה להפוך את בריטניה למובילה העולמית בתחבורת סחורות, שירותים ואנשים.

    כל העבודה הזאת היא חלק מתוכנית ממשלתית כוללת תחת הכותרת "האסטרטגיה התעשייתית", אשר נועדה לקדם את הפוטנציאל הכלכלי והתעשייתי של בריטניה באמצעות התמקדות בתחומי הבינה המלאכותית וטכנולוגיית מידע, התייחסות להזדקנות של החברה הבריטית, הגדלת הכלכלה תוך תשומת לב לאיכות הסביבה, ועתיד התחבורה. (מטרת הפרק האחרון היא) לסייע בהפחתת פליטות גזי החממה, להפוך את הנסיעות לבטוחות, לשפר את הנגישות ולהשיג הזדמנויות כלכליות אדירות עבור בריטניה. במסגרת זאת אישרה הממשלה תקציב בסך 12.1 מיליון ליש"ט לשישה פרויקטים של סימולציה ומידול שמטרתם לסייע לפיתוח של טכנולוגיות לקישוריות, ושל מכוניות אוטונומיות. יכולת כזאת הינה חיונית לצורך פיתוח, בדיקה והוכחת הבטיחות של כלי הרכב האלה".

    מסגרת "אתגר התחבורה הגדול", כשמה כן היא, מתייחסת ראשית לכל לעובדה שהעולם שבו אנחנו חיים עומד כעת בפני מהפך דרמטי בכל הקשור לתחבורה, עם כניסתם של כלי רכב אוטונומיים ושיפורים עצומים בטכנולוגיות התקשורת, המידע, הסנסורים והעברת מידע באמצעות האינטרנט. ממשלה יכולה להתעלם מן המהפך הזה ולגרור רגליים, כפי שעושה בינתיים ממשלת ישראל, או לבצע מהלכים מעשיים כדי להימצא בחזית הטכנולוגית וליהנות מן השיפורים הרבים שהיא יכולה להביא.

    הבריטים בחרו להיות פרו אקטיביים ושר התחבורה הבריטי, ג'סי נורמן, הצהיר ש: "לבריטניה יש היסטוריה ארוכה וגאה של הובלה של העולם בחדשנות בתחומי התחבורה, ו"אתגר התחבורה הגדול" נועד להבטיח שהמובילות הזאת תתקיים גם בעתיד… אנחנו נמצאים על סף שינוי מרגש ועמוק בדרך שבה אנשים, סחורות ושירותים ינועו ברחבי הארץ והוא מונע על ידי חדשנות יוצאת דופן. הקריאה האחרונה שלנו לשיתוף הציבור לקבלת תובנות אודות עתיד הניידות מסמנת את השלב הראשון בדרך לניצול רוב ההזדמנויות שהשינוי הזה מאפשר".

    הממשלה הבריטית דוחפת, למשל, למצב שבו הובלה וחלוקה של סחורות תבוצע באמצעות כלי רכב חשמליים קטנים ובינוניים אשר יקבלו את האנרגיה שדרושה להם באמצעות תשתית טעינה חשמלית נרחבת, ושרוב "המשלוחים של הקילומטר האחרון", כלומר החלוקה הסופית לנקודות הקצה, יבוצעו על ידי כלי רכב קטנים.
    ממשלת בריטניה כבר מציעה סובסידיה של עד 20% או 8,000 ליש"ט עבור טנדרים שמונעים בהנעה אלטרנטיבית אבל השינוי שמוצע הוא התמקדות בכלי רכב זעירים כפתרון ידידותי יותר לגודש על הכבישים. מטרת תוכנית "האתגר הגדול" היא לשתף את הציבור בתהליך הגיבוש של התוכנית, ולהבין בתוך כדי התהליך הזה מה הם המכשולים, הקשיים והאתגרים בדרך ליישום הרעיונות.
    הרעיון המסדר, ככל שהוא מתחיל להתגבש בינתיים, הוא להקים מרכזי הפצה גדולים בחוצות הערים ולהעדיף תנועה עירונית של כלי רכב חשמליים זעירים, קטנים ובינוניים בעלי טווח נסיעה קצר, תוך התמקדות בפיתוח "רכבי הקילומטר האחרון".

