• Ad
  • כל מה שלא סיפרו לכם על TOGG
    בזמן שאצלנו מדברים על משק אוטרקי ועל ספרטה הטורקים למדו מן הטובים ביותר, וכעם גם הם רוצים לכבוש את העולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ערב תערוכת מינכן 2025 פרסם פרויקט הבטיחות האירופאי Euro-NCAP סדרת מבחני ריסוק שהכתירה יצרנית רכב חדשה ועלומה כמנצחת המוחלטת של הסבב הזה: שתי מכוניות חשמליות של חברת Togg הטורקית קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר, והותירו רבים וטובים עם פיות פעורים.

     

    טורקיה בעקבות סין: כל מה שעדיין לא סיפרו לכם על Togg - היצרנית הלאומית של כלי רכב חשמליים

     

    למוחרת, בתערוכה עצמה, השיקה Togg (ראשי תיבות של Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu – או 'קבוצת המיזם המשותף לרכב של טורקיה') – את הצעירה מבין שתי המכוניות האלה: T10F שהיא מכונית סדאן חשמלית עם חמש דלתות, וזו הושקה כשנתיים וחצי לאחר השקת מכונית ראשונה מתוצרתה.

    כיאה למדינות דמוקרטיות מתקדמות, ה-T10F הסדרתית הראשונה שירדה מקו ההרכבה של החברה נמסרה לשליט העליון, הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שהיה גם האדם הראשון שקיבל בשנת 2023 את הקרוסאובר החשמלי T10X, שגם הוא נושא כעת בגאווה את חמשת הכוכבים של Euro-NCAP.

    Togg הטורקית היא יצרנית רכב צעירה שמתימרת לפסוע בנתיב העמוק שחרשו יצרניות הרכב הסיניות בדרכן לכיבוש העולם. ממש כמותן גם היא נהנית מן היתרונות של פיתוח רכב חשמלי, ומן הרוח הגבית של ממשלה שהחליטה להשקיע בפרויקט לאומי כדי לקדם את הכלכלה שלה ולעקוף את כל מי שנרדמו בשמירה.

    התוצאה, נכון להיום, היא מפעל לייצור רכב ומפעל לייצור סוללות שמתכוונים לנפק כ-200,000 כלי רכב חשמליים בשנה כדי לדלג מעל לגבול הרווחיות. למכוניות האלה אין עבר או היסטוריה משל עצמן, אבל הפיתוח והייצור שלהן נשענים על יכולות ייצור מתקדמות שנבנו במדינה בעמל רב במשך חמישה עשורים.

    עבורנו זה מהווה דוגמה שומטת לסתות למה שמדינה יכולה לעשות כאשר היא מנתבת את המשאבים שלה למקומות הנכונים.

     

    טורקיה בעקבות סין: כל מה שעדיין לא סיפרו לכם על Togg - היצרנית הלאומית של כלי רכב חשמליים

     

    פרויקט Togg נוסד בשנת 2018 על-ידי קונסורציום של חברות מבוססות שנתמך על-ידי ממשלת טורקיה. ייצור סדרתי של מכוניות במסגרת זאת החל במהלך שנת 2022 ומכוניות ראשונות נמסרו ללקוחות באפריל 2023.

    בפרויקט "המכונית הטורקית הלאומית" חברות חמש חברות טורקיות מובילות שכל אחת מחזיקה ב-19% מן הבעלות: קבוצת אנדולו (Anadolu Group) היא היבואנית והמפיצה של קיה בטורקיה וחברה עם ניסיון ומומחיות בהפצת רכב, בנוסף להיותה קמעונאית גדולה. לקבוצת BMC יש ניסיון בייצור של כלי רכב מסחריים וצבאיים, וגם לעמיתתה, קבצת קוק (Kök Group) יש שורשים עמוקים בתעשיית הרכב, בהם גם ייצור רכב מסחרי חשמלי תחת המותג Karsan.

