"הונדה וניסאן חזקות בדיוק באותם תחומים ושתיהן חלשות באותם תחומים אחרים – לכן אין שום היגיון תעשייתי בחיבור ביניהן והוא עלול להפיל את שתיהן יחד". כך אמר בשבוע שעבר קרלוס גוהן, מנכ"ל רנו וניסאן לשעבר, במסיבת עיתונאים משודרת מביתו שבבירות, בירת לבנון.
אפשר לומר הרבה דברים טובים ורעים על גוהן אבל אי אפשר לקחת ממנו דבר אחד: כמי שהיה המנהל הראשון שהוביל במקביל שתי חברות פורצ'ן 500 (בין 500 החברות הגדולות בעולם) הוא מבין דבר או שניים בניהול ובמיזוגים בין חברות ענק.
גוהן נשלח בשנת 1999 על ידי רנו ליפן לאחר שהצרפתים ניצלו נקודת חולשה היסטורית ורכשו את גרעין השליטה בניסאן – מי שהייתה פעם יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן אך נמצאה באותה עת כפסע מפשיטת רגל – עם חוב של יותר מ-20 מיליארד דולר. תוך שלוש שנים הציל גוהן את ניסאן והעמיד אותה בחזרה על הגלגלים, ובמשך כשני עשורים מאז היא ייצרה הרבה כסף עבור רנו: בשנת 2002 לניסאן כבר לא היו חובות ושנה לאחר מכן היא הציגה את שולי הרווח הטובים בתעשייה ליצרנית מסה. עד לשנת 2005 ניסאן הגדילה את המכירות העולמיות שלה ביותר ממיליון יחידות והייתה בין היצרניות המובילות בעולם בתחום הרכב החשמלי.
בשנת 2016 גוהן הוביל את רכישת גרעין השליטה (34%) במיצובישי מוטורס וצרף גם אותה לברית, אבל שנתיים לאחר מכן הוא נעצר על-ידי השלטונות היפנים בטענה למעשי שחיתות בניסאן ובמיצובישי.
גוהן הצליח לנצל את מעצר הבית שלו בטוקיו כדי להימלט מיפן ללבנון ומאז הוא טוען לחפותו בשעה שהיפנים לא מפסיקים לנסות לשים עליו יד.
בשבוע שעבר, לאחר שהונדה וניסאן הכריזו במסיבת עיתונאים משותפת על כוונתם להתאחד בשנת 2026, גוהן שידר מביתו בלבנון "מסיבת עיתונאים" משלו ובה ביקר בחריפות את המהלך שאותו הוא מגדיר כ"לא הגיוני".
ניסאן בפאניקה
גוהן טוען שמיזוג הונדה-ניסאן מציע מעט מאוד יתרונות בגלל ששתי החברות מאוד חופפות: "הם חזקים באותם תחומים וחלשים באותם תחומים", אמר גוהן. "יש כפילות בכל מקום ולכן, מבחינה תעשייתית, זה לא הגיוני, מה גם ששתי השותפות עומדות כעת בפני אתגרים גדולים".
גוהן הוסיף: "להונדה אין רקורד של עבודה טובה עם שותפים, ואילו להנהלת ניסאן אין את הכישרון לתקן דברים בעצמם. מנהלי ניסאן נכנעים מתוך תחושת פאניקה ובאים להונדה בבקשת הצלה…
אבל הונדה (מבחינה מסחרית) היא יריבה מושבעת של ניסאן ואין לה ניסיון בבריתות או במיזוגים, וזה אומר שזרעי הקונפליקטים או הבעיות כבר טמונים שם".
עוד אמר גוהן ש"הונדה הרבה יותר חזקה מניסאן, אבל היא עדיין לא כוח חזק מספיק בתעשייה הזאת" לדבריו, הוא הופתע לשמוע על שיחות המיזוג, משום שכאמור החוזקות והחולשות של ניסאן והונדה זהות. "למרות ששתי החברות עשויות למצוא סינרגיות לעתיד… אני לא רואה שום דבר מובן מאליו בשותפות הזאת או בברית הזאת… אם ממשלת יפן מעדיפה שניסאן תהיה בידי אינטרס יפני אחר (ולא רנו), אז זה הגיוני מבחינה פוליטית, אבל אז זה אומר שאתה, שוב, שם את השליטה (בעלות) בסדר עדיפות חשוב יותר מאשר את הביצועים".
החיבור עם הונדה עלול לגרום בשלב ראשון ל"טבח" בניסאן בתוך כדי ניסיון לקצץ עלויות… מפני שמה שמנהל סביר יעשה זה לקצץ את הכפילויות (ובמשתמע: אם המנהל הזה מגיע מהונדה הוא יקצץ בניסאן ולא בהונדה)… אין כאן כמעט השלמה, מה שאומר שאם הם רוצים לייצר סינרגיה זה יהיה באמצעות הפחתת עלויות, שכפול תוכנית ושכפול טכנולוגיה, ואנחנו יודעים בדיוק מי ישלם את המחיר של זה: זה הולך להיות השותף הקטן, וזה הולך להיות ניסאן".
ככל שידוע כרגע – ולפי המתווה המוצע – חברת האם החדשה שלתוכה ימוזגו הונדה וניסאן תירשם למסחר בבורסה של טוקיו ותחלק את מניותיה בין בעלי החברות הנוכחיות בהתאם לשווי שלהן. היות ששווי השוק של הונדה גבוה כעת בערך פי ארבעה מזה של ניסאן – היא זאת שתחזיק ברוב המניות ותמנה את רוב חברי הדירקטוריון של הישות החדשה.
היסטוריה של כישלונות
רוב האיחודים והמיזוגים של יצרניות רכב שבוצעו ב-50 השנים האחרונות נכשלו. ג'נרל מוטורס לא הצליחה לנהל בהצלחה את אופל במשך עשרות רבות של שנים וגם לא את סאאב או את דייהו, וגם לא הצליחה לתחזק קשר טוב עם סובארו או עם סוזוקי. פורד נכשלה בניהול של יגואר ולנד רובר ואילו קרייזלר לא הצליחה עם למבורגיני ועם סימקה.
פיאט עשתה סיבוב נחמד על ג'נרל מוטורס אך הברית הזאת לא שרדה, וגם ה"איחוד של שווים" בין מרצדס-בנץ לבין קרייזלר, שאליו הצטרפה גם מיצובישי – נכשל. ב.מ.וו לא הצליחה לנהל את רובר, ופיאט עשתה עוד סיבוב נחמד על קרייזלר אבל בסופו של דבר נאלצה למסור אותה לטובת 'סטלנטיס' – האיחוד עם פיג'ו-סיטרואן, שגם הוא הציג השנה ביצועים גרועים.
באופן מפתיע – אחד המיזוגים היותר מוצלחים בתעשיית הרכב היה ברית רנו-ניסאן מיצובישי, עד שבסופו של דבר התערבו הפוליטיקאים הצרפתים והיפנים ופוצצו את השידוך הזה.
זמן קצר לאחר שגוהן עזב את ניסאן נכנסה החברה הזאת לסחרור ומאז שנת 2017 ועד היום, למעט שנת 2023, המכירות שלה נמצאות במגמת ירידה.
לקריאה נוספת:
ברח מיפן, מסתתר בלבנון יישפט בצרפת
כשל מסוכן בהיגוי של מיצובישי אאוטלנדר החדש: ומה לגבי ניסאן?
הנה זה בא: ההשתלטות של הונדה על ניסאן מעלה הילוך