טסלה ישראל הכריזה במהלך החג באופן רשמי על מספר עדכונים חשובים לדגמי '3' ו'Y' לשנת 2025, וזאת כשנתיים לאחר מתיחת הפנים של 'מודל 3' וכשנה אחרי השדרוג של 'מודל Y' בעולם.
השיפורים החשובים: הארכת טווח הנסיעה בחלק מן הגרסאות שמוצעות בארץ, תוספת מצלמה קדמית, והחזרת ידית האיתות שנעלמה מ'מודל 3' במתיחת הפנים לפני כשנתיים. בעולם טסלה מציעה אפשרות להוסיף את הידית החסרה גם למכוניות ש"נולדו" בלעדיה.
נזכיר שהעדכון החדש מגיע כשנתיים וכשנה אחרי מתיחות הפנים המשמעותיות – "היילנד" ל'מודל 3' ו"ג'וניפר" ל'מודל Y'. מתיחות הפנים כללו שדרוג משמעותי של חומרי הפנים ושל תאי הנוסעים, הוספת אוורור למושבים, הוספת מסך אחורי, ובידוד רעשים משופר. 'מודל 3' המעודכנת הגיעה אלינו בסוף שנת 2023 ו'מודל Y' המחודש בפברואר 2025. אלא שמתיחת הפנים הקודמת, כשמה כן היא – הייתה בסופו של דבר רק מתיחת פנים ולא השקת דגם חדש. מה שקורה כעת הוא "עדכון רציף" (Running Change), כלומר סבב שיפורים שאפילו לא מוגדר כמתיחת פנים, למרות שאינו חסר משמעות.
אגב, כל השדרוגים שעליהם דווח כעת הוצעו קודם לכן בסין ובדרום מזרח אסיה ולאחר מכן גם באירופה, וחשוב להדגיש שקיימים פערים (קטנים אמנם) בטווחי הנסיעה המוצהרים במדינות שונות – אולי בגלל רגולציות מקומיות ואולי מסיבות אחרות.
אז מה כן קיבלנו בעדכון האחרון? שלושה דברים עיקריים:
1. יותר קילומטרים: זה השדרוג המשמעותי ביותר. כל הגרסאות החשובות של מודל 3, וגרסה אחת של מודל Y, קיבלו סוללות חדשות עם צפיפות אנרגיה גבוהה יותר, והתוצאה היא תוספת חשובה לטווח הנסיעה המוצהר.
טווח הנסיעה של הגרסה הבסיסית ביותר של מודל 3, עם מנוע אחורי והנעה אחורית, עלה מ-513 קילומטרים מוצהרים (WLTP) ל-520 קילומטרים עם גלגלי 19 אינטש ואל 554 קילומטרים עם גלגלי 18 אינטש סטנדרטיים.
טווח הנסיעה של מודל 3 Long Range AWD עלה מ-678 קילומטרים בין טעינות לכ-716 ק"מ, גרסת Performance תעשה 571 קילומטרים תיאורטיים אחרי טעינה מלאה, במקום 528 ק"מ, ואילו גרסת הטווח הארוך וההנעה האחורית מציעה כעת טווח מרשים של 750 קילומטרים ((WLTP לעומת 702 ק"מ בעבר (עם גלגלי "18 סטנדרטיים).
הארכת הטווח מושגת באמצעות "מארזי סוללות משודרגים עם תאים בעלי צפיפות אנרגיה גבוהה יותר" ולמעשה שילוב בין סוללת NMC (ניקל-מנגן-קובלט) חדשה עם היעילות של מנוע אחורי יחיד.
הגרסה כפולת ההנעה וארוכת הטווח של מודל Y תגיע – כך מבטיחים בטסלה, לטווח של 629 קילומטרים במקום 586 ק"מ בלבד.
2. מצלמה קדמית חדשה: בפגוש הקדמי נוספה מצלמה שמינית שמצוידת במתז שטיפה ומערכת חימום למניעת אדים. זו אמורה לשפר את הראות בחניות צפופות, ואת תצוגת הסביבה על המסך המרכזי. בעתיד היא תשפר גם את היכולות של מערכת "הטייס האוטומטי".
3. "קאמבק" של ידית האיתות: טסלה ביצעה פניית פרסה מעניינת במודל 3 המחודשת. לאחר שהסירה את ידית האיתות הפיזית במתיחת הפנים "היילנד", והחליפה אותה בכפתורים על ההגה (מהלך שגרר ביקורת רבה בעולם), הידית חוזרת כעת למקומה.
