יצרנית האופנועים האוסטרית המפוארת KTM הכריזה לפני שבועות אחדים על חדלות פירעון לנוכח חובות של כ-3 מיליארד דולר, והיא מבקשת את הגנת בית המשפט לקראת הצגת תוכנית הבראה.
בינתיים, החברה סוגרת "באופן זמני" את קווי הייצור שלה בינואר ופברואר הקרובים, וכאלף עובדי הייצור של החברה התבקשו שלא לבוא לעבודה. עוד קודם לכן, ממש ערב חג המולד, קיבלו כל 3,600 עובדי החברה בשורה קשה אחרת לפיה הם לא יקבלו את משכורתם עבור חודש נובמבר, וגם לא את משכורת דצמבר.
לא מיותר להזכיר שבתחילת החודש הבטיחו מנהלי החברה לעובדיהם שהם צפויים לקבל 90% ממשכורות דצמבר, אבל את חג המולד (או את חנוכה) "יחגגו" חלק מן העובדים עם מינוס בבנק וכולם נמצאים תחת עננת חוסר ודאות ואולי אף תוך כדי שיטוט באתרי ה"דרושים".
נשיא לשכת התעסוקה האוסטרית העליונה, אנדריאס שטנגל, גינה השבוע את ההתנהלות של KTM וטען שהיצרנית האוסטרית החשובה "לא ראויה עוד לאמון" מפני שהם לא יכולים לעמוד במילה שלהם. שטנגל אמר: "משכורות נובמבר, וגם הבונוסים לחג המולד, לא שולמו ועכשיו, עוד לפני חג המולד, החדשות האלה! (לגבי משכורת דצמבר)… פשוט אין משמעות ללחיצת היד בין הנהלת KTM לבין העובדים. אנו, כלשכת העבודה, נעשה כל שביכולתנו כדי להבטיח שהעובדים יקבלו בהקדם האפשרי את הסכומים הנתבעים מקרן חדלות הפירעון".
בהודעה משותפת של איגודי העובדים האוסטרים GPA ו-PRO-GE נכתב: "העובדים משלמים את מחיר ההחלטות הניהוליות השגויות בעליל. יש צורך לבחון כיצד נגרם מצב דרמטי כזה ומי אחראי לו".
האם MV אגוסטה הייתה "הקש האחרון"?
רבים טוענים שמה שהפיל את KTM הוא עיניים גדולות ותיאבון שלא יודע שובע, וליתר דיוק: סכומים שנדרשו לצורך רכישת גרעין השליטה וחלק מן הבעלות ב-MV אגוסטה.
היצרנית האוסטרית נגסה ביס ראשון ביצרנית האיטלקית בנובמבר 2022 כאשר רכשה 25.1% מן הבעלות, אבל ההשקעות המאסיביות יותר החלו באוקטובר 2023 כאשר היא השתלטה על שרשרת האספקה והרכש של החברה והעבירה את הלוגיסטיקה לאוסטריה.
בחודש מרץ השנה רכשה היצרנית האוסטרית 25% נוספים מ-MV וכך קיבלה את גרעין השליטה ביצרנית הפרימיום. בינתיים, לנוכח מצבה הכאוטי של KTM וסיכוי סביר ש"בטוב או ברע" היא תיאלץ למכור את חלקה ב-MV אגוסטה – קברניטי היצרנית האיטלקית מתאמצים להרגיע את הלקוחות שלהם ולשדר "עסקים כרגיל".
בהודעה ששלחה היצרנית האיטלקית ללקוחותיה נכתב, בין השאר, כך: "לקוחות יקרים וחובבי MV אגוסטה…
חשוב לדעת שכל ההחלטות, הפיתוח והתפעול שקשורים ל-MV Agusta מתרחשים בוארזה (איטליה). בין השנים 2023-2024 הוחלפה 60% מהנהלת החברה והצטרפו אליה אנשי מקצוע חדשים מתחום האופנועים והרכב האיטלקי והבינלאומי. אסטרטגיה זו הפכה את החברה לעצמאית לחלוטין בכל פעילותה.
כל מה שקשור למוצר מבוצע באופן פנימי: החל מהגדרות התכנון והתדרוך הראשוניות ועד לפיתוח אבי טיפוס… לתיעוש ולייצור… גם הפעילות המסחרית מבוססת כולה בוארזה: מכירות, שירות לאחר מכירה, שירות לקוחות ושיווק…
בשנת 2024 מכרנו 4,000 אופנועים, וזה מייצג גידול שנתי של 116%, ביולי כבר הגענו לאותו היקף מכירות כמו כל שנת 2023… באשר לחלקי חילוף, יש זמינות של 99% לדגמים שיוצרו בשבע השנים האחרונות, והשנה רשמה החברה שיא היסטורי בחלקי חילוף שנמכרו. כל האופנועים המיוצרים בוארזה וחלקי החילוף שלהם מאוחסנים במרכזים לוגיסטיים הממוקמים באוסטריה לשוק האירופי, בארצות הברית לאמריקה, ביפן ובאוסטרליה לאסיה, משם הם מופצים לרשת המכירות ברחבי העולם.
בשנת 2024 הצגנו 9 דגמים חדשים, ועבודות הפיתוח של הדור החדש של האופנועים מתקדמות כמתוכנן…
האנשים שאפשרו את התוצאות הללו יישארו בוארזה, ושום דבר לא ישתנה בנוגע לפעילות העסקית, שכן הבעלות מעולם לא הייתה קשורה להם… כל צוות MV אגוסטה מודה לך על התמיכה והאמון שלך, אתמול, היום ומחר".
The post עובדי KTM יהיו רעבים בחג הזה אבל לקוחות MV אגוסטה יכולים לישון בשקט first appeared on TheDoo.