היום (ד') פרסם סוף סוף איגוד יבואני הרכב את דוח המסירות המסכם לשנת 2021 וסיים כשבועיים של שמועות ופרשנויות מבוססות יותר או פחות אודות המכירות בשוק הרכב החדש בשנת הקורונה המלאה הראשונה.
היתרון של דוח המסירות הוא פירוט ברמה די גבוהה של הדגמים החשובים שנמכרו בישראל, כמו גם פילוח שלהם לקטגוריות חשובות שונות – החל מנפח מנוע וכלה במדינת הייצור שלהם. החיסרון של הדוח הזה – שיכול היה להיפתר בקלות לו טרחו אנשי משרד התחבורה לפרסם דוח רישוי לאומי – הוא היעדר פירוט דומה של כל כלי הרכב שלא מיובאים על-ידי חברי איגוד יבואני הרכב.
בכתבה זאת נשתדל להביא מספר עובדות מעניינות שחומקות בדרך כלל מן הניתוחים הרגילים של שוק הרכב בישראל, והראשונה בהן היא שאסור לנתח את שנת 2021 בהשוואה לאף שנה אחרת בעשורים האחרונים.
המיוחד ב-2021, ומה שהופך את הניסיון לדרג מותגים ודגמים לפי מידת "פופולריות" לחסר רלבנטיות לחלוטין – הוא שבשנה הזאת לא יובאו לישראל המכוניות שהציבור רצה לקנות אלא פחות או יותר "כל מה שאפשר היה להשיג". למען האמת, מאד סביר להניח שלולא בעיות מלאי ואספקה אצל חלק מן היצרניות היינו יכולים לסכם את השנה הזאת עם כמה עשרות אלפי כלים נוספים.
מספר יצרניות רכב – בעיקר מן המזרח – נפגעו פחות מן המשבר בתעשיית השבבים ומן התקלות שגרמה קורונה לשרשראות האספקה, ואילו יצרניות אירופאיות ואמריקניות נפגעו יותר. יונדאי – היצרנית עם מספר הדגמים הגדול ביותר שמהם נמכרות יותר מ-2,000 יחידות בשנה בישראל – חיזקה עוד יותר את מעמדה והוסיפה כ-10,000 מכירות ביחס לשנה שעברה. החברה-האחות קיה התחזקה באופן יחסי יותר מיונדאי, והוסיפה יותר מ-14,000 מסירות ביחס ל-2020, אבל זה לא הספיק לה לנוכח הזינוק במסירות של טויוטה שהוסיפה בשנה היוצאת עוד 12,000 מסירות ושמרה באדיקות על המקום השני בטבלה.
סקודה ומיצובישי לא נהנו מן הזינוק בביקושים, בעיקר בגלל בעיות אספקה, וסקודה אף שמרה על מיקומה ועל מעמדה. מאזדה ניצלה את ההזדמנות לתוספת של כ-5,500 יחידות, ואלה אפשרו לה לדלג מעל סיאט ומיצובישי אל המיקום החמישי.
בהזדמנות זאת כדאי לנפץ גם את המספר השגוי של "300,000 מכוניות חדשות שעלו על הכבישים" – מספר שהפך שכיח מאד בדיווחים בתקשורת בשבועות האחרונים. עיון בדוח של איגוד יבואני הרכב מגלה שהיבואנים הרשמיים, יחד עם טסלה (שמפעילה אצלנו חברה בת), העלו במהלך 2021 על כבישי ישראל 289,291 כלי רכב חדשים, כולל מסחריות קלות אך לא כולל מוניות. זה מייצג זינוק במסירות של כמעט 35% ביחס לשנת 2020, אבל גם לאחר שמוסיפים את המוניות שנמסרו בישראל ב-2021 מגיעים רק ל-293,013 מכוניות חדשות שקיבלו רישוי צהוב.
