שר התחבורה הצרפתי, פיליפ טבארו, הכריז אתמול (ג') שהוא לא יאפשר למכניות עם כריות אוויר קטלניות מתוצרת טקאטה לסכן את הנוהגים והנוסעים בהן או משתמשי דרך אחרים. זאת במקביל לאישור סופי של צו שפרסמה אתמול ממשלת צרפת אשר אוסר על מכוני טסטים במדינה לאפשר למכוניות עם כריות אוויר ישנות מתוצרת טקאטה לעבור את מבחן הרישוי השנתי.

הפעולה הצרפתית הנחושה נוגעת לכ-1.3 מיליון כלי רכב עם כריות אוויר מסוכנות במיוחד מסוג PSAN ללא חומר סופח לחות, מתוך כ-2.8 מיליון כלי רכב עם כריות מתוצרת טקאטה שנקראו לתיקון בצרפת לצורך החלפת הכריות. כל זה קורה בזכות חשיפות עיתונאיות של 20 מקרי מוות ועשרות פציעות כתוצאה של הכשל בכריות אלה. הצו שפורסם אתמול מהווה עליית מדרגה במבצע ממשלתי שהחל בשנה שעברה והגיע לשיא קודם השנה עם ההכרזה על "הפסקת נסיעה מיידית" למכוניות שבהן מתקנות כריות אוויר בלי סופח לחות. כריות אלה הן כרגע המסוכנות ביותר.
משרד התחבורע והתאונות בדרכים
בישראל, לעומת זאת, משרד התחבורה "ישן על האף" מזה יותר מעשור, ולא פועל באופן אקטיבי כדי לגלות כשלים סדרתיים בכלל, ובפרט כמה כריות אוויר קטלניות מסכנות את נהגי ישראל ואת יושבי הרכב.
האבסורד הוא שבשונה מכל המדינות האחרות – למשרד התחבורה שלנו יש את כל הכלים שדרושים לו לצורך ביצוע אפקטיבי של מבצע דומה לזה שמבוצע בצרפת, ושני הדברים היחידים שחסרים לו הם רצון ומנהיגות. אם אנשי המשרד היו מתעניינים ומרכיבים את רשימת כלי הרכב שבסיכון הם היו יכולים להורות על ביצוע ריקול – והסכנה הייתה נפתרת לחלוטין בתוך שנה לכל היותר. זאת מפני שבישראל ממילא קיימת תקנה שלא מאפשרת לרכב שהוכרז לגביו ריקול לעבור את מבחן הרישוי השנתי.
המזל היחיד של בעלי רכב בישראל הוא שחלק מיצרניות הרכב גילו אחריות ופרסמו במהלך השנים קריאות לתיקון שבמסגרתן הוחלפו כבר מאות אלפי כריות מתוצרת טקאטה. הבעיה: רוב הקריאות האלה הן לכלי רכב שיוצרו ביפן ובארה"ב.
היות שמשרד התחבורה הישראלי לא חוקר בעצמו שום דבר בתחום תקלות סדרתיות בכלי רכב, ונסמך אך ורק על דיווחים של יבואניות הרכב – בישראל לא בוצעו קריאות לתיקון של חלק מכלי הרכב שיוצרו באירופה ובמדינות אחרות.
למזלם של חלק מבעלי הרכב – בשנת 2019 הוגשה בארץ תובענה ייצוגית בנושא זה כנגד חמש יצרניות רכב ובעקבותיה הן נאלצו לבצע קריאות לתיקון ולהחליף עשרות אלפי כריות מסוכנות.
אלא שאפילו בעקבות הגשת התביעה משרד התחבורה שלנו לא בדק באופן אקטיבי אם כל המכוניות הרלוונטיות זומנו לתיקון, ומה טיב התיקון שבוצע. לאחרונה, למשל, הכריזה אופל על קריאה נוספת לתיקון של כריות, ולטענת היבואנית מדובר במכוניות שכבר זומנו בעבר לתיקון.
בשורה תחתונה: משרד התחבורה הישראלי לא בדק ואין לו מושג כמה "פצצות מתקתקות" נעות על כבישי הארץ, המשרד לא פרסם אף התרעה לבעלי הרכב כדי שיבדקו בעצמם אם עליהם להחליף כריות מסוכנות, והרשלנות נמשכת ועלולה לסכן חיים.

