בין הנתונים הלא מפתיעים אשר מסכמים את שנת השיא של כל הזמנים במכירות רכב בישראל בולט ראשית לכל השיא עצמו: 286,728 מכוניות נוסעים ומסחריות קלות נרשמו על-ידי יבואני הרכב הסדירים, וזה מייצג גידול של כ-12.6% ביחס למסירות של שנת 2015.
למספר זה צריך להוסיף את כלי הרכב שיובאו ביבוא סדיר ונרשמו ברישוי מיוחד, כמו מוניות וכלי רכב שנמסרו לכוחות הביטחון, וגם את כלי הרכב שיובאו ביבוא אישי ומקביל, כך שבסך הכל עלו על כבישי ישראל כ-300 אלף כלי רכב חדשים בסיכום 2016.
נתונים אלה לא מפתיעים מפני שכבר מתחילת 2016 נשברו שיאי המסירות של 2015 כמעט מידי חודש בחודשו ובעיקר בגלל שהמציאות הכלכלית סביבנו לא השתנתה: השקל נותר חזק, הרבית נמוכה, ולגופי המימון לא היו יותר מידי אלטרנטיבות טובות להשקעה.
מה שכן מעניין בסיכום נתוני המסירות של 2016 הוא בעיקר הפילוח הפנימי שלהן וכיצד הוא הושפע מתזוזות בין קטגוריות ומן ההשפעה של יחסי הכוחות בין שערי החליפין של המטבעות הזרים השונים.
באופן כללי לא חלו שינויים משמעותיים ביחסי הכוחות בין המותגים המובילים: קבוצת יונדאי-קיה, אשר מיוצגת בישראל על-ידי שני יבואנים שמנהלים ביניהם קרבות ראויים לציון, מוסיפה להוביל את השוק שלנו בהפרש ניכר, קבוצת פולקסווגן חזקה ומתחזקת וטויוטה מוכיחה שהיא עדיין יצרנית הרכב הגדולה גם בעולם שמשתנה במהירות.
מאזדה ופורד, לעומת זאת, מתקשות להתמודד – היפנים עם שער המטבע והאירופאים עם הצורך לטפל בתקלות עוד כשהן קטנות, וזה מה שמאפשר לקבוצת רנו-ניסאן להחזיק במקום הרביעי בין קבוצות הרכב הגדולות בישראל למרות שכמעט אף אחד מן הדגמים שלהם לא מחולל מהומה בשוק.
הסיפור הגדול של 2016 הוא כמובן "המעבר לקרוסאוברים", אבל כדי לספר סיפור טוב צריך לשמור את המתח לסוף ולכן נתחיל דווקא מלמטה למעלה.
פחות מיני, יותר סופר
אחת המגמות המרתקות בשנים האחרונות – שנבעה בעיקר מרפורמת "המיסוי הירוק" – הייתה ההתנפלות על מכוניות מיני, קטגוריה שכלל לא התקיימה בארץ קודם לכן אבל נולדה ושיגשגה בזכות מיסוי אפקטיבי נמוך במיוחד.
בשלוש השנים האחרונות החלה התפכחות מסוימת מן ההתלהבות – אחרי הכל מכוניות מיני הן דבר מושלם למי שמתנייד בתוך העיר אבל הן לא באמת "מכוניות משפחתיות" כפי שסברו בטעות רבים שהתלהבו מן האפשרות לקלף ניילונים ממושביה של מכונית חדשה.
מה שצינן את הקטגוריה הזאת מעבר להתפכחות היה בין השאר צמצום הדרגתי בהטבת המס – לא באופן אבסולוטי אלא ביחס לקטגוריות אחרות שבהן ניתנו הטבות על התקנת מערכות בטיחות שחסרות ב'מיני'.
כך או אחרת, בניגוד למגמה של גידול בסך המסירות בשוק הרכב שלנו הצטמצם מעט סך המסירות של כלל מכוניות המיני (כולל "מיני פלוס" שנמכרות בעיקר לציי רכב), ומה שיותר מעניין הוא שגם הפילוח הפנימי השתנה מעט.
קיה פיקנטו, אשר הייתה הדגם הנמכר ביותר בסיכום שנת 2015 (עם 12,699 מסירות) התחזקה עוד יותר בסיכום 2016 (13,332 מסירות) – וזאת בניגוד למגמה שתוארה כאן, אבל למרות זאת הודחה מן המקום הראשון על-ידי דגם אחר של קיה שאותו אנחנו שומרים לרגעי המתח של סוף הסיפור.
מיני ומיני פלוס
הדגם | מסירות 2015 | מסירות 2016 |
קיה פיקנטו | 12699 | 13332 |
יונדאי i10 | 7720 | 5714 |
ניסאן מיקרה | 4783 | 4356 |
שברולט ספארק | 931 | 3,295 |
סוזוקי אלטו / סלריו | 2008 | 1328 |
מיצובישי ספייס סטאר | 2788 | 803 |
שתי המפסידות הגדולות בקטגוריית המיני – שכל אחת מהן איבדה כ-2,000 יחידות – הן ראשי לכל אחותה של פיקנטו – יונדאי i10 (מ-7,720 ל-5,714 יחידות) וגם מיצובישי ספייס סטאר אשר פשוט נעדרה מן השוק שלנו למשך מספר חודשים עד שחזרה עם דגם מחודש.