    חברת טורקסל (Turkcell) היא חברת התקשורת והטכנולוגיה הגדולה ביותר בטורקיה והיא זו שאחראית על תחומי הקישוריות ולאקוסיסטם של "האינטרנט של הדברים" במכוניות, ולצידה נמצא גם הקונגלומרט הגדול 'קבוצת זורלו' (Zorlu Holding) שמייצר ומשווק אלקטרוניקה צרכנית. בחמישה האחוזים הנותרים מחזיק איגוד לשכות המסחר והסחורות הטורקי (TOBB) שהוא הדבק בין המיזם האזרחי למסדרונות הכוח השלטוני בטורקיה.

    החזון של מייסדי הפרויקט הוא להקים יצרנית רכב לאומית עצמאית שתפחית את התלות של טורקיה ביצרניות רכב זרות ותייצר כלי רכב לא רק עבור השוק המקומי העצום, מדינה בת 85.5 מיליון תושבים, אלא תהיה גם שחקנית משמעותית בשוק האירופאי.

     

    טורקיה בעקבות סין: כל מה שעדיין לא סיפרו לכם על Togg - היצרנית הלאומית של כלי רכב חשמליים

     

    הסוסיתא הטורקית

    תעשיית הרכב הטורקית קמה למעשה בשנת 1958 עם הקמת חברת 'אוטוסאן'. זו ייצרה בטורקיה מכוניות מדגמי פורד, ואף פיתחה לשוק המקומי גרסה מקורית מקבילה ל"סוסיתא" שלנו: מכונית עם שלדה נפרדת, מרכב פיברגלס, ומנוע ומכלולים מתוצרת פורד אירופה.

    ממשלות טורקיה לא הסתפקו ביצירה המופרכת הזאת אלא עודדו יצרניות רכב נוספות להשקיע במדינה ולבנות בה מפעלים, ומשנות ה-60 ואילך הוקמו בטורקיה מפעלי ייצור של פורד, פיאט, רנו, ובהמשך גם הונדה, טויוטה ויונדאי. לפני כעשור, לאחר שהתקבלה ההחלטה להקים יצרנית רכב טורקית טהורה, הושקעו במיזם הזה כ-3.2 מיליארד דולר ונבנה מפעל ייצור חדיש בעיר גמליק שבמחוז בורסה, מחוז שנחשב לאחד ממרכזי ייצור הרכב במדינה.

    בשונה מן הסינים, שעד לשנות ה-90 ייצרו בעיקר כלי רכב מאוד מיושנים ומעט מאוד מהם – לטורקים יש מסורת, ידע, ואקו סיסטם גדול של ספקים מקומיים, אבל ממש כמו הסינים גם כאן נדרשה התערבות ממשלתית כדי לתמרץ את המיזם, וממש כמותם גם הם הימרו על רכב חשמלי כדי לדלג מעל המחסומים של פטנטים רשומים שהופכים את מנוע הבעירה ליקר מאוד לייצור.

    כמובן שהמרכיב האסטרטגי החשוב ביותר לרכב חשמלי הוא הסוללה, וכדי להתגבר על המכשול הזה יצרו הטורקים שותפות עסקית עם יצרנית הסוללות הסינית Farasis Energy (שותפות שנקראת Siro). יחד איתה הוקם מפעל ייצור שהחל לפעול במרץ 2023 עם קיבולת ראשונית של 3 גיגהוואט שעה בשנה, עם תוכניות הרחבה ל-20 גיגהוואט שעה בשנה עד לשנת 2031.

    כמו הסינים, גם הטורקים פנו אל סדנאות העיצוב האיטלקיות ואל מעצבי רכב גרמנים והם העלו בחכתם עיצוב של הסדנה האיטלקית הנודעת פינינפארינה ואת מעצב הרכב הטורקי ומוראט גוּנאק (Murat Günak) אשר עשה את הקריירה שלו בשורות מרצדס-בנץ ופולקסווגן.

    אלמנט נוסף שהועתק מן הסינים, אבל במידה רבה גם מטסלה, הוא ההשקעה בפיתוח רשת טעינה ארצית (בטורקיה) תחת המותג Trugo שמקים 600 מרכזי טעינת רכב חשמלי עם כ-1,000 עמדות טעינה בכל 81 המחוזות של טורקיה.

