• Ad
  • אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה
    אקספנג הסינית החלה ליצר מכוניות חשמליות רק לפני שנתיים ועדיין לא בנתה מפעל משל עצמה. אנשיה לא מרגישים צורך להתנצל על העתקת הקוד הגנטי וקוד התוכנה של טסלה, ובעיקר על מחיר נמוך ב-20% מזה של החברה האמריקנית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עידן הרכב החשמלי מערבב ומחדש את תעשיית הרכב העולמית יותר מכל המצאה או חידוש טכנולוגי ב-120 השנים האחרונות, ובין השאר מאפשר כניסה מהירה של חברות טכנולוגיה שמעודן לא ייצרו מכוניות. כל מה שצריך בימינו כדי להיות יצרנית רכב זה לבוא עם רעיון נחמד, לגייס כמה משקיעים ראשונים, ואז להביא את הכסף הגדול משוק ההון. כך בדיוק נוסדה 'אקספנג' אשר החלה לייצר מכוניות ראשונות בעצמה רק לפני כשנתיים וחצי, מייצרת כעת רק 15,000 מכוניות בחודש, ולמרות זאת מוגדרת כ"מתחרה בטסלה".

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

    אנשי XPeng מתייחסים לחברה שלהם כאל חברת טכנולוגיה שמייצרת מכוניות ולאו דווקא כאל "יצרנית רכב", וזאת, אגב, הגדרה מאד מדויקת גם של 'טסלה' האמריקנית.

    הם לא לבד בנישה הזאת, ואפשר לשים לצידם גם את 'ניו' ואת 'לי אוטו' הסיניות, אבל יש מצב ש'אקספנג' הוא הניסיון המדויק ביותר של יצרנית רכב סינית להעתיק את המודל של טסלה כמעט אחד לאחד.
    דברים אלה הופכים כמעט למובנים מאליהם וברורים כאשר משרטטים את ההיסטוריה של 'אקספנג', חברה ששורשיה מובילים אל הידידות האישית בין הא שיאופנג (He Xiaopeng) לבין המתכנת ליאנג ג'יה, ועם ליי ג'ון, מייסד שיאומי.

    אקספנג, בדומה לטסלה, עושה לעצמה הרבה מאד יחסי ציבור סביב טכנולוגיות קישוריות וטכנולוגיית נהיגה אוטונומית וכך משתדלת למצב את עצמה במיקום גבוה מעל ליצרניות הרכב המבוססות והוותיקות יותר – ככל שאפשר בכלל להתייחס אל יצרנית סינית כאל "ותיקה". ההבדל הגדול לחיוב זה שכמי שנכנסים לזירה כמעט שני עשורים אחרי טסלה אין להם ברירה אלא להתאמץ ולהציע יותר ערך. לצד השלילה אפשר לומר בפשטות שלאקספנג אין אילון מאסק, וטסלה – לטוב ולרע – יש רק אחת.

     

    לקריאה נוספת:

    אקספנג הסינית החשמלית בדרך לישראל, תיובא על-ידי קרסו מוטורס

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

    שיאופנג, יליד 1977, למד באוניברסיטה הטכנולוגית של דרום סין והחל לעבוד בתאגיד ממשלתי בשם AsiaInfo, שם פגש את המתכנת ליאנג ג'יה (Liang Jie) ויחד איתו פיתח מערכת דואר אלקטרוני חדשנית. השניים עזבו והקימו בשנת 2004 את חברת UCWeb שפיתחה את מה שהפכה בתוך זמן קצר לדפדפן הסיני הנפוץ ביותר בטלפונים סלולריים. במקביל, שיאופנג יצר רשת חברתית פנימית של יזמי טכנולוגיה ובהם מספר יזמים שייסדו או קידמו חברות טכנולוגיה סיניות מצליחות כמו NetEase, 163.com, YY.com ושיאומי. מעגל הקשרים הזה הפך משמעותי לכל חבריו גם כזירה לסיעור מוחות לקראת כל פרויקט חדש, וגם לצורך תמיכה הדדית בעת גיוסי הון ואיתור משקיעים.

    שיאופנג וג'יה מכרו בשנת 2014 את UCWeb לעליבאבא האדירה תמורת, תחזיקו חזק, 4.3 מיליארד דולר, ושיאופנג, בגיל 37, נוהג באחת הטסלות הראשונות שנמכרו בסין ונדלק על האתגר הבא שלו: תעשיית הרכב.
    אנשי עליבאבא אולי מצטערים על זה ואולי לא, אבל בשנת 2014 הם דחו את ההצעה של שיאופנג לפתח מכונית חשמלית מודרנית במסגרת תאגיד הענק שלהם. שנה לאחר מכן הוא ינסה לעשות את זה בלעדיהם.
    בשנת 2015 חברו שיאופנג וג'יה אל שיה הנג והא טאו, שני מהנדסי רכב שעבדו באותה עת בתאגיד הרכב הממשלתי GAC והיו חברים בצוות שהוביל את פיתוח מיזם הרכב החשמלי של GAC – 'טראמפצ'י'. הרעיון שמונח על השולחן וסוחף את כל הנוכחים: לפתח ולייצר את 'טסלה הסינית'.

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

    XPeng מוטורס, תחת שם סיני פחות קליט, מוקמת בינואר 2015 עם חלוקת תפקידים ברורה: מהנדסי הרכב מפתחים מכונית ואיש הטכנולוגיה מגיס משקיעים ואחראי לפיתוח מערכות ההפעלה וממשקי המשתמש.

    הקונספט הראשון, שמטרתו למשוך משקיעים, נקרא XPeng Beta והושק בשנת 2016. הייחוד: מערכות מתוחכמות לסיוע לנהיגה, מערך חיישנים גדול, והשקעה מיוחדת בתכונות מקושרות. אקספנג עצמה נכנסת במקביל לשלוש שנות פיתוח וגיוס כסף, כאשר אגף הכספים מושך שמות מאד מפורסמים מסצינת הטכנולוגיה הסינית, החל ממנהלים מעליבאבא שמושקעים באופן פרטי ואנשי 'פוקסקון' שבעצמה נכנסה במקביל לעסקי הרכב, וכלה בחברו של שיאופנג, ליי ג'ון, מייסד שיאומי. את רשימת המייסדים חותמות מספר חברות הון סיכון מפורסמות בסין.

    בדצמבר 2018 יורדות מקו ההרכבה של יצרנית הרכב הסינית Haima מכוניות ראשונות שנושאות את שם המותג אקספנג ואת שם הדגם G3.

    G3 (קיצור של Geek3) הוא קרוסאובר קטן שבנוי על פלטפורמה חשמלית שנקראת, תחזיקו חזק, דוד (כמו דוד המלך), וכוללת אפשרות בחירה בין שתי סוללות חשמליות קונבנציונליות למדי מתוצרת CATL הסינית. רמת התחכום הכללית נמוכה למדי, כמו המחיר, וכוללת מנוע חשמלי קדמי וטווחי נסיעה (בשיטת המדידה הסינית) של 365 או 520 קילומטרים.

    עם G3 מושקת הגרסה הראשונה של מערכת סיוע לנהג שנקראת XPilot ומאפשרת בקרת שיוט חכמה, חניה אוטומטית ועוד כמה תכונות שמוכרות לכל בעל טסלה, אבל בשלב הזה נובעת האטרקטיביות של הדגם ממחיר תחרותי. אגב, לטובת מי שפספס את מה שנכתב בפסקה הקודמת: באותם ימים אקספנג עדיין לא ייצרה מכוניות בעצמה. בסין, כמו בסין, כל דבר דורש רישיון ובוודאי ייצור רכב, ובשלב הזה של חייה אקספנג מעדיפה לייצר את המכוניות שלה אצל ספקית משנה, למעשה חברה קבלנית, ובאותו זמן זה WIN-WIN לשני הצדדים.

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

    Haima הייתה יצרנית רכב קטנה שייצרה מכוניות נוסעים קטנות וכלי רכב מסחריים קלים במסגרת מיזם משותף עם ענקית הרכב FAW. מכוניות הנוסעים של היימה זכו לפופולריות רבה עד לשלב שבו סר חינם מפני שכבר לא היו בהן חידושים, ומגפת קורונה הטילה אותה לקרשים ואיימה על עצם קיומה.

    הייצור של G3 מספק חמצן להיימה – באותם ימים זה הדבר היחיד שהם מייצרים – ואילו לאקספנג זה מאפשר להציג מכירות ראשונות עוד לפני שהם נדרשים להשיק מפעל ייצור בבעלותם. במקביל, אנשי אקספנג מבטיחים כבר מאז שנת 2016 שהם מקימים מפעל עם כושר ייצור של 100,000 מכוניות. המפעל הזה יעמוד על הרגליים בשנת 2020.

