טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות היוקרתיות, חשפה בפרמונט, קליפורניה, את דגם X – הקרוס-אובר החשמלי החדש לו המתינה תעשיית הרכב מאז שהוצג אב הטיפוס שלו בשנת 2013, ובמשך שלוש שנים ושבעה חודשים מאז שמוסק הבטיח בפעם הראשונה שהוא עומד להיוולד. דגם X צפוי להגיע אל לקוחות ראשונים באירופה עד סוף השנה.
אילון מוסק, יזם ההי-טק שעומד מאחורי מספר מיזמי חדשנות חשובים, חשף את התכונות העיקריות של המכונית החשמלית בעלת ההