הלחץ הציבורי והפוליטי לבצע תיקונים מהירים למבחני פליטת המזהמים מכלי רכב באירופה, בעקבות פרשת 'דיזל-גייט' – עלול לגרום לדגמי הדיזל להתייקר באופן שיוציא אותם מן השוק.
כך לכל הפחות מזהירים נציגי התאחדות יצרני הרכב האירופאים (ACEA) בעקבות פגישה שקיימו עם נציגי ועדת הרגולציה של האיחוד האירופי (TCMV).
פקידי הממשל נפגשו בשבוע שעבר עם נציגי התעשייה בניסיון לגבש הסכמות בנוגע למבחנים שידמו טוב יותר את פליטות המזהמים מכלי רכב "בחיים האמתיים", וכדי להפסיק להסתמך על בדיקות מעבדה שעלולות להיות חשופות למניפולציות.
בעקבות פגישה זאת פרסמה ההתאחדות, שבה חברים 15 יצרניות רכב אירופיות, הצהרה שנפתחת באמירה לפיה "ההתאחדות מבינה שהנציבות האירופיות מתקדמת עם ההצעה המתגבשת לחקיקה שנוגעת לשיטת מבחן (חדשה) שנקראת "פליטות בנהיגה אמיתית" (real driving emissions – RDE), הצעה שבה היא (ההתאחדות) תומכת מזה שנים… ההתאחדות תומכת ב"חבילת RDE" חזקה – אבל מציאותית, שתטפל בהשלכות הסביבתיות (אולם) בגישה של שני שלבים, כפי שכבר הוסכם בעבר על ידי מדינות האיחוד… ההתאחדות מבינה באופן ברור את הצורך ב(יישום) השלב הראשון בספומבר 2017, ותמיד הייתה מחויבת לכך.
(עם זאת) ההתאחדות מדגישה את הצורך בלוחות זמנים ובדרישות תקינה אשר לוקחים בחשבון את המציאות הטכנולוגית והכלכלית בשווקי (העולם) של היום, אשר דורשת משך זמן סביר להחלת RDE על כל כלי הרכב החדשים".
"אנחנו מסכימים לגמרי עם הצורך למדוד טוב יותר את פליטות תחמוצות החנקן (NOx) ממכוניות דיזל ומטנדרים בתנאי נהיגה רגילים", אמר אריק ג'ונרט (Jonnaert), מזכ"ל ההתאחדות. "עם זאת, חשוב להמשיך בדרך שתאפשר ליצרניות הרכב (זמן סביר) לתכנן וליישם את השינויים (הטכניים) הדרושים, מבלי לסכן את מעמדו של מנוע הדיזל כאחד מעמודי התווך המרכזיים להגשמת יעדי צמצום פליטת דו-תחמוצת הפחמן בעתיד".
בשלב זה מגיעה ההתרעה של ההתאחדות: "ללא לוחות זמנים ותנאים מציאותיים", נאמר בהודעה, "עלולים חלק מדגמי הדיזל להתייקר באופן שלא יהיו כלכליים לרכישה ויאלצו את היצרניות להפסיק לייצר אותם".
לכך, מזהירה ההתאחדות, עלולות להיות השלכות על אפשרויות הבחירה של הצרכן, כמו גם על התעסוקה בתעשיית הרכב".
אם מנסחים את האזהרה, או שמא האיום, האלה בדרך פחות מעודנת, מה שיצרני הרכב האירופאים אומרים הוא: "תחמירו לנו את הבדיקות בלי להתחשב ביכולת שלנו להתמודד עם זה – תקבלו התייקרות של דגמי הדיזל אשר תגרום לצמצום במכירות ולפיטורי עובדים".
ליתר ביטחון מדגישה הודעת ההתאחדות את העובדה ש(פעולה כזאת) "תשפיע לא רק על מכוניות נוסעים אלא גם על כלי רכב מסחריים קלים שבהם דיזל הוא כיום הטכנולוגיה הנפוצה ביותר".
"התעשייה שלנו מחויבת לתרום באופן קונסטרוקטיבי למאמצי המדינות לשדרג את בדיקות פליטת המזהמים", הסביר יונארט, (אבל) "בהירות ויכולת תכנון קדימה יאפשרו ליצרנים להמשיך ולהשקיע בטכנולוגיות אשר יעמדו בסטנדרטים גבוהים אף יותר ויתרמו למאבק בשינוי האקלים."
נזכיר שממשלות באירופה עודדו בעשורים האחרונים את טכנולוגיית הדיזל גם כדי לסייע ולהגן על התעשייה המקומית מפני תחרות מצד יצרניות אמריקניות ויפניות (שלא מתמחות במנועי דיזל) אבל גם מתוך אמונה שכך אפשר לשרוף פחות דלק ולצמצם את פליטות דו-תחמוצת הפחמן שהוא גז חממה.
עם זאת, כפי שניכר מן הפרשה האחרונה, תעשיית הרכב לא הצליחה עד עתה לטפל ביעילות בעקב אכילס של מנועים אלה, וזאת העובדה שהם מייצרים רמות גבוהות יותר של תחמוצות חנקן (NOx) מסוכנות לבריאות.
בדיקות NOx שמדמות טוב יותר את המצב "בעולם האמתי" צפויות להתחיל כבר בתחילת השנה הבאה ועמידה בתקנים החדשים אמורה להפוך למנדטורית בסוף 2017.