לא יעברו טסט
"החל מ-1 בינואר 2026", כך הודיעה ממשלת צרפת לאזרחיה, "במהלך בדיקות הרכב, בעלי הרכבים יקבלו הודעה אם רכבם מושפע מריקול משמעותי. צעד חדש זה נועד לבדוק באופן שיטתי כלי רכב שמצוידים בכריות אוויר מתוצרת טקאטה שכלולות תחת ההנחיה לעצירת נסיעה וחייבות להפסיק באופן מיידי את השימוש בהן עד להחלפת כרית האוויר.
בתגובה לתאונות הטרגיות בהן היו מעורבות כריות אוויר של המותג טקאטה, שאירעו במחוזות ובאזורים מעבר לים וכן בצרפת עצמה, משרד התחבורה מגביר את מאמציו להגן על המשתמשים הנוגעים בדבר.
כ-1.3 מיליון כלי רכב הכפופים לצעד "עצור נהיגה" עדיין נמצאים בשימוש.
החל מ-1 בינואר 2026, אם הרכב מצויד בכרית אוויר מתוצרת טקאטה, ורק במקרה זה, הרכב יישלח אוטומטית לביצוע ריקול עקב הסכנה הקטלנית שהוא מהווה למשתמשי הרכב; ניתן לעבור את מבחן הרישוי רק לאחר תיקונים על ידי מוסך של המותג; לא יורשה עוד לנסוע ברכב עד לתיקון…
אם הריקול רציני אך לא נוגע לכרית אוויר מתוצרת טקאטה שמסווגת למצב "עצור נסיעה" (למשל כשל במערכת אחרת או כרית אוויר של טקאטה שלא מסווגת כ"עצור נסיעה") הבעלים יקבל הודעה (במהלך ה"טסט" אך לא יישלחו (באופן מיידי) לבצע ריקול".
נדגיש שמכוני הרישוי בצרפת חייבים עוד מאמצע חודש פברואר השנה להודיע לבעלי רכב שבמכוניותיהם מותקנות כריות כאלה לציין את זה בדו"ח הבדיקה ולהעביר את המידע ל-OTC שהוא הגוף הטכני הממשלתי שמבצע מעקב (גם) אחרי הנושא הזה.
הפעולה הממשלתית בצרפת נחשבת למוצלחת ואפקטיבית ביותר: עד לתחילת החודש הנוכחי הוחלפו בצרפת כריות אוויר ב-1.2 מיליון כלי רכב, מהם כ-670 אלף מאז חודש יולי שבו הממשלה הידקה את הפיקוח והחלה לאיים בקנסות כבדים על יצרניות רכב שמושכות זמן.
מה עושות ממשלות בעולם?
ממשלת איטליה עוקבת אחר ההתפתחויות ומשרד התשתיות והתחבורה האיטלקי (MIT) פרסם לציבור עדכונים אודות קמפיין הריקול. המשרד מאפשר לבעלי רכב לבדוק את הרלוונטיות של הנושא לרכב שלהם לפי מספר השלדה.
בספרד עוקבת רשות התחבורה הספרדית (DGT) אחר הנושא ומפעילה לחץ על יצרניות רכב להאיץ את קצב החלפת הכריות התקולות, ואילו באוסטרליה הוכרזה קריאת תיקון כפויה לאומית לכ-3 מיליון כלי רכב עוד בשנת 2018, וזאת קריאת התיקון הנרחבת ביותר בתולדות המדינה. באותה שנה הכריז משרד התחבורה היפני (MLIT) על מדיניות דומה לזו שהוכרזה אתמול בצרפת, ומשנת 2018 רכב עם כרית טקאטה בסיכון גבוה שלא תוקנה לא עובר את מבחן הרישוי התקופתי (shaken).
מה אפשר ללמוד מצרפת?
המהלך הצרפתי מציב כמה שאלות לפתחו של משרד התחבורה שלנו:
1. למה שמשרד התחבורה לא יתעורר?
הטכנולוגיה קיימת: המשרד יכול למנוע המשך שימוש במכוניות עם כריות אוויר קטלניות. כל שנדרש ממנו זאת עבודה משרדית פשוטה של איתור הדגמים שעדיין לא נקראו לתיקון.
2. האם רק מי שנוהג ברכב חשוף לסיכון?
ממש לא. פתיחה קטלנית של כרית אוויר מתוצרת טקאטה עלולה לגרום גם לתאונות משניות שבהן יהיו מעורבים גם משתמשי דרך אחרים.
