טויוטה מתאמצת להנגיש את טכנולוגית תא הדלק, והיא תשתף פעולה עם מאזדה שמשקיעה בפיתוח מנועים דלי זיהום. בתמורה, טויוטה תוכל להשתמש בידע שמאזדה צברה בעת פיתוח סדרת מנועי SkyActiv
טויוטה ומאזדה מוזכרות לא אחת בישראל בנשימה אחת, מתוקף היותם המותגים היפנים המבוקשים ביותר בשוק שלנו, ולמרות ההבדל העצום בגודלן של שתי החברות; טויוטה היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם, והיא מייצרת יותר מעשרה מיליון כלי רכב בשנה, ולעומתה מאזדה היא חברה קטנה שמייצרת מדי שנה רק כ-1.2 מיליון מכוניות.
בשנים האחרונות, לאחר סיום יחסי הבעלות בין פורד למאזדה ופירוק השותפות הטכנולוגית, עבר מגוון הדגמים של מאזדה רענון מקיף, וכעת רובו ככולו מבוסס על פלטפורמות חדשות ומונע באמצעות מנועים ותיבות הילוכים שתוכננו עצמאית על-ידי היפנים.
מאזדה גם משקיעה לא מעט בפיתוח טכנולוגיות להנעה נטולת מזהמים, למשל מנוע 'ואנקל' רוטורי מוזן במימן.
בעוד שאת הדגמים הסדרתיים מאזדה מפתחת בעצמה (ואף מייצרת עבור טויוטה מכוניות באמריקה), בתחום ההנעה העתידית, המימנית, מבקשת מאזדה להסתמך על המשאבים המשמעותיים יותר של טויוטה, ולהיעזר בטכנולוגיות אשר פותחו על-ידה לטובת המכונית המימנית הסדרתית הראשונה שלה – ה'מיראי', שתושק בקרוב באופן סדרתי (אך בהיקפים צנועים) ביפן, ארה"ב וגרמניה.
על פי דיווחים שהתפרסמו בעיתונות היפנית, טויוטה, שנהנית, כאמור, מן המפעל החדש של מאזדה במקסיקו, ממנו היא מקבלת את מאזדה 2 החדשה עם הסמל שלה, נענתה לבקשה והיא תשתף פעולה עם מאזדה בפרויקט מכונית תא הדלק שלה.
בתמורה, טויוטה תוכל להשתמש בידע שמאזדה צברה בעת פיתוח סדרת מנועי SkyActiv, שמתאפיינים במשקל קל, יחסי דחיסה גבוהים ויעילות אנרגטית.
על פי הדיווח בעיתונות הכלכלית ביפן, בימים אלה החברות מגבשות את ההסכם ביניהן ובקרוב יש לצפות להצהרה רשמית בעניין.
ההחלטה לשתף פעולה עם מאזדה מגיעה לאחר שטויוטה שחררה ללא תמורה 5,680 פטנטים שהחזיקה בבלעדיות בתחום הנעה באמצעות תא דלק. זאת בכדי לשחרר צוואר בקבוק טכנולוגי בתחום, ולדרבן יצרניות רכב נוספות להשקיע בטכנולוגיה שרבים רואים בה את עתיד עולם הרכב.