    באפריל 2019, בתערוכת שנחאי, אקספנג מציגה את הדגם השני שלה, P7, והפעם היא מכוונת "בול בפוני" של טסלה מודל 3. P7 בנויה על פלטפורמה חשמלית מתקדמת יותר וכוללת אופציות לסוללות גדולות ולטווח ארוך. הגרסה היקרה ביותר מבטיחה טווח נסיעה מרשים ביותר של 700 קילומטרים לפי תקן NEDC ושני מנועים. מערכת XPilot, כך הם מבטיחים עם ההשקה המסחרית של המכונית – מסוגלת לעמוד בדרישות רמה 3 של נהיגה אוטונומית.

    בתוך כדי כך אפילו משבר קורונה לא עוצר את החגיגה: אקספנג, נישאת על המומנטום החיובי שטסלה מייצרת בשווקי ההון, מגייסת 1.5 מיליארד דולר בהנפקת מניות בבורסה בניו יורק, וכעבור חודשים ספורים, בתחילת 2021, מנפיקה גם בבורסה בהונג קונג.

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

    מה שבטוח זה שאנשי אקספנג לא שוקטים על השמרים. בכל שנה הם מאריכים את הטווח של הגרסה הבסיסית של G3 מ-365 קילומטרים ל-400 ובשנת 2020 ל-460 קילומטרים (סינים). באותה שנה הם מציגים אב טיפוס למכונית נוספת שבנויה על הפלטפורמה של G3 ונקראת P5. הפעם זאת מכונית סדאן רגילה, זולה יותר מטסלה מודל 3, והייחוד שלה הם חישני לידאר שמביאים איתם יתרון טכנולוגי משמעותי על-פני טסלה בכל הקשור לקריאה וזיהוי של סביבת הרכב.

    בשנת 2020 אקספנג משלימה, כאמור, את הקמת המפעל שלה ויכולה להתחיל לייצר מכוניות בעצמה. אבל בסין, כמו בסין, צריך רישיונות ייצור, והדרך המהירה לקבל רישיון כזה עברה ברכישת יצרנית הטנדרים Foday, בעבר ספקית משנה חשובה ללא מעט יצרניות רכב סיניות כמו גרייטוול ודונגפנג.
    כעת, אחרי גיוס הכסף בשוק ההון, אקספנג מתחילה להקים שני מפעלי ייצור נוספים, אחד בגואנגז'ו, לא רחוק מן הטריטוריה של GAC והאחר בווהאן, ומה שיותר חשוב – היא שוקדת על פיתוח הדור הבא של פלטפורמה לכלי רכב מתוצרתה.

     

    יותר טסלה בפחות כסף

    אנשי אקספנג מעולם לא הסתירו את ההערצה שלהם לטסלה ואת שאיפתם לחקות אותה, חיקוי של רעיון או מוצר טוב לא נחשבים למגונים במזרח הרחוק אלא להיפך – יש בכך סוג של הערכה, אבל במקרה של אקספנג יש שיאמרו שמדובר ב"חיבה מוגזמת". אנשי אקספנג הצהירו לא אחת שהם עושים שימוש בקוד הפתוח של טסלה ועם זה אין בעיה, אחרת זה לא היה "קוד פתוח". לעומת זאת, הם גייסו מהנדס בשם צאו גואנג-ג'י לצוות הפיתוח של מערכת XPilot, וגם זה בסדר למרות שמדובר בעובד לשעבר של טסלה.

    מה שפחות בסדר זה שגואנג-ג'י הואשם, וכעבור זמן גם הודה, בכך שגנב את קוד המקור של מערכת ה'טיס האוטומטי', של טסלה לפני שעזב את החברה האמריקנית. לימים הסתדרו טסלה ואקספנג מחוץ לכותלי לבית המשפט, אקספנג מעולם לא הואשמה רשמית בגניבת הקוד, וצאו כבר לא עובד בחברה. אלא שכל אלה שכל זה לא עזר לביסוס מוניטין טוב לאקספנג.

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

    מפת הדרכים

    באפריל השנה נחשף בתערוכת שנחאי G6 – הדגם הראשון של אקספנג שמבוסס על פלטפורמת SEPA 2.0 שעליה יבנו בהמשך עשרה דגמים חדשים נוספים. SEPA 2.0, שפותחה במהלך שלוש שנים ובהשקעה של כ-1.5 מיליארד דולר, מאפשרת לבנות עליה מכוניות בתצורות וגדלים שונים, עם אורכי בסיס גלגלים שנעים בין 180 ל-320 סנטימטרים, כלומר החל ממכוניות עירוניות קטנות וכלה במכוניות יוקרתיות גדולות יחסית. הפלטפורמה הזאת צפויה לספק את כל צרכיה של אקספנג בשלוש השנים הבאות.