טסלה מציגה זאת כ"ידית חדשה", אך בתכל'ס מדובר בהפנמה של תגובות לא אוהדות שהניסיון הזה קיבל מקהל הלקוחות ומכתבי רכב. במודל Y, אגב, הידית הזאת מעולם לא הוסרה. קוריוז מעניין: אנשי טסלה מספרים שידית האיתות החדשה "מתוכננת בדיוק רב, מבטיחה שליטה נוחה וחלקה בזמן הנהיגה", וזה באמת נכון (בשביל זה יש ידיות איתות) אבל מעלה את השאלה – "אז למה הורדתם אותה קודם?"
האם לעולם חוסן?
אתמול (7 באוקטובר 2025) השיקה טסלה בארה"ב גרסאות בסיס חדשות ומוזלות למודל 3 ולמודל Y במהלך שעורר עניין רב וגם לא מעט ביקורת. גרסת Standard של מודל 3 עולה החל מ-36,990 דולר, ואילו גרסת Standard של מודל Y עולה החל מ-39,990 דולר. מחירים אלה נמוכים בכ-5,000-5,000 דולר מן הגרסאות שעד כה היו גרסאות הבסיס ("Premium RWD"), אלא שהביקורת שמושמעת כעת בארה"ב היא שבפועל המכוניות דווקא התייקרו לא רק ביחס למה שהן מציעות אלא בעיקר ביחס למחירן עד לפני כשבוע.
המהלך בכללותו נועד להתמודד עם סיום הטבת המס הפדרלית בארה"ב בסך 7,500 דולר שפגה בסוף ספטמבר, וההיצע של גרסאות מוזלות נועד לרכך את המכה ולשמור על מחיר בסיס אטרקטיבי. הבעיה היא שכדי להשיג מחיר נמוך טסלה מרפדת את המושבים בריפוד בד במקום ריפוד דמוי עור, הסירה את המסך לנוסעים במושב האחורי ואת תאורת האווירה, צמצמה את מספר הרמקולים של מערכת השמע לשבעה, המירה את כיוונון המושבים וידית ההגה החשמליים בהפעלה ידנית, והסירה את אחד מסימני ההיכר של טסלה: הגג הפנורמי של מודל Y קיים מבחוץ אבל מכוסה מבפנים בבד (מה שמבטל את התחושה הפנורמית) ואילו במודל 3 הוא נשאר חשוף.
אבל הויתור הכואב ביותר מכל אלה הוא על חלק מטווח הנסיעה בגלל מעבר לשימוש בסוללת LFP (ליתיום-ברזל-פוספט) עם תכולת אנרגיה קטנה בכ-10% מן הסוללה הבסיסית הקודמת של גרסת הבסיס. הטווח המקוצר הוא כ-516 קילומטרים לפי תקן EPA האמריקני. כאמור, אנליסטים ולקוחות מציינים שבשורה תחתונה המחיר הסופי ללקוח עדיין גבוה יותר בכ-2,500 דולר בגלל שהויתור על כל הפריטים הנ"ל לא מפצה על כל גובה הסובסידיה שבוטלה.
כאמור – בחלק מן השווקים טסלה מציעה "אפשרות רטרופיט" לרכישת ידית איתות ומי שבוחר באופציה הזאת יכול להתקין אותה ולהתגבר על ההחלטה הקודמת של היצרנית האמריקנית. בכל מקרה, חשוב שכל מי שמתכנן להזמין מכונית בזמן הקרוב ישים לב לכך שהוא מזמין (ומקבל) מכונית "משודרגת", ולא כזאת שיוצרה לפני העדכון האחרון.
בראיה מעט יותר מעמיקה וארוכת טווח – שאלת מיליון הדולר היא האם המשך ההתבססות של טסלה על דגמים שהושקו בעולם בשנת 2017 (מודל 3) ובשנת 2020 (מודל Y) ואף פעם לא נראו כ"מכונית חלומות" – יכולים לעמוד בתחרות מול כל כך הרבה יצרניות שמציעות כיום מגוון הרבה יותר גדול של כלי רכב, שחלקם מעוצבים בעיצובים הרבה יותר אטרקטיביים. במילים פשוטות: כמה זמן תוכל טסלה "למשוך" את הפלטפורמה הנוכחית ואת העיצוב הקיים?
התמונה הכללית בשנתיים האחרונות ברורה: הדומיננטיות המוחלטת של טסלה בשוק הרכב החשמלי נשחקת. נדגיש: היקפי המכירות הכוללים של מודל 3 ומודל Y עדיין עצומים והם ממוקמים בחלקה העליון של טבלת המכירות כמעט בכל שוק שבהם הם נמכרים. אלא שקצב הצמיחה – שנהנה מדחיפה גדולה בעקבות מתיחות הפנים – הואט ובאזורים מסוימים אף נרשמה ירידה, בין השאר מפני שבעבר טסלה כמעט שלא התמודדה עם תחרות וכעת היא משחקת בשוק רווי במתחרים.
