• Ad
  • הסיניות כיכבו במבחן הריסוק
    מהנדסים ומנהלים של יצרניות הרכב הוותיקות חייבים להתעשת: היתרון של יצרניות הרכב הסיניות כבר לא מוגבל למחיר ולסובסידיות ממשלתיות אלא מתבטא גם בהנדסה. וגם: הפריצה של טורקיה למרכז הזירה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם, Euro NCAP, פרסם השבוע את רשימת התוצאות הארוכה ביותר השנה של מבחני ריסוק – והצליח להשאיר לא מעט פיות פעורים: האם יצרניות הרכב הוותיקות לא למדו שום דבר?

    נתחיל בחדשות ונסיים במשמעות שלהן: ב.מ.וו, פיג'ו-סיטרואן, סוזוקי וטויוטה לא הצליחו לעמוד ברף הנדרש כדי לקבל את הציון המרבי של חמישה כוכבים, בשעה שכל יצרניות הרכב הסיניות, ואפילו יצרנית טורקית חדשה, עשו את זה עם תצוגה מרשימה של עמידה בסטנדרט.

     

    הסיניות כיכבו במבחן הריסוק

     

    רשימת התוצאות שפורסמה השבוע מסכמת מבחנים ל-16 דגמים חדשים ועוד שתי הערכות מחודשות לדגמים שנבחנו מחדש לאחר מתיחת פנים.

    בצד המצליח – עם דירוג בטיחות מרבי של חמישה כוכבים – ניצבות כל היצרניות הסיניות שנבחנו, עם דגמים חדשים שרבים מהם חשמליים: איון (AION) V מבית GAC שהושקה בארץ בשבוע שעבר, BYD דולפין סרף הקטנה שהושקה בארץ לא מכבר, IM 6 מבית SAIC – מותג שיושק בארץ בקרוב, 'פיירפליי' – המותג המוזל מבין ניו, סמארט 'האשטאג 5' החדשה, וגם שני דגמים של יצרנית הרכב הטורקית Togg שראויה לכתבה משל עצמה וגם תקבל אחת.

    לצד זה חשוב להרים גבה ולומר שההודעה של Euro NCAP חריגה ומוזרה ביחס למקובל מפני שהיא כוללת עודף מידע לגבי 'טוג' הטורקית. רוב ההודעות של Euro NCAP כוללות כמעט תמיד רקע קצר אודות מגמות בשוק או אמירות כלליות לגבי הקטגוריות שנבחנות, אבל הפעם עלול להיווצר רושם מטעה כאילו שמי שכתב את ההודעה עובד ב'טוג' או מקבל מהם כסף – וזה די דוחה (בלי קשר לעובדה שמדובר בהופעה ראשונה ומפתיעה לטובה של יצרנית חדשה).

     

    ב.מ.וו, פיג'ו-סיטרואן, סוזוקי וטויוטה לא הצליחו לעמוד ברף הנדרש כדי לקבל את הציון המרבי של חמישה כוכבים, בשעה שכל יצרניות הרכב הסיניות, ואפילו יצרנית טורקית חדשה, עשו את זה עם תצוגה מרשימה של עמידה בסטנדרט.

     

    ישנם גם דגמים שקיבלו את חמשת הכוכבים שמגיעים להם אבל לא מייצרים שום דרמה – למשל מיני אייסמן או יונדאי איוניק 9, או אאודי Q4 e-tron ופולקסווגן ID.Buzz (שתי האחרונות נבחנו מחדש ושמרו על דירוגם הגבוה) – אבל זה רק מפני שאף אחד לא מצפה מיצרניות רכב ותיקות ובעלות ניסיון לביצועים נמוכים יותר.

    וזאת בדיוק הבעיה עם הצד המפסיד, אשר מאכלס הפעם באופן מפתיע דווקא יצרניות ותיקות עם דגמים בעלי מוניטין: ב.מ.וו סדרה 1, פיג'ו 3008 / סיטרואן C5 איירקרוס, סוזוקי e-Vitara, ואפילו טויוטה – שמוטבעת בבריכת השיימינג שלא בטובתה רק מפני שהחליטה לשים את הסמל שלה על אותה 'ויטארה' חשמלית של סוזוקי – שמיוצרת בהודו – ולשווק אותה כ'אורבן קרוזר'.