למספר הזה צריך כמובן להוסיף בין 10,000 ל-15,000 כלי רכב שיובאו בערוצים המקבילים השונים (יבוא מקביל, זעיר ואישי), וזה כבר מביא אותנו אל סדר גודל של בין 303,000 ל-308,000 מכוניות חדשות, אולי אפילו יותר.
נטו וברוטו
בשנה רגילה נגרטות ממצבת הרכב של מדינת ישראל פחות או יותר כ-120-150,000 מכוניות בגלל תאונות או התיישנות קיצונית, ולכן בשנה שעברה עמדה התוספת נטו של מכוניות למצבת הרכב על כ-100,000, אבל ב-2021 נגרטו פחות מכוניות בגלל הביקוש ההיסטרי לכל דבר שזז ועלו כ-75,000 יותר מכוניות, לכן אפשר להעריך שהתוספת נטו של מכוניות לכבישים הפקוקים שלנו תגיע בסיכום 2021 אל כ170-190,000 מכוניות לפחות.
הישראלי הממוצע שילם בשנת 2021 יותר כסף תמורת המכונית החדשה שלו וזאת למרות ההתחזקות בשער השקל. ה"פלא" הוא שההתייקרות הזאת כמעט לא באה לידי ביטוי במחירונים, והסיבה לכך היא שהעלאת המחיר הממוצע שדל כלי רכב בישראל בוצעה ברובה על-ידי מחיקת רוב ערוצי העודפים, כמו "יד ראשונה אפס קילומטרים" שבאמצעותם "כובסו" בשנים עברו בין 30 ל-40 אלף מכוניות בשנה.
אחד הדברים המרתקים ב-2021, שהחל למעשה ב-2020, הוא זינוק של כמעט 22% במספר המותגים שמיובאים לישראל. חלק מן המותגים האלה הופיעו לכאורה כבר ב-202 אבל התחילו לייבא ולנסות לשווק מכוניות בפועל רק ב-2021. מספר המותגים שיובאו לישראל בסיכום 2020 היה כ-47, ובסוף שנת 2021 יש בטבלת המסירות שלנו כבר 57 שורות. כמובן שאת הזינוק המדהים ביותר לטבלת המסירות ביצעה 'טסלה', שקפצה מ-0 למקום ה-14 בתוך כחצי שנה (עם מסירת 6,299 מכוניות, אבל הרשימה ארוכה וכוללת למשל את 'ג'נסיס', 'ג'ילי', 'קופרה', 'איווייז', 'סקאיוול', 'סרס', JAC, LEVC ועוד. למעט טסלה, קופרה וג'ילי רוב המותגים החדשים עדיין לא מסרו כאן מספרים משמעותיים של מכוניות, אבל חלקם "שמו רגל בדלת" ומה שיותר חשוב – הם מסמנים את הכיוון לצ'רי, BYD, 'ניו' ואחרים אשר עושים את דרכם לכאן.
מחסום ה-3,000
שנת 2021 היא שנת מעבר מכלי רכב היברידים לחשמליים. נכון, הפוליטיקאים בוועדת הכספים לא הצליחו להתגבר השבוע על שיקולים אלקטורליים ודחו את דרישת האוצר להעלות את ערך שווי השימוש שמשלמים בעלי רכב צמוד עם מכוניות היברידיות. אבל מס הקנייה שלהן זהה, סוף סוף, לזה של כלל המכוניות, והטבת המס הירוק לה הן זוכות לקוחה מאותו סרגל שלפיו נמדד השוק כולו.
עד שנראה את השפעת המס המתוקן ב-2022 אפשר למדוד את הנזקים שלו ל-2021: טויוטה ויונדאי נהנו מן ההפקר וגילגלו אלינו 16,128 קורולות היברידיות, 6,520 ראב 4 היברידיות ופלאג-אין (לעומת 315 לא היברידיות), 4,952 C-HR היברידיות (לעומת 0 לא היברידיות), ו-3,514 יאריס היברידיות, כמו גם 12,105 איוניק היברידיות ו-2,555 סונטות היברידיות.
