לעיתים ההמצאות הכי גאוניות קשורות לדברים הכי טרוויאליים שכולנו מכירים וגורמות לנו לא להבין איך לא חשבו על זה קודם.
כולם יודעים שכל מזגן פועל פולט H20 ובמילים אחרות – מים. אנשים רבים עם חמלה בלב לחיות החצר דואגים להניח מתחת לצינור שיוצא מהמזגן כלי למים טריים להולכים על ארבע בימי הקיץ החמים ורבים אחרים אוגרים את המים בדליים ומנצלים אותם להשקיית עציצים.
אמנם מרבית האנשים לא שותים בעצמם את המים הללו, אבל מדובר במים נקיים לחלוטין וראויים גם למטרה זו.
מעבר למזגנים הנמצאים בכל בית, בימינו גם כל מכונית מודרנית מצוידת במזגן הפועל על אותו עקרון בדיוק. עם זאת, המים שנוצרים בעת פעולתו של מזגן הרכב טפטפים על הכביש ולא מנוצלים בכלל.
עוד ב-TheCar:
הזרקת מים למנוע מפחיתה את תצרוכת הדלק ב-13%
נורווגיה תשקיע 25 מיליארד דולרים בבניית מנהרות צפות מתחת למים
הקונטאש שלא מפחדת ממים למכירה
כאן נכנסת לתמונה ההמצאה הסופר פשוטה של דאג מרטין, מהנדס בפורד, שהחליט לפתח מערכת פשוטה שתאגור את המים הללו, תסנן אותם ותהפוך אותם לזמינים לשתיה.
בכל שעה של פעילות מזגן מכונית ממוצעת פולט כ-2 ליטרים של מים ובמקום לתת להם לטפטף לכביש, מרטין מציע לסנן אותם דרך פילטר מיקרוני פשוט, לאגור אותם במיכל בסמוך למאייד המזגן הקר ולהתקין ברז קטן סמוך למתקן מחזיק הכוסות ברכב שיאפשר בלחיצת כפתור לספק מים צוננים ונקיים לחלוטין.
מעבר לכך שרבים מאיתנו בוודאי היו שמחים לאפשרות ליהנות מכוס מים צוננים ביום לוהט, מרטין סבור שלהמצאה זו יש ערך מציל חיים של ממש בעת נסיעה באזורים נידחים וצחיחים ובמקומות בהם אין מים נקיים וראויים לשתיה באופן זמין.
"חבל לי על כל המים הטובים הללו שמתבזבזים", מסביר מרטין, "בעלות ממש נמוכה ניתן לסנן ולאגור אותם".
בדיקת היתכנות מעלה שעלות שילוב של מערכת שכזו, הכוללת מיכל של 4-8 ליטרים, פילטר, צינורות, מנוע, משאבה וברז צפויה להיות נמוכה מאוד ליצרני הרכב ולא לעלות יותר מכמה עשרות בודדים של דולרים.
בשל כך מרטין, שהציג את הפיתוח במסגרת פרויקט של פורד לעידוד חשיבה יצירתית, מקווה שיום אחד המערכת תוכל לעשות את דרכה לכל כלי הרכב בייצור סדרתי ותעזור לאנשים לשרוד בתנאים קשים.