     

     

    בעבודה שנעשתה נלקחו בחשבון עובדות משמעותיות, למשל שעד כה כבר התרחשו שינויים חברתיים ששינו את הדרך שבה אנשים נוסעים: סך הנסועה הכללי פוחת, פחות נוסעים לעבודה, שיעור האוכלוסייה המבוגרת גדל, וגם מספר האנשים שחיים באזורים עירוניים גדל.
    התוכנית מתמקדת בינתיים בנושאי תחבורה נקיה, אוטונומיה, דאטה וקישוריות, שימוש ברחפנים וכלי טייס בלתי מאויישים, תחבורה משתפת, שינויי עמדות הציבור כלפי תחבורה, ומודלים כלכליים חדשים שנוצרים חדשות לבקרים (הכוונה בעיקר לכלכלת שיתוף).
    בתחום הראשון, תחבורה נקיה, ממשלת בריטניה גיבשה מדיניות שבמסגרתה תיאסר החל משנת 2040 המכירה של כלי רכב שמונעים באמצעות מנועים מזהמים. התוכנית מתייחסת לירידה הקבועה במחירי הסוללות, שיפורים בטכנולוגיה של רכב חשמלי ופיתוח של דלקים חלופיים.
    בסעיף שעוסק בכלי רכב אוטונומיים מתוארת ההתפתחות בתחומי החיישנים, כח המחשוב ובינה מלאכותית. ממשלת בריטניה תומכת בתוכניות שיאפשרו תנועה של כלי רכב אוטונומיים על כבישיה כבר בתוך שלוש שנים מהיום, והיא מתכננת בהתאם את כל תוכניות העבודה האחרות שמושפעות מכך.
    תחום הנתונים והקישוריות – גם בין כלי רכב וגם לאינטרנט – צפוי לסייע בהפחתת הגודש בכבישים ולייעל את השימוש בתשתיות תחבורה כמו רמזורים וסימני דרך אחרים, מה שיסייע גם לצמצום הפליטות ושיפור איכות האוויר. הממשלה הבריטית לוקחת בחשבון, ומסייעת ברגולציה, את תחום השימוש ברחפנים. בשלב ראשון כבר בוצעו פעולות לשימוש בכלי טייס לא מאויישים בתחומי החילוץ והחירום והתפישה היא שהכנסת כלים כאלה יכולה להתקיים גם במרחבים עירוניים "בתוך כדי טשטוש הגבולות שבין מוניות לאוטובוסים".

     

     

    בניגוד למשרד התחבורה הישראלי, אשר בלחץ ציבור בעלי המוניות נעמד על הרגליים האחוריות כדי להיאבק ב'אובר' ובחברות תחבורה משתפת, הבריטים תומכים בתחום התחבור המשתפת כדרך להפחתת הגודש וזיהום האוויר בערים.

    כעת, כאמור, נפתח שלב שיתוף הציבור, ומשרד התחבורה הבריטי פרסם שאלונים שמופנים לגורמי מקצוע ולכלל הציבור, שאותם אפשר למלא באתר באינטרנט של המשרד ולשלוח בחזרה בדוא"ל או בדואר. בין השאר עוצבו שני מסמכים פשוטים מאד, בשפה בהירה וקלה להבנתם של ילדים ושל קשישים, שלאחר קריאתם מתבקשת התגובה והתובנה של הקורא. המועד האחרון להגשת תגובות הוא 10 בספטמבר, ואנשי המשרד מתחייבים לפרסם את התובנות שהתקבלו משיתוף הציבור עד לסוף שנה זאת.

    שר התחבורה הבריטי סיכם את המאמצים הללו כשאמר ש"העבודה על "האתגר הגדול של עתיד התחבורה", כוללת מאמץ ממשלתי שנועד לבחון את כל החסמים הרגולטוריים לחידושים טכנולוגיים ולחדשנות. העבודה מבוצעת גם כדי להבין כיצד נוכל להשתמש טוב יותר במידע (דאטה) כדי לשפר את התחבורה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    געגוגים למנדט: ממשלת בריטניה הציגה חזון לתחבורה מתקדמת

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.