למעשה, ברפרטואר של טויוטה בסיכום 2021 נמסרו רק 4,928 מכוניות וקרוסאוברים שאינם היברידים לעומת 33,172 כלים היברידים אשר נהנו ממס מופחת. המצב אצל יונדאי קצת פחות מוגזם, אבל בכל זאת כולל 23,502 מכוניות נוסעים וקרוסאוברים שאינם היברידים לעומת 21,512 מכוניות וקרוסאוברים היברידים ונטענים. הנקודה החשובה היא שגם יונדאי, ובעיקר טויוטה, יצטרכו להמציא את עצמן מחדש ב-2022 לאחר שהטבת המס המופרזת נלקחה מהן.
חשוב לשים לב שגם השנה, 2022, מכוניות היברידיות-נטענות עדיין זוכות להעדפה מתקנת לא מוצדקת, ואם מתעלמים משוק היוקרה – מי שהתעופפה על ההטבה הזאת טוב יותר מכל אחת אחרת היא קיה, שמסרה 5,710 נירו היברידיות-נטענות עם הטבת מס מרבית.
הדגם | מספר מסירות |
טויוטה קורולה | 16,916 |
יונדאי איוניק | 12,105 |
קיה פיקנטו | 11,877 |
קיה ספורטאז' | 8,065 |
טויוטה ראב 4 | 6,835 |
סקודה אוקטביה | 6,686 |
טסלה מודל 3 | 6,298 |
יונדאי i20 | 6,182 |
קיה נירו פלאג אין | 5,710 |
יונדאי i10 | 5,703 |
טויוטה יאריס | 5,592 |
קיה סטוניק | 5,096 |
יונדאי טוסון | 5,040 |
שברולט ספארק | 5,038 |
טויוטה C-HR | 4,952 |
מיצובישי אאוטלנדר | 4,942 |
מאזדה CX-5 | 4,800 |
סיאט איביזה | 4,668 |
סקודה קודיאק | 4,037 |
קיה סלטוס | 3,520 |
סיאט ארונה | 4,320 |
רנו מגאן | 4,187 |
פיג'ו 3008 | 4,119 |
מקור: דוח איגוד יבואני הרכב
לסיום, כאשר מרפרפים על הדגמים שמהם נמסר מספר העותקים הגדול ביותר בסיכום 2021, ולא שוכחים שהמציאות הזאת הוכתבה מצד אחד בגלל העדפות מס ומצד שני בהתאם למכוניות שאפשר היה לקבל, רשימת הדגמים שמכרו יותר מ-4,000 יחידות כוללת 5 דגמים של קיה, 4 דגמים של יונדאי, 3 דגמים של טויוטה, 2 דגמים של סקודה, 2 דגמים של סיאט, ודגם אחד של טסלה, שברולט, מיצובישי, מאזדה, רנו ופיג'ו. לרשימת הדגמים שמכרו יותר מ-3,000 יחידות אפשר להוסיף שני דגמים של מאזדה ושניים של ניסאן, וכל האחרים מסרו פחות מ-3,000 יחידות.
כדי לעשות את המספרים האלה יותר מעניינים אפשר להזכיר שטסלה מסרה, כאמור, 6,298 מכוניות חשמליות, כלומר שהיא ממוקמת במקום ה-7 ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל כרגע, ואילו ג'ילי מכרה כבר (אך טרם מסרה) כ-4,000 מכוניות בתוך פחות מחודשיים ועוד לפני שמכוניות כאלה נראו על הכבישים. כאשר מצד אחד נמחקה הטבת מס הקניה למכוניות היברידיות – שהשפעתה על טבלת המכירות ברורה כשמש ביום בהיר – ואילו הטבת המס לחשמליות נשמרת בשנתיים הקרובות – אפשר לצפות ללא מעט הפתעות בשנה שבאה עלינו לטובה.