חלק מן הווקום שהותירו שתי אלה התמלא על-ידי שברולט ספארק החדשה שמכירותיה זינקו ב-2,364 יחידות ביחס לדגם הקודם ולסיכום שנת 2015.
ניסאן מיקרה, אשר כמו ספייס סטאר נמכרת במספרים גדולים לציי רכב, מסיימת כעת את חייה לקראת נחיתתו של דגם חדש לגמרי, ובסיכום 2016 איבדה כ-400 יחידות אבל נותרה צמודה למיקום השלישי בקטגוריה. סלריו חדשה של סוזוקי נחתה אצלנו במהלך השנה אבל לא הספיקה למלא את החלל שהותירה אלטו שאותה היא החליפה.
סופר מיני
הדגם | מסירות 2015 | מסירות 2016 |
סיאט איביזה | 4261 | 5438 |
טויוטה יאריס | 4745 | 4615 |
מאזדה 2 | 3361 | 3504 |
יונדאי i20 | 3331 | 3488 |
סקודה פאביה | 2592 | 3197 |
רנו קליאו | 2613 | 2798 |
חלק ממגמת "ההתפכחות" ממכוניות המיני מתבטא במעבר אל מכוניות 'סופר-מיני' גדולות יותר, ובפלח הזה נרשם גידול גדול יותר במסירות מאשר סך הגידול של שוק הרכב ב-2016.
טויוטה יאריס איבדה את המקום הראשון, שנכבש על-ידי סיאט איביזה המחודשת, וזאת למרות שסך המסירות שלה היה כמעט זהה לזה של השנה שעברה.
בין שאר הדגמים החשובים לא נרשמו תנודות דרמטיות אבל רשימת המתחזקות כוללת ראשית לכל את הונדה ג'אז החדשה ואת פיג'ו 208 (שעדיין נותרו במרכז הטבלה) ואת מאזדה 2 ויונדאי i20 (בזכות דגם חדש וגרסת 'קרוס') שמכרו כפול מהן, וגם את רנו קליאו ופולקסווגן פולו. המפסידה היחידה בקטגוריה הזאת היא סקודה פאביה.
הליסינג חי ובועט
כל מי שמיהר להספיד את שוק הליסינג ו'הרכב הצמוד' בישראל צריך לשים לב להתחזקות באחת משתי הקטגוריות שבהן הוא שולט ביד רמה – מכוניות ה"סופר מיני פלוס".
סופר מיני פלוס
הדגם | מסירות 2015 | מסירות 2016 |
יונדאי i25 | 5536 | 6516 |
מיצובישי אטראז' | 5339 | 5012 |
סקודה ראפיד וסיאט טולדו | 2899 | 4547 |
סוזוקי באלנו | 0 | 1931 |
קיה ריו | 1606 | 1903 |
יונדאי i25 התחזקה בכמעט אלף יחידות ב-2016 ומוסיפה להוביל את הקטגוריה הזאת ועל הירידה במכירות של מיצובישי אטראז', קיה ריו סדאן ופיג'ו 301 פיצה זינוק חד ביותר במכירות של סקודה ראפיד (ותאומתה סיאט טולדו) והכניסה לשוק של סוזוקי באלנו החדשה (שנמכרת בעיקר ללקוחות פרטיים).
חוסנו של שוק הליסינג בא לידי ביטוי גם בעובדה שקטגוריית המכוניות הקומפקטיות במבנה סדאן נחלש אמנם אבל לא באופן דרמטי.
קומפקטיות סדאן
הדגם | מסירות 2015 | מסירות 2016 |
טויוטה קורולה | 12129 | 10868 |
סקודה אוקטביה | 7207 | 8404 |
מאזדה 3 | 6690 | 6702 |
יונדאי i35 / אלנטרה | 7376 | 5976 |
רנו פלואנס | 3162 | 2924 |
טויוטה קורולה היא כיום הדגם הרביעי הנמכר ביותר בישראל, ולא השני, לאחר שאיבדה 1,261 יחידות, אבל בכל זאת מסרה כמעט 11,000 מכוניות והיא מוסיפה להוביל את הקטגוריה בהפרש ניכר.
המרוויחה הגדולה בקטגוריה הזאת היא סקודה אוקטביה, שמכירותיה צמחו בכ-1,200 יחידות, גם מאזדה 3 שמרה על כוחה לאחר שעברה ממנוע ה-1.5 ליטר למנוע בנפח 2.0 ליטר, ואילו המפסידה כאן היא יונדאי שאיבדה כ-1,400 מסירות בתוך כדי ש-i35 הוחלפה בדגם חדש ששב להיקרא 'אלנטרה'.
