מחוז שנחאי, שמשתרע על רדיוס של כ-30 קילומטרים סביב אחת הערים הגדולות ביותר בסין ובעולם, נמצא בסגר כמעט מוחלט מזה למעלה משלושה שבועות, וזאת כדי לממש את "מדיניות אפס קורונה" שעליה הכריזה ממשלת סין. למרבה הצער, עד עתה לא הצליח המחוז לקטוע את שרשראות ההדבקה ולעצור את נגיף האומיקרון באופן מוחלט, ושלשום (א') נרשמו שם שלושה קורבנות ראשונים בגל זה של המגפה. עם זאת, ברשתות החברתיות נפוצו פרסומים רבים של אזרחים שמתארים מוות של בן משפחה מקורונה, ומאחר שאלה לא נמנים בפרסומים הממשלתיים הרשמיים מותר להיות חשדנים אודות הדיוק של נתונים שמופצים על-ידי השלטונות.
במחוז שנחאי, שבו מתגוררים כ-25 מיליון אזרחים, פועלות מספר יצרניות רכב גדולות, בהם SAIC שהיא יצרנית הרכב הגדולה ביותר בסין, ו'טסלה', שמפעילה שם את מפעל הייצור הגדול ביותר שלה – ממנו נשלחות רוב מכוניות 'מודל 3' לישראל. הסגר הכללי אילץ לא רק את יצרניות הרכב להשבית את המפעלים שלהן למשך כשלושה שבועות אלא גם את ספקיות המשנה שלהן, חברות כמו 'בוש' 'אפטיב' ו'טיסנקרופ' – וזה כמובן פוגע בכל שרשרת האספקה. נכון לסוף השבוע שעבר צומצמה פעילות ייצור הרכב במחוז שנחאי לרמה הנמוכה ביותר מאז פרצה מגפת קורונה לפני כשנתיים.
בפרספקטיבה ישראלית, פגיעה במערך הייצור צפויה להגביר את הלחץ ואף לצמצם את האפשרות של יצרניות הרכב לשלוח אלינו מכוניות טסלה 'מודל 3' ואת כל דגמי MG שמיוצרים על-ידי SAIC (MG הוא מותג הייצוא של דגמי שמשווקים בסין תחת שם המותג ' Roewe'). ערב המשבר הנוכחי הגיעה המפעל הסיני של טסלה לקצב ייצור מרשים של יותר מ-50,000 מכוניות מדגמי 3 ו-Y בחודש, ובשלושת השבועות האחרונים הופסק הייצור במפעל זה.
יצרניות נוספות שנאלצו לצמצם את היקפי הייצור ואף להשבית מפעלים כוללות את המיזם המשותף של פולקסווגן עם SAIC – אשר עדיין מחזיק במקום הראשון בטבלת המכירות בסין ובונה שם דגמים של אאודי, סקודה ופולקסווגן, מיזם משותף דומה של SAIC עם ג'נרל מוטורס, שבו נבנים דגמי ביואיק וקאדילק לשוק הסיני, חטיבת המשאיות הכבדות של טויוטה ('הינו') שאף היא פועלת בסין במסגרת מיזם משותף ומייצרת שם את רוב המנועים שלה, וכמו כן נפגע כאמור גם הייצור של ספקיות המשנה השונות.
מתארגנים לחידוש ייצור
הממשלה המרכזית של סין נאבקת בגל האומיקרון אשר מתפשט במספר מחוזות ופגע בערים רבות, אבל הפגיעה החמורה ביותר היא כנראה במחוז שנחאי. במהלך שלושת השבועות האחרונים בוצעו בשנחאי יותר מ-200 מיליון בדיקות PCR ועל העיר מוטל סגר כל כך קיצוני עד שאזרחים מתקשים להשיג מזון, ובאופן די נדיר זה מחולל גל מחאה אזרחית בשנחאי ובערים נוספות. כדי לצמצם את הפגיעה הכלכלית במדינה ובאזרחיה פרסמה בסוף השבוע הממשלה המרכזית תוכנית לחידוש הייצור במפעלים ובחברות שונות, היא מתחילה להיות מיושמת השבוע והיא כוללת "רשימה לבנה" של כ-666 חברות וארגונים שיוכלו לפעול בתוך "לולאה סגורה" – כלומר שהעובדים יהיו חייבים להיות סגורים – למעשה כלואים – במקומות עבודתם כדי שלא להידבק או להדביק אחרים.
כל העסקים נדרשו לגבש תוכניות לניהול ה"לולאה הסגורה" ולהגיש אותה לאישור הרשויות, ולאחר קבלת אישור עליהם להגיש בקשה נוספת לאישור התחלה מחדש של הייצור – הפעם מול רשויות בקרת הקורונה. ואם מישהו מנסה לדמיין לעצמו איך זה ייראה במציאות אפשר להתחיל בשורה תחתונה של "לא כיף".
אתמול (ב') החלה ההפעלה-מחדש של מפעלי טסלה ו-SAIC לאחר השבתה של כמעט שלושה שבועות, אבל עדיין לא ברור כיצד יוכלו המפעלים להתגבר על קטיעת שרשראות האספקה של רכיבים שונים, וגם עם הלוגיסטיקות של משלוחי רכב מוגמר. עובדי 'טסלה', למשל, נאלצים ללון בשטח המפעל עצמו כלומר להיות כלואים במקום עבודתם, ונכון להיום – למרבה הסמליות – ה"סידור" הזה – אשר החל במתכונת מצומצמת כבר לפני כשבועיים – מתוכנן להימשך לכל הפחות עד ל-1 במאי.
באופן טבעי, במפעלי ייצור הרכב באזור שנחאי אין חדרי לינה לעובדים, ולכן נאלצים כ-400 עובדי טסלה לישון ולחיות באולמות הייצור. החברה אמנם מספקת לכל אחד מהם מזרון ושק שינה, והקצתה אזורים מיוחדים לשינה, מקלחת ואכילה, אבל קשה לדעת עד כמה אפשר יהיה "למשוך" מצב כזה ואם הוא ישפיע על בריאותם הפיזית והנפשית של העובדים ועל איכות המוצרים שהם מייצרים. טסלה, כמו יצרניות רכב אחרות, מתכננת להרחיב את מעגל הכלואים בשטחה ככל שיתארך הסגר. עובדי המפעלים שסגורים במקומות עבודתם יבצעו בדיקות קורונה בשלושת הימים הראשונים שלהם ב"לולאה הסגורה" שבשטח המפעל, ושלוש פעמים ביום ימדד חום הגוף שלהם. טסלה, למשל, תספק לעובדיה שלוש ארוחות ביום וכן קצבה בגובה שונה, בהתאם למעמדם ותפקידם בחברה.
גם ג'נרל מוטורס וגם נמל שנחאי – שנחשב לנמל המכולות הגדול ביותר בעולם – מנהיגים "לולאה סגורה" בשיטה דומה, וכן מספר חברות וארגונים נוספים, למשל חברה שמייצרת את המחשבים של אפל בסין.
במהלך השנתיים האחרונות פגעה מגפת קורונה באופן משמעותי בייצור רכב ברחבי העולם ויצרה את "משבר השבבים" המפורסם, שהוא למעשה "מקרה פרטי" של פגיעה הרבה יותר רחבה בכל שרשראות האספקה. כמעט כל יצרניות הרכב בעולם נאלצו להפסיק בשלב כזה או אחר את הייצור במפעלים שלמים או של דגמים ספציפיים, והמלחמה באוקראינה הוסיפה שמן למדורה בגלל פגיעה ובאספקת פלדה ורכיבי רכב שונים שמיוצרים ברוסיה ובאוקראינה.
יחד עם זאת, עד כה לא פורסם מידע אודות "עבודות כפיה" במפעלי ייצור רכב בסין או באף מדינה אחרת, והגל הנוכחי בסין מעלה שאלות מוסריות ומעשיות לא קלות אודות תרבות הצריכה בכלל ויחסי עבודה בפרט.
בנימה חיובית אפשר לומר שבמחוזות אחרים של סין נרשמה הצלחה גדולה יותר במיגור גל האומיקרון. ממשלת מחוז ג'יליון, למשל, שבו מתגוררים 24 מיליון תושבים, הודיעה בסוף השבוע על חזרתם לעבודה של כ-276 ספקי משנה של תעשיית הרכב ועל חידוש הייצור בחמישה מפעלי הרכבה של יצרנית הרכב הממשלתית FAW בתום כחודש של סגר. עוד קודם לכן חידשה העיר שנזן את פעילות התחבורה הציבורית ואפשרה לעסקים לחזור לעבודה לאחר שנמצאו במצב דומה.