Ad

איגוד השמאים: הממשלה עצמה מפרה את החוק

חברת הביטוח ענבל פרסמה הנחיות שמאפשרות תיקון נזקי תאונה ללא פיקוח שמאי. איגוד השמאים טוען שבכך מפרה המדינה עצמה את צו הפיקוח על השמאים. ענבל בתגובה: אנחנו מספיק חזקים לדאוג לעצמנו, סטנדרטים בטיחותיים נשמרים
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

חברת הביטוח הממשלתית 'ענבל', אשר מבטחת את כלי הרכב של משטרת ישראל, שרות בתי הסוהר וכל מכוניות הנוסעים שבבעלות המדינה, שלחה לאחרונה מכתב אל שמאי הרכב ובו נכתב שבמקרים בהם יהיו "רכבי משטרה שתחת הסכמי תחזוקה ענבל" מעורבים בתאונה עצמית (ללא צד ג') שבה לא תהיה פגיעה במכלולים בטיחותיים – לא תהיה יותר מעורבות של שמאי רכב בתהליך התיקון.

במכתב נכתב כך: "מהות התהליך: בקר ענבל והשמאי יקושרו למוסך במערכת מידע ייעודית. במערכת ייעודית זאת משולבת מערכת האוכפת מחירי חלפים (דטה קאר). תהליך תיקון הרכב לאחר תאונת דרכים ינוהל ויבוקר במערכת המידע טרם תיקון הרכב ובמהלכו. נזק ללא מעורבות צד ג' וללא מעורבות מכללי בטיחות ינוהל ישירות ויבוקר מול בקר ענבל במערכת ללא שמאי חיצוני מטעם ענבל.
כאשר התביעה ללא מעורבות צד ג' מגיעה לבקר ענבל הוא יכול על סמך שיקול דעתו, וכאשר יש מעורבות של מכללי בטיחות בתיקון הרכב להקצות שמאי".

משמעות ההנחיה, כך טוענים באיגוד השמאים, היא שבמקרים בהם נפגע בתאונה עצמית כלי רכב משטרתי לא יהיה מעורב שמאי רכב מוסמך בתהליך התיקון שלו, והוא יבוצע על-ידי בקר ענבל חסר הסמכה חוקית מתאימה וללא בדיקה פיזית של הרכב.

באיגוד השמאים טוענים שהנחיה זאת מנוגדת לחוק שכן היא מפרה באופן בוטה את סעיף 2 לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שמאי רכב) תש"ם – 1980 – אשר בו נקבע מפורשות שהעוסק בשמאות רכב חייב להיות בעל תעודת שמאי, כמו גם את סעיף 10 (ג) לצו, אשר קובע שהשמאי חייב לבדוק פיזית את הרכב.

השמאים טוענים שניסו במשך מספר חודשים לתאם פגישה עם נציגי חברת ענבל, אולם אלה התחמקו, ולאור זאת בוצעה בשבוע שעבר פניה רשמית של האיגוד אל החברה, ובה נדרשה ענבל לחדול באופן מידי מהתנהלות זו שאם לא כן יפעל האיגוד בכל האמצעים שעומדים לרשותו.

יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד אומר: "חברת ענבל היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, והיא משמשת כזרוע מקצועית ומובילה של ממשלת ישראל ושל גופים ציבוריים, ואף מסייעת למשרד האוצר. לא יעלה על הדעת שחברה כזאת תפר את החוק, ובכלל זה תקנות שנקבעו על ידי המדינה עצמה ובפרט על ידי משרד האוצר.
אך לפני כשבועיים נקנסה חברת כלל על ידי משרד האוצר בגין הפרת חוזר השמאים, ודווקא החברה הממשלתית שאמורה להוות דוגמה להתנהלות מקצועית מוסרית ואובייקטיבית פועלת בניגוד לחוק"?

תגובת חברת ענבל: "איגוד השמאים טועה ומטעה. צו הפיקוח לא נועד להגן על הצרכן מפני עצמו!

כפי שיהיה זה מגוחך לטעון כלפי בעל רכב פרטי שמגיע עם רכבו למוסך שהוא חייב להצטייד בשמאי כדי לסכם עם המוסך את תנאי תיקון הרכב, כך זה מגוחך לטעון טענה דומה כלפי המדינה כבעלת רכב. ענבל לא פועלת בנושא זה כמבטח אלא מנהלת עבור המדינה קרן פנימית לעלויות תיקון כלי רכב שבבעלותה.

צו הפיקוח מגן על הצרכנים מפני חברות בעלות עוצמה כלכלית רבה, ואינו רלוונטי במקום בו מדובר בגוף (גדול) שפועל עבור עצמו.

מובהר, כי המדינה מקפידה על סטנדרטים של בטיחות וסטנדרטים מקצועיים בכלל, כנדרש.

צר לנו כי איגוד השמאים בוחר לנהל מסע השמצה באמצעות התקשורת במקום לברר את העובדות כהוויתן בפגישה עמנו."

 

  • Ad
  • Ad
  • Ad
    שינוי גודל פונט
    ניגודיות