בסך הכל נרשמה הצטמקות קלה יחסית, של כאלפיים יחידות בקטגוריה שבעבר הובילה בהפרש עצום את המכירות בשוק הישראלי וכעת היא הקטגוריה השנייה בחשיבותה.
הפתעה גדולה יותר, שגם היא מוכיחה את כוחם של ציי הרכב, נרשמה בקטגוריית המשפחתיות הגדולות, ומי שחוללו אותה הן סקודה סופרב בחדשה ויונדאי סונטה ההיברידית – שמובילה את הקטגוריה עם 2,344 יחידות.
מאזדה 6 איבדה מכוחה בשלהי ימי הדגם הנוכחי והתדרדרה מראשות הטבלה למיקום השלישי.
משפחתיות גדולות
הדגם | מסירות 2015 | מסירות 2016 |
יונדאי סונטה היברידית | 2 | 2344 |
סקודה סופרב | 907 | 1955 |
מאזדה 6 | 1524 | 1239 |
פולקסווגן פאסאט | 880 | 1003 |
סובארו לגאסי | 865 | 819 |
שברולט מאליבו | 608 | 768 |
הקרוסאובר שולטטט
הסיפור הגדול של 2016, שראשיתו עוד ב-2015, הוא ההתחזקות הדרמטית של קטגוריית הקרוסאוברים על שלוש הנגזרות שלה.
בקרב הקרוסאוברים הקטנים התפצל כוחה של סוזוקי, המובילה, בין S-CROSS (שצנח מ-6,316 מסירות ל-4,502) לבין ויטארה המסוגננת יותר שזינקה מ-895 מסירות בשנתה הראשונה ל-4,338 מסירות.
סובארו XV ירד למקום השלישי תוך כדי גידול של כ-50% במסירות שלו, ובעוד שחלה התחזקות בכוחם שם רנו קפצ'ור ופיז'ו 2008 מי שנחלשו בקטגוריה הזאת הם הממציא שלה – ניסאן ג'וק (לקראת דגם חדש לגמרי שצפוי בקרוב), שברולט טראקס ודצ'יה דאסטר.
קרוס-אוברים קטנים
הדגם | מסירות 2015 | מסירות 2016 |
סוזוקי קרוסאובר | 6316 | 4502 |
סוזוקי ויטארה | 895 | 4338 |
סובארו XV | 2123 | 3473 |
ניסאן ג'וק | 1928 | 1506 |
שברולט טראקס | 1469 | 886 |
בסך הכל צמחה קטגוריית הקרוסאוברים הקטנים ביותר מ-20% והיא כעת הקטגוריה החמישית בהיקף המכירות שלה וצמודה לקטגוריית ה'סופר-מיני פלוס'.
גם בקטגוריית הקרוסאוברים והג'יפים הגדולים חל גידול, שאת רובו צריך לייחס לכניסה מרשימה מאד של ניסאן אקסטרייל עם 1,286 יחידות שמציבות אותו בראשות הקטגוריה.
אבל הסיפור החשוב ביותר של 2016 הוא כמובן הזינוק הדרמטי במכירות של קרוסאוברים בגודל קומפקטי, וזאת בעקבות המהפך שחולל אצלנו קיה ספורטאז' בשנת 2014.
ספורטאז' הוא הדגם הנמכר ביותר בסיכום 2016, עם מעל 14,000 יחידות לעומת כ-11,000 בשנת 2015, וזאת למרות ההתחזקות הדרמטית של אחיו – יונדאי טוסון, שמכירותיו זינקו כמעט ב-350% מ-3,423 יחידות ל-11,856.
קרוס-אוברים קומפקטיים
הדגם | מסירות 2015 | מסירות 2016 |
קיה ספורטאז' | 10933 | 14072 |
יונדאי IX35 + טוסון | 3423 | 11856 |
מיצובישי אאוטלנדר | 5361 | 10052 |
ניסאן קשקאי | 2501 | 3,239 |
מאזדה CX-5 | 3093 | 2,756 |
מי שהצליח להפתיע יותר מכל בקטגוריה הזאת ב-2016 הוא דווקא אחד השחקנים הוותיקים ביותר – מיצובישי אאוטלנדר, שהוכיח שלא נס ליחו.
למרות האטרקטיביות במחירי הצמד ספורטאז'-טוסון, למרות כניסתם של מתחרים חדשים כמו רנו קדג'אר וההתחזקות במסירות ניסאן קשקאי, ולמרות שזהו כלי יקר יותר – אאוטלנדר נמסר במהלך 2016 ב-10,052 עותקים לעומת 5,361 ב-2015.
בסך הכל זינקו המסירות בקטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים ביותר מ-61% (!) במהלך 2016, ועם יותר מ-50 אלף מסירות זאת כיום הקטגוריה הגדולה והחזקה ביותר בשוק הרכב הישראלי בהפרש ניכר.