     

    טורקיה בעקבות סין: כל מה שעדיין לא סיפרו לכם על Togg - היצרנית הלאומית של כלי רכב חשמליים

     

    בחזית הטכנולוגיה

    למרבה מזלם, הטורקים ויתרו כנראה על קיצור דרך שהיה מוציא אותם לדרך "עם רגל שמאל": הדיבור במקור היה על כך שהרכב החשמלי הראשון של החברה יתבסס על פלטפורמת פיניקס של סאאב 9-3 אשר נרכשה ממיזם NEVS הכושל, אבל בהמשך התקבלה החלטה אסטרטגית נבונה לפתח פלטפורמה חדשה וייעודית לרכב חשמלי. על בסיס הפלטפורמה הזאת תוכננו ונבנו (בשלב זה) שני דגמים: T10X ו-T10F – הראשון בהם הוא קרוסאובר בגודל קומפקטי והשני הוא מכונית נוסעים בתצורת סדאן-פאסטבק.

    ל-T10X יש שתי אפשרויות הנעה: אחורית עם מנוע שמספק 218 כוחות סוס ומאיץ את הקרוסאובר הזה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.4 שניות והנעה כפולה עם שני מנועים שמייצרים יחד 430 כוחות סוס ומאיצים אותו ל-100 קמ"ש תוך 4.8 שניות. יש שתי אפשרויות לגודל סוללה: 52.4 קילוואט-שעה או 88.5 קילוואט-שעה, ואלה מספקות טווח נסיעה מרבי מוצהר של עד 523 ק"מ (WLTP).

    הדגם החדש מבין השניים הוא T10F – סדאן-פאסטבק עם חמש דלתות שאמור להתמודד מול טסלה מודל 3 או פולקסווגן ID.7. הרכב הזה חולק עם אחיו את רוב המכלולים וגם המפרט הטכני שלהם כמעט זהה, למעט העובדה שגרסת הטווח הארוך (עם הנעה אחורית) מציעה טווח נסיעה מוצהר של עד 623 ק"מ (WLTP).

    במקביל לפיתוח אמצעי ייצור הקימו אנשי טוג גם מרכז פיתוח טורקי מקומי בעיר ביליסים ואדיסי (Bilişim Vadisi) והם מבטיחים לפתח שם טכנולוגיות רלוונטיות שונות – החל מסוללות חדשניות, דרך חיישנים וכלה במערכות קישוריות דיגיטלית. עד כה כבר פותחו "בתוך הבית" ממשקי משתמש שמבוססים על מספר מסכים שפרושים לרוחב לוח המחוונים ומנוהלים באמצעות מערכת שפותחה אף היא בטורקיה, בשיתוף מספר ספקיות בינלאומיות.

    ייצור סדרתי של מכוניות במפעל הטורקי החל כאמור באוקטובר 2022 ובמהלך שנת 2023 יוצרו שם כ-18,000 כלי רכב שנמכרו ברובם בשוק המקומי. במהלך שנת 2024 יוצרו כ-30,000 יחידות של הקרוסאובר T10Xובמחצית הראשונה של 2025 נמסרו בטורקיה כ-17,100 כלי רכב.

    התמיכה של ממשלת טורקיה בפרויקט הזה כוללת הטבות מיסוי, הקצאת קרקעות (כולל פינוי בסיס צבאי לטובת המיזם) והתחייבות לרכישת 30,000 כלי רכב במהלך 15 השנים הבאות עבור מוסדות ציבוריים
    כבר בשנת 2021, עוד בטרם יוצרה מכונית ראשונה, הקימה טוג חברת בת בגרמניה כדי לפרוץ באמצעותה לשווקים האירופאים, ובראשם לשוק הגרמני.

    מחירי המכוניות בשוק הגרמני ינועו בטווח של 49,000-61,100 יורו לשני הדגמים, אבל המיסוי המקומי הכבד בטורקיה גורם לכך שאותן מכוניות נמכרות שם במחירים גבוהים ביותר מ-30%, וזה הצית בטורקיה אימרה צינית שמפרשת את ראשי התיבות של החברה כ"מכונית להאנס ולא לחסן".

