• Ad
  • טויוטה התחילה לייצר מכוניות חשמליות ממש יפות אבל כרגע עדיין רק לסין
    טויוטה חשפה את bZ7 מכונית הדגל החשמלית שהיא תייצר לשוק הסיני במסגרת שיתוף פעולה עם GAC ועם חוואווי ושיאומי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף השבוע חשפה טויוטה, לראשונה לקראת מכירה, את המכונית החשמלית הכי יפה והכי מרשימה שלה עד כה: סדאן יוקרתית בשם bZ7 שמתיימרת להתחרות, ולנצח, את טסלה 'מודל S'.

    מעבר לעובדה שזאת המכונית החשמלית הכי מרשימה של טויוטה – גם מבחינת עיצוב וגם מבחינה טכנולוגית – שיתוף הפעולה הסיני כולל אינטגרציות של ענקיות האלקטרוניקה 'שיאומי', 'חוואווי' ו'מומנטה'.

     

    טויוטה התחילה לייצר מכוניות חשמליות ממש יפות אבל כרגע עדיין רק לסין

     

    חוואווי אחראית במקרה הזה לייצור גם של המנוע החשמלי של הרכב, שמספק כ-280 כוחות סוס (207 קילוואט), וגם לאינטגרציות של ממשקי המשתמש ושל מערכת הליידאר שמיוצרת על-ידי ענקית טכנולוגיה אחרת – Momenta – אשר מסייעת למכונית להימנע מתאונות.

    bZ7 היא מכונית סדאן גדולה (אורך 513 ס"מ, רוחב 196.5 ס"מ, גובה 150.6 ס"מ ובסיס גלגלים באורך 302 ס"מ) שמתאימה לקטגוריית D/E. העיצוב החיצוני שלה כולל מספר רמזים לדגמי טויוטה אחרים אבל בכללותו הוא לא מושפע משפת העיצוב הגלובלית שלה אלא מאמץ סגנון שמותאם לשוק הרכב החשמלי הסיני ומושפע מאוד מיצרניות ה"פרימיום-טק" כמו טסלה, ניו ואקספנג.

    מבחינת ממדים ומיצוב bZ7 מתחרה כמעט ראש בראש מול BYD 'האן' ומול טסלה מודל S.

    תא הנוסעים מעוצב בעיצוב מינימליסטי ואלגנטי עם צג מגע צף ודגש על חוויית המשתמש, אם כי כמובן צריך לקוות שכל זה לא יבוא על חשבון חוויית הנהיגה ובעיקר שלא ייצור הסחות דעת מסוכנות.

    זה הדגם הראשון שמקבל את מערכת "אנוש-רכב-בית" החדשה של שיאומי שאמורה ליצור תקשורת ושליטה בפונקציות שונות של מכשירי חשמל ביתיים חכמים ישירות ממערכת המידע והבידור של הרכב או מהסמארטפון. מבחינה מעשית תתאפר שליטה בתאורה, במיזוג האוויר ובמכשירי חשמל בבית ישירות מהדאשבורד ברכב, אם כי במלוא הכנות – עדיף היה לברך על מערכת ששולטת במניעת שכחת ילדים ברכב מאשר על כזאת שתפעיל לנו את המיזוג בסלון.

     

    טויוטה התחילה לייצר מכוניות חשמליות ממש יפות אבל כרגע עדיין רק לסין

     

    אין צורך להזכיר שוב לטויוטה שהיא הייתה איטית בכניסה שלה לשוק הרכב החשמלי העולמי (היא יודעת את זה לבד) – אבל בפרפראזה על האימרה המפורסמת לגבי העיר ניו יורק: "מי שמצליח כיום בשוק הרכב החשמלי הסיני התחרותי – יצליח בכל מקום אחר בעולם".

    בתחום הרכב החשמלי bZ7 הוא הפרויקט המשותף השלישי של טויוטה עם השותפה הסינית שלה, GAC, וכנראה שהוא גם סוגר מעגל: יצרנית הרכב היפנית שעזרה לעמיתה הסינית להיות מה שהיא – נעזרת בה כיום כדי לבנות את עצמה בשוק הרכב החשמלי.

    טויוטה ו-GAC לא פנו הפעם אל ספקיות הסוללות הגדולות CATL או BYD אלא אל יצרנית סינית מכובדת אחרת (אך קטנה יותר) – CALB – שמייצרת להן סוללות ליתיום-פוספט-ברזל (LFP).

    בשלב זה טרם נחשפו תכולת האנרגיה של הסוללה או טווח הנסיעה של המכונית אבל הערכה סבירה היא שתכולת האנרגיה של הסוללה תהיה בטווח של 80-95 קוט"ש כדי לכוון לטווח נסיעה של 650-750 ק"מ לפי תקן CLTC הסיני כדי להיות תחרותית בסגמנט שלה. משקל המכונית נע בין 2,105 ק"ג ל-2,275 ק"ג והמהירות המרבית שלה מוגבלת ל- 180-190 קמ"ש.

    השילוב בין מנוע שמספק פחות מ-300 כוחות סוס לסוללת LFP חסכונית מלמד אותנו על ההעדפה של טויוטה ו-GAC לאמינות ולצמצום עלויות על פני ביצועי תאוצה מרגשים.

    במילים אחרות, אנשי טויוטה העדיפו שלא להיגרר לזירה של גרסאות ביצועים של שני מנועים שכל מתחרותיה העיקריות מציעות – החל מטסלה מודל S (685 כ"ס) וכלה ב-BYD האן L (עד 1,102 כ"ס) אלא להתמקד ביתרונות אורך החיים והבטיחות של טכנולוגיית LFP ובמכוניות שמתאימות ל-95% מן הלקוחות הפוטנציאליים שלהן ולאו דווקא ב-5% שמתלהבים מביצועים קיצוניים.
    טויוטה מהמרת על כך שלקוח הפרימיום הסיני הממוצע מעדיף את האקוסיסטם של ענקיות הטכנולוגיה המקומיות שיאומי וחוואווי על פני תאוצה בפחות מ-3 שניות.

     

    טויוטה התחילה לייצר מכוניות חשמליות ממש יפות אבל כרגע עדיין רק לסין

     

    עניין פנימי או גלובלי?

    על גג הרכב מותקן, כאמור, חיישן ליידאר שתומך במערכת הסיוע לנהג העדכנית ביותר של Momenta ואילו המנוע החשמלי היחיד מיוצר על ידי חטיבת DriveONE של חוואווי. זה מעלה את השאלה המתבקשת האם טויוטה תמנף את שיתופי הפעולה האלה גם לשווקי הייצוא המרובים שלה.

    bZ7 התאפשרה בזכות שינוי ארגוני בטויוטה, כפי שבא לידי ביטוי בהודעת החברה לפיה סמכות קבלת ההחלטות לפיתוח דגמים חדשים לשוק הסיני עברה מיפן לסין. לי הוי, מנכ"ל טויוטה סין, הצהיר ש:"כדי לספק מכוניות שאנשים רוצים בסין אנחנו זקוקים למוחות סינים וידיים סיניות שמעורבים בפיתוח".

    ואכן, ההחלטה של טויוטה להוציא למיקור חוץ הן את המנוע החשמלי והן את מערכת ההפעלה של תא הנהג – שניים מהרכיבים הקריטיים ביותר ברכב חשמלי – היא תפנית אסטרטגית אדירה עבורה והודאה בכך שהמוצר המוכן של וואווי עדיף על מה שטויוטה יכלה לפתח במסגרת הזמן הנדרשת לשוק הסיני.

    מצד אחד זה מדגים קבלה פרגמטית של העובדה שפיתוח פתרונות תחרותיים בתוך החברה יהיה איטי ויקר מדי, והמסקנה היא שנדרש ויתור על רמת השליטה של החברה בכל התהליכים. מצד שני זה יוצר תלות בספקים סינים שבעצמם תלויים בהחלטות מדיניות של הנהגת המדינה.

    אז טויוטה מקצרת דרך ומקבלת גישה מיידית לטכנולוגיה מתקדמת, אבל לא בטוח אם כל הטוב הזה מוגבל לשימוש מקומי או שאפשר יהיה גם לעשות בו שימוש מחוץ לסין. מבחינה זאת פחות חשוב אם המיזם המשותף של טויוטה ו-GAC יחליט לשווק את הדגם הספציפי הזה רק בשוק הסיני או לייצר אותה גם עם תקינה אירופאית ולייצא אותה גם לכיוון שלנו (ואם כן – תחת איזה סמל היא תשווק). מה שבאמת חשוב זה האם יתקיים בעתיד שילוב של טכנולוגיה סינית במכוניות עתידיות של טויוטה ולקסוס.

     

    טויוטה התחילה לייצר מכוניות חשמליות ממש יפות אבל כרגע עדיין רק לסין

     

    לקריאה נוספת:

    סוללות תחליפיות עם טכנולוגיה מודרנית מעניקות חיים שניים לרכב חשמלי

    סכנה ברורה ומיידית: המכונית הבאה שלך תהיה סינית

    הנה זה מתחיל: יצרניות רכב סיניות מתאחדות בהוראת הממשלה

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.