    מעבר לפלטפורמה החדשה, הקוד הגנטי של אקספנג מתחיל לבלוט במכונית הזאת כשהוא בא לידי ביטוי במערכת ההפעלה Xmart OS שמחברת בין רכיבי החומרה השונים עם מגוון רחב של חיישנים, בינה מלאכותית, מחשבי-על ו"יכולת קבלת החלטות חכמות כדי לייעל את השליטה בפונקציות תא הנוסעים" – כך מצהירים הסינים.

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

    הפלטפורמה החדשה כוללת מערכת חשמל במתח של 800 וולט שמאפשרת טעינה מאד מהירה ואנשי אקספנג מבטיחים שקצב הטעינה מהיר ב-50% ביחס לדור הקודם ומאפשר תוספת של 130 קילומטרים של נסיעה בתוך חמש דקות טעינה. אם משתמשים בסופר-צ'ארג'רים של אקספנג (מישהו אמר "טסלה"?) אפשר לטעון סוללה כזאת בקצב מהיר עוד יותר ובחמש הדקות האלה להוסיף טווח נסיעה של 200 קילומטרים.
    אנשי אקספנג מבטיחים שכבר ברבעון השלישי השנה יעמוד קצב הייצור הכולל של החברה על 15,000 יחידות בחודש, וכאן כדאי להכניס דברים לפרופורציות.

    בסיכום חודש יוני האחרון נמסרו בסין כ-670 אלף כלי רכב חשמליים והיברידיים נטענים, וזה זינוק של כ-15.5% ביחס לחודש מאי ושל 26% ביחס ליוני 2022. מבין אלה, טסלה מכרה כ-42,500 מכוניות, Li Auto מסרה 32,575 מכוניות – שיא של כל הזמנים מבחינתה וזינוק של 15.2% ביחס לחודש מאי, ואילו 'ניו' מסרה כ-10,700 מכוניות.

    גם אקספנג רשמה זינוק מכובד מאד של 14.8% במכירות ואת השיא של כל הזמנים במסירת רכב, אבל זה מסתכם ב-8,620 יחידות בלבד, וזה נותן לנו פרספקטיבה על יחסי הכוחות נכון לרגע זה.
    באופן כללי – מאז הרבעון האחרון של השנה שעברה מתנהלת בסין מלחמת מחירים דרמטית בתחום הרכב החשמלי ועשרות יצרניות רכב חתכו מחירים בעד 40% רק כדי לשמור על נתח השוק שלהן. בשבוע שעבר אקספנג תמחרה בסין את הקרוסאובר הספורטיבי החדש שלה, G6, במחיר נמוך בכ-20% ממחירו של הקרוסאובר המקביל של טסלה – מודל Y, וזה למרות שבמבחני דרכים שבוצעו בסין הוא מציג יכולות עדיפות על אלה של טסלה בכל הקשור ליכולות נהיגה אוטונומית.

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

    אקספנג כבר מוכרת את המכוניות שלה בנורבגיה, בירת הרכב החשמלי של אירופה, ולפני כחודשיים הכריזה החברה על כוונתה להרחיב את דריסת הרגל האירופאית שלה גם אל שבדיה, דנמרק והולנד. בדרך לכיבוש אירופה הכריזו הסינים שהם מתכוונים לצייד את כל המכוניות שימכרו בעולם הישן במערכת המידע והבידור החדשה שלהם – Twine4Car – אשר מעניקה – כך הם מבטיחים – "חווית שימוש טובה יותר".

    מערכת זאת מגיעה 'בילט-אין ' עם שירותי סטרימינג שונים, עדכוני תוכנה דרך האוויר (OTA), פורטל משחקים שכולל "משחקים ברמת קונסולה עם טכנולוגיית ההזרמה העדכנית ביותר בדחיסה גבוהה שמאפשרת למשתמשים לשחק גם בחיבורים במהירות נמוכה". היעד של אקספנג לטווח הבינוני הוא מכירות שנתיות של 3 מיליון יחידות, וזה – לדעת אנשי החברה, הגבול שמעליו יכולה יצרנית רכב חשמלי "להישאר במשחק".

     

    אקספנג בדרך לישראל: כל מה שצריך לדעת על השיבוט המוזל של טסלה

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.