     

    טורקיה בעקבות סין: כל מה שעדיין לא סיפרו לכם על Togg - היצרנית הלאומית של כלי רכב חשמליים

     

    מתגברים על מחלות ילדות

    כצפוי, עשרות אלפי הלקוחות הראשונים של החברה משמשים במידה מסוימת גם כנסיינים של החברה ולומדים על בשרם את מחלות הילדות של תחילת הייצור.

    בפורומים שונים בטורקיה, ובפלטפורמת תלונות הצרכנים הטורקית Sikayetvar.com, הצטברו לא מעט תלונות של בעלי רכב בעיקר בקשר לתקלות קישוריות וחיבור לאינטרנט, צימוד בלוטות', כשלים של דוושת התאוצה, תקלות סוללה שהשביתו רכבים, בעיות במתלים, ותפקוד לקוי של מערכות בטיחות אקטיביות כמו שמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.

    מן הבחינה הזאת – ולמרות שאין שום קשר לוגי בין הדברים – ההישג המצוין של טוג במבחני הריסוק האירופאים די מוחק את כל אלה וממצב את המוצרים עם רמת ציפיות גבוהה מאוד עבור לקוחות פוטנציאליים באירופה.

    שני הדגמים של Togg לא רק עברו את מבחני הריסוק של Euro NCAP בהצלחה אלא השיגו ציון של 95%/94 בהגנה על נוסעים בוגרים וזה מציב אותם בין הכלי הרכב הבטוחים ביותר שנבחנו במסגרת הפרויקט הזה.
    שני הדגמים השיגו 85% במבחני הגנה על ילדים במושבי בטיחות, 79%/78 בהגנה על משתמשי דרך פגיעים (הולכי רגל ורוכבי אופניים) ומערכות הסיוע לנהג קיבלו ציון של 80%.

     

    ומה לגבי ישראל?

    בתקופה שפויה אפשר היה לצפות שמכוניות מתוצרת טוג, עם תקינה אירופאית מלאה ונתיבי משלוח קצרצרים, יכלו לעשות חייל בשוק שלנו ולהיאבק במיטב תוצרת סין (לכל הפחות), אלא שאנחנו לא חיים בתקופה כזאת.

    ההחרמה של ישראל על-ידי ארדואן וממשלתו לא תאפשר אפילו לחשוב על שיווק של רכב טורקי בישראל, אבל אולי "כל עכבה לטובה": טוב שאנשי טוג ילטשו את המוצרים שלהם וישפרו אותם, ועד שזה יקרה או שכולנו נחיה בספרטה או שנתעורר מחלום רע.

    בינתיים, טוג הציבה יעד אמביציוזי של ייצור מיליון כלי רכב עד לשנת 2030 ולמכור בקצב של כ-200,000 יחידות בשנה כדי להגיע לרווחיות. בנוסף לקרוסאובר ולמכונית הסדאן שכבר הושקו מתכננים אנשי החברה להציג בשנים הקרובות ארבעה דגמים נוספים, בהם מכונית האצ'בק קומפקטית (קטגוריית גולף), קרוסאובר בקטגורית הסופר-מיני (ע"ע פורד פומה) ומיני-מיניוואן, גם הוא בגודל של סופר מיני.

    פרויקט Togg משלב חדשנות טכנולוגית, עיצוב מתקדם ושותפויות אסטרטגיות עם שחקנים מובילים בתעשייה, ומעל הכל הוא מדגים כיצד מדינה יכולה לפתח תעשיית רכב עצמאית – בתנאי שבמקביל יש לה יחסי חוץ מספיק טובים עם המדינות שבהן נמצאים מי שירצו לקנות ממנה סחורה.

     

    טורקיה בעקבות סין: כל מה שעדיין לא סיפרו לכם על Togg - היצרנית הלאומית של כלי רכב חשמליים

     

    לקריאה נוספת:

    מבחן הריסוק שכולם צריכים לראות: גולף ישנה מול גולף מודרנית – ומה זה אומר על הרכב שלכם

    "כשל נדיר וחמור" התגלה במבחן הריסוק של MG 3

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.