3. מה יכול לעשות נהג הישראלי כבר היום?
עד שאנשי משרד התחבורה יתעוררו אפשר לבדוק באופן עצמאי האם דגם הרכב שלכם כלול ברשימת הדגמים שבסיכון. במידת הצורך יש לפנות אל יבואנית הרכב ולדרוש בדיקה והחלפה ללא עלות.
רשימת יצרניות ודגמים שנקראו לתיקון
חשוב להדגיש: חלק מן הדגמים ברשימה הזאת כבר נקראו לתיקון בישראל ואחרים לא נמכרו בארץ, ולעומת זאת יש גם דגמים נוספים שלא מצאנו ולא כללנו ברשימה הזאת. לכן מדובר ברשימה חלקית בלבד, שמבוססת על פרסומים מחו"ל וגם שנות הייצור לא בהכרח מדויקות.
ההמלצה שלנו היא להיכנס לאתר הצרפתי שאמור להיות מעודכן ולבדוק שם, ואם אתם נוהגים באחד מן הדגמים שמופיעים כאן או שם – עדיף לנקוט ב"זהירות מונעת" ולבדוק מול היבואנית אם יש צורך להחליף את כריות האוויר בחדשות.
DS
DS 3 שיוצרו בין 2009 ל-2019.
DS 4 ו-DS 5 (2011-2017).
אאודי
A3, A4, A5 (כולל קבריולט), A6, Q5, TT, R8 (בעיקר שנתונים 2004–2017).
אופל
אסטרה (J, H), קורסה, מריבה, מוקה, זפירה, וקטרה.
ב.מ.וו
סדרה 1, 2, 3, 4, 5, 6, X1, X3, X4, X5, X6 (טווח שנים: 2000–2017 בחלק מהדגמים).
הונדה
סיביק 1996-2011
אקורד 1998-2014
ג'אז 2002-2015
CR-V 1997-2012
FR-V 2005-2009
אינסייט 2010-2013
טויוטה
יאריס 2001-2017
קורולה 2001-2010
אוריס 2006-2012
אוונסיס 2002-2008
היילקס 2005-2015.
ראב-4 2003-2005
לקסוס
IS – 2005-2018
SC430 2001-2009
מאזדה
מאזדה 2 – 2007-2014
מאזדה 6 – 2002-2010
CX-7 – 2006-2012
CX-9 – 2007-2012
RX-8 – 2003-2010
BT-50 – 1999-2014
קסדוס 9 – 1996-1999
מיצובישי
פאג'רו 2006-2017
L200 – 2006-2016
לאנסר 1996-2000
מרצדס
ויטו, ספרינטר, C-Class, E-Class, GLK, GL, M-Class, R-Class, SLK, (שנתונים 2005–2017).
ניסאן
מיקרה
טראנו 2003-2006
נוט 2005-2013
אקסטרייל 2001-2008
נבארה 2001-2003
פאת'פיינדר 2001-2004
אלמרה 2001-2008
מקסימה Maxima QX 2000-2003
פטרול 2001-2008
טידה 2007-2014
סובארו
פורסטר 2009-2022
לגאסי 2004-2014
אאוטבק 2004-2014
אימפרזה 2004-2014
טרייבקה 2006-2014
סוזוקי
גראנד ויטארה 1998-2000
סיאט
איביזה, לאון, אלהמברה, אטקה, טולדו.
סיטרואן
C3 (דור שני, דגם C3 II) שיוצרו בין 2009 ל-2017/2019.
C4 (דור שני) 2010-2017.
סקודה
פאביה, אוקטביה, סופרב, יטי, סיטיגו, רומסטר, קודיאק.
פולקסווגן
גולף, פאסאט, פולו, טיגואן, טוראן, אפ! (Up), שירוקו, טרנספורטר (T5/T6).
פורד
פוקוס, מונדיאו, גלקסי, S-Max, ריינג'ר (דגמים ספציפיים, בעיקר מוקדמים).

לקריאה נוספת:
חלק מבעלי אופל בישראל נדרשים להשבית את הרכב שלהם באופן מיידי. אז איך זה שאתם לא שמעתם על זה?
תיקונים באפילה: מדוע משרד התחבורה משתף פעולה בהסתרת כשלים מסוכנים בכלי רכב?
האם כריות-אוויר במרצדס EQ נפתחות מעצמן ועלולות לגרום לתאונות?
















