קופרה, מותג הביצועים של קבוצת פולקסווגן אשר הופרד מסיאט אך נותר מאד ספרדי, חגג השבוע יום הולדת שלישי ופירגן לעצמו ולנו כמה מתנות חמות.
על ראש שמחתו ניצב כמובן הקרוסאובר הספורטיבי 'פורמנטור VZ5' שמונע באמצעות מנוע חמישה צילינדרי חם מבית אאודי ספורט, והוא כרגע כלי הרכב החזק ביותר שנושא את סמל הנחושת (התווית "VZ" נובעת מן המילה הספרדית 'Veloz', כלומר 'מהירות').
מנוע הטורבו בנזין בנפח 2.5 ליטר, אשר בשעות הפנאי שלו מניע את המכוניות הקומפקטיות של אאודי שנושאות את סמלי RS, למשל RS Q3 ו- TT RS, מפיק 390 כוחות סוס וכמעט 50 קג"מ של מומנט. כל היופי הזה מוצמד לאספלט באמצעות תיבת הילוכים כפולת מצמדים והנעה לארבעת הגלגלים, ומרוסן באמצעות שפע אלקטרוניקה.
אגב, אם 'קופרה' החליטה לעצבן את אאודי היא עושה את זה באמצעות קיצור זמן ההמתנה בין הזינוק מעמידה ועד לשיוט ב-100 קמ"ש בשלוש עשיריות שניה ביחס ל-Q3. לפורמנטור זה לוקח רק 4.2 שניות.
בהשוואה לגרסת ה-310 כוחות סוס הצנועה תקבלו כאן מכונית נמוכה בכ-10 מילימטרים, שמתגלגלת על גלגלים בקוטר 20 אינטש שבתוכם מוטמעים בלמי דיסק בקוטר 18 אינטש עם שישה קליפרים. אם תחפצו לאבזר את הגרסה הזאת תמצאו לא מעט אפשרויות להתאמה אישית של מכלולים ספורטיביים, וגם אפשרות בחירה בצבע אפור חדש וייחודי למהדורה המוגבלת הזאת. אבל אם כבר מדברים על ייחודיות כדאי למהר: רק 7,000 לקוחות יזכו לרשום את שמם על רישיון הרכב של הקרוסאובר הזריז הזה, שיוצא למכירה ברבעון האחרון השנה תמורת סכום שטרם פורסם (אבל בהערכה זהירה ינוע סביב ה-60 אלף אירו לפני מיסים ולכן עדיין יהיה פחות יקר מאאודי RS Q3).
כדי שגם שכנים וגם עוברים ושבים יבינו עם מה יש להם עסק השקיעה קופרה במספר סממני עיצוב ייחודיים לדגם, רובם מפוסלים בסיבי פחמן או עם מתכת בגימור מוברש, כמו צינורות הפליטה הנחושתיים המרובעים שמציצים מתחת לספויילר אחורי ייחודי שבנוי מסיבי פחמן.
חלק חשוב יותר של החוויה הויזואלית מושג דווקא בתוך תא הנוסעים וסביבת הנהג, בין השאר עם גלגל הגה ייחודי ומושבי CUPBucket חדשים ומדופני עור בצבע "כחול בנזין" או עור שחור עם נגיעות חומות של עור נאפה שמוצגים לראשונה בדגם הזה (אבל לאו דווקא יוגבלו אליו בעתיד).
כדי לנהל נכון 390 כוחות סוס עושה קופרה את מה שנהוג לעשות כיום, כלומר עוטפת את הנהג במגוון נרחב של מערכות אלקטרוניות שמזהות כל פיפס של כל גלגל, בהתחשב בזויות ההיגוי ובכוחות האינרציה שמופעלים על המכונית ושולטות לא רק בהעברת הכח אלא גם ברמות שיכוך הזעזועים (15 דרגות שונות שמתכנסות תחת הכותרת "בקרת שלדה דינמית אדפטיבית" וניתנות לשליטה ידנית), בקשיחות ההיגוי (שמבטיח "משוב ישיר ביותר לנהג"), וחמישה "פרופילי נהיגה" (נוחות, ספורט, אינדבידואלי, "שטח" ו-CUPRA).
אש וקרח
לצד המכונית החמה ביותר של קופרה הציגו אנשי המותג גם את העתיד שלו, ושלנו, בדמות אב טיפוס נוסף של הדגם החשמלי החדש של החברה, שיושק בקרוב באופן רשמי. במסגרת החגיגות נמסר שהקידומת 'el' שהוצמדה לדגם התצוגה המקורי הוסרה ממנו, ושהגרסה הסדרתית תיקרא פשוט 'קופרה Born'.
המכונית החשמלית הטהורה הראשונה בתולדות סיאט בכלל, וקופרה בפרט, תיוצר ב"מפעל החשמלי" הראשון של קבוצת פולקסווגן, בעיר זוויקאו שבגרמניה (שם מיוצרות כעת פולקסווגן ID.3, ID.4 ו-ID.5), והיא תושק באמצע השנה. פרטים מדויקים יותר יימסרו עם השקת המכונית אבל הספרדים כן חולקים איתנו את הידיעה שהיא תספק טווח נסיעה של 500 קילומטרים ותעוצב, כפי שאפשר להתרשם ממכונית התצוגה, בעיצוב ייחודי ומושך מן המקובל בעולמות הרכב החשמלי.
הבטחה עמומה אבל מאד מעניינת אחרת של הספרדים היא ש"כדי לענות על דרישות הדור החדש של נהגים, ולהבטיח מודל מכירות יעיל ובר-קיימא עבור המותג, 'קופרה' תציג אסטרטגיית הפצה חדשה שתחזק את הנוכחות המקוונת של רשת הקמעונאים". אם מתרגמים את המשפט הזה לעברית מדוברת ומוסיפים לו את הפרשנות שלנו מתקבל המשפט: "קופרה מקבלת השראה ממודל המכירות האינטרנטי של טסלה ותיישם אותו בדרך דומה".
אנשי סיאט מרוצים מאד מן ההתקדמות של המותג הצעיר והספורטיבי שלהם אשר מכר 27,400 יחידות בסיכום 2020, רובן מדגמי קופרה אטקה וקופרה לאון, ומקצתן מדגם 'פורמנטור'. סכום זה מהווה כעת כ-10% מכלל המכירות של סיאט, והספרדים מקווים להכפיל את הייצור והמכירות בשנת 2021 – בין השאר בזכות תחילת המכירות של Born החשמלית.