באירופה שמר 'מודל Y' על תואר הרכב החשמלי הנמכר ביותר במחצית הראשונה של 2025 אבל המכירות התייצבו ואף ירדו מעט בהשוואה לשנים קודמות. לדוגמה, ביוני 2025 היו המכירות של מודל Y כמעט זהות לאלה של יוני 2024, וזאת בשעה ששוק הרכב החשמלי כולו צמח. מוקדם יותר השנה (ינואר-אפריל 2025) נרשמה באירופה ירידה חודשית ממוצעת של כ-50% במכירות הדגם.
מתיחת הפנים החשובה של מודל 3 הצליחה להגדיל באירופה את המכירות ב-12% בסיכום שנת 2024 והוא סגר את השנה כדגם החשמלי השני הפופולרי ביותר ביבשת אחרי מודל Y. עם זאת, גם הוא מתמודד עם תחרות מחריפה מאירופה ומסין. התוצאה: במחצית הראשונה של שנת 2025 התכווצו המכירות של טסלה באירופה ב-33% וזאת בשוק רכב חשמלי שצמח בכ-25%.
בסין מתקיימת התחרות החזקה ביותר מול טסלה וזה מעצים את גודל ההישג שלה שם: בשנת 2024 היה מודל Y הדגם הנמכר ביותר בסין, וגם לאחר שהשנה צנח שם קצב המכירות של מודל 3 ב-15% היא עדיין מדורגת בצמרת טבלת המכירות.
השוק הביתי של טסלה מציג תמונה הפוכה לשוק הסיני מפני ששם המתחרות שלה רק מתחילות להתעורר. אבל גם בארה"ב ניכרת מגמת ירידה מתונה והתחלת תחרות. טסלה שומרת על הובלה דומיננטית בשוק האמריקני אבל דווקא בשנת 2024 נרשמו ירידות ראשונות במכירות: אלה של מודל Y התכווצו ב-17.4% והמכירות של מודל 3 ירדו ב-6.6% ביחס לשנת 2023. בשלושת החודשים האחרונים, לקראת מועד הסיום של הסובסידיות לרוכשי רכב חשמלי, ניכר זינוק במכירות אולם לנוכח הנסיבות צריך להתייחס אליו כאל אנומליה נקודתית.
הרבעון הראשון של 2025 היה קשה עבור טסלה בכל העולם, כולל ארה"ב, עם ירידה של 13% בסך המסירות העולמיות בהשוואה לרבעון המקביל ב-2024. זהו הרבעון החלש ביותר של החברה מאז 2022.
התגובה הדומיננטית של טסלה לשינויים בשוק לא הייתה השקעה בדגמים חדשים או בחידוש דרמטי של דגמים קיימים אלא אסטרטגיה אגרסיבית של הורדת מחירים. מאז סוף 2023 ביצעה טסלה מספר סבבי הוזלות מחירים בשווקים המרכזיים שלה במטרה להפעיל לחץ על המתחרות ולשמור על נתח שוק גדול גם על חשבון שולי הרווח. צריך לומר שהאסטרטגיה הזאת עובדת מצוין – לכל הפחות כאשר בוחנים את כאב הראש שזה גרם ליצרניות הרכב הסיניות ולממשלת סין.
הורדות מחירים הצליחו לשמר רמות מכירות גבוהות יחסית ולכפות על מתחרות רבות להגיב בהוזלות משלהן. מודל Y נותר אחד מכלי הרכב הנמכרים בעולם, וברוב השווקים זה עדיין הרכב החשמלי הפופולרי ביותר, ואילו מתיחת הפנים של מודל 3 ייצבה את מכירות הדגם – שמתמודד בפלח שוק פחות פופולרי משוק הקרוסאוברים.
כל זה לא מותיר לנו תשובה ברורה ומוחלטת לשאלה "האם לעולם חוסן", או שטסלה מחזיקה גם קלפים חדשים בשרוול? האם הדגמים הקיימים יצליחו לשמר את מעמדם באמצעות מלחמת מחירים, שיפורים ושדרוגים קלים ועדכוני תוכנה, או שאלה "ימי פומפיי האחרונים"?
לקריאה נוספת:
טסלה מציעה למאסק משכורת מפלצתית: כמה ולמה
טסלה דחתה פשרה של 60 מיליון דולר ואז חויבה לשלם 243 מיליון
מטרה ראויה: צבא ארה"ב ישתמש בטסלה סייברטראק כמטרות אימונים