    כל היצרניות מכירות את הסטנדרטים שיש לעמוד בהם, כולן בנו מכוניות (אחרות) שעומדות בדרישות, לכולן יש את היכולות ההנדסיות והטכנולוגיות והן מסוגלות ויכולות לעשות את זה – ולכן המסקנה פשוטה: החלטה להשיק דגם שלא מספק ליושביו את רמת הבטיחות הגבוהה ביותר היא בסופו של יום החלטה כלכלית, שלא לומר צינית וקרה.

    לכן – אם ב.מ.וו, פיג'ו-סיטרואן וסוזוקי-טויוטה (או כל יצרנית אחרת) בוחרות שלא לספק ללקוחות שלהן את רמת ההגנה המרבית שאפשר לתת – ראוי שהלקוחות יתייחסו בהתאם לדגמים שנכשלו, ואפילו ליצרניות עצמן.

     

    ב.מ.וו, פיג'ו-סיטרואן, סוזוקי וטויוטה לא הצליחו לעמוד ברף הנדרש כדי לקבל את הציון המרבי של חמישה כוכבים, בשעה שכל יצרניות הרכב הסיניות, ואפילו יצרנית טורקית חדשה, עשו את זה עם תצוגה מרשימה של עמידה בסטנדרט.

     

    ההיסטוריה המקוצרת של בטיחות כסמל לאיכות

    כדי להבין את המשמעויות העצומות של מבחני הריסוק של פרויקט Euro NCAP צריך ללכת כמעט 30 שנים אחורה ולהיזכר שהמהפכה החשובה ביותר מבין לא מעט מהפכות שחולל פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם – היא ההפרדה בין תדמית מותג לבין הביצועים שלו בפועל.

    בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, שנותיו הראשונות של הפרויקט, מי שקטפה את הפרס הגדול ביותר הייתה רנו מפני שהדגמים שלה קיבלו במקרים שונים ציונים גבוהים מאלה שקיבלו יצרניות 'פרימיום' שנתפשו בעיני כולם כמותגים איכותיים. הקשר בין המחיר של רכב לבין רמת ההגנה שהוא מספק ליושביו מעולם קודם לכן לא היה מנותק כל כך.

    30 שנים אחרי זה, ועשור אחרי שהן עצמן הובכו שוב ושוב במבחני ריסוק – ממנפות יצרניות הרכב הסיניות את אותו כלי ממש: שיטת המבחן האובייקטיבית והשקופה של Euro NCAP לא מבחינה בין שמות, ארצות מוצא או סטריאוטיפים – אלא מיישמת את אותו פרוטוקול על כל רכב שנבחן ומסדרת את כולם בשורה אחת.

    אגב – לצד כל זה צריך לזכור עובדה חשובה נוספת: באופן כללי לקוחות לא מוכנים לשלם כסף תמורת בטיחות (כפי שכבר הוכח בשורת מחקרים) – אבל בתת מודע הצרכני נתפשות תוצאות המבחנים האלה כשוות ערך לאיכות. במילים אחרות: לקוחות מעריכים יותר את הדגמים שקיבלו ציוני בטיחות גבוהים והם נתפשים בעיניהם כאיכותיים באופן כוללני.

     

    הסיניות כיכבו במבחן הריסוק

    על רקע זה יש להניח שציון של חמישה כוכבי Euro NCAP אצל היצרניות הסיניות הוא לא הישג אגבי אלא מהלך אסטרטגי מכוון ומתוכנן היטב שנועד לבנות אמון בקרב צרכנים ולהתגבר על ספקנות טבעית כלפי מותגים לא מוכרים. ההשקעה האדירה של יצרנים אלה במחקר ופיתוח, תוך התמקדות ממוקדת במדדים אובייקטיביים כמו ציוני Euro NCAP – מאפשרת להם למחוק כל שריד של ציניות או זלזול ביכולות ובתכונות של הדגמים האלה.

    הציון המאכזב ביותר בסדרת המבחנים החדשה הוא של ב.מ.וו סדרה 1 החדשה, עם 78% בלבד בהגנה על נוסעים בוגרים וכשלים ספציפיים מטרידים כמו "הגנה חלשה על חזהו ורגלו השמאלית של הנהג" במבחן הריסוק החזיתי-צידי, ו"הגנה חלשה" על חזה הנהג והנוסע מאחור במבחן הריסוק החזיתי המלא.

    בתרגום לעברית זה אומר שבמקרה של תאונה חזיתית קיימת סבירות גבוהה לפציעות חמורות בחזה וסיכון גבוה לשברים ברגל. זה כשל קריטי בתחום ליבה של בטיחות פסיבית שאף אחד מאיתנו לא מצפה למצוא ברכב מודרני מתוצרת ב.מ.וו.

     

    הסיניות כיכבו במבחן הריסוק

     

    הכוכב החמישי נמנע מפיג'ו e3008 / סיטרואן C5 איירקרוס בעיקר בגלל ציון נמוך באופן מדאיג של 62% בלבד בסעיף "מערכות סיוע בטיחותיות" (Safety Assist). כשלים ספציפיים שנמצאו הם מערכת תזכורת לחגורות בטיחות במושב האחורי שתפקודה לקוי בגלל היעדר חיישני זיהוי נוסע, ומערכת ניטור נהג שלא מזהה הסחות דעת כמו שימוש בטלפון נייד.

    אגב, באופן מוזר (וכאמור – זאת לא המוזרות היחידה הפעם) הדגם שרוסק בפועל (כפי שמוכיחות התמונות) ומוזכר גם בדף הנתונים של Euro NCAP הוא פיג'ו e3008 – שנמכר באירופה גם כאופל גרנדלנד, אבל כל הפרסומים של הפרויקט (וגם כותרת דף הנתונים) מתייחסים אליו כאל 'Citroën C5 Aircross' – שגם הוא אח, אבל מיוצר במפעל אחר בצרפת. כאמור – מוזר.

    לעומת זאת – טויוטה אורבן קרוזר החשמלי הוא פשוט סוזוקי e-Vitara עם מדבקת הסמל של טויוטה, ולכן גם הדירוג של ארבעה כוכבים של אותו רכב בשני שמותיו נובע מכשלים זהים: "הגנה חלשה" על חזה הנהג ו"הגנה גבולית" על ראשו של הנוסע מאחור במבחן הריסוק החזיתי המלא. זה מצביע על סבירות לפגם תכנוני בלתי מתקבל על הדעת ברכב חדש בשנת 2025. סיכון מוגבר לפגיעת ראש בתאונה חזיתית הוא נקודת תורפה קריטית.

     

     

    יצרן ודגם דירוג כוכבים הגנה על נוסעים בוגרים הגנה על ילד במושב בטיחות הגנה על משתמשי דרך פגיעים מערכות סיוע לנהג
    סוזוקי e-Vitara 4 77% 85% 79% 72%
    ב.מ.וו סדרה 1 4 78% 84% 85% 80%
    פיג'ו e-3008 / סיטרואן C5 איירקרוס 4 80% 85% 79% 62%
    BYD  דולפין סרף 5 82% 86% 76% 77%
    מיני קופר 5 83% 82% 81% 77%
    מיני Aceman 5 83% 87% 77% 79%
    פולקסווגן ID.Buzz 5 84% 85% 70% 73%
    יונדאי IONIQ 9 5 84% 87% 77% 83%
    EXLANTIX ES 5 88% 82% 77% 77%
    AION V 5 88% 85% 79% 78%
    סמארט #5 5 88% 93% 84% 92%
    IM6 5 90% 85% 83% 87%
    לינק אנד קו 8 5 90% 87% 78% 81%
    אאודי Q4 e-tron 5 91% 87% 79% 73%
    Togg T10X 5 94% 85% 79% 80%
    Togg T10F 5 95% 85% 78% 80%
    פיירפליי 5 96% 87% 82% 86%

     

     

    הסיניות כיכבו במבחן הריסוק

     

    לקריאה נוספת:

    צ'רי טיגו ויונדאי אינסטר רוסקו במבחני הבטיחות של Euro NCAP

    החוק המטעה של משרד התחבורה גורם להורים לסכן את הילדים שלהם בנסיעה ברכב. קבלו מדריך מלא שימנע את הטעות הקטלנית ביותר

    תקן חדש ימנע שריפות בסוללות רכב חשמלי

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • הסיניות כיכבו במבחן הריסוק. ב.מ.וו, פיג'ו, סוזוקי וטויוטה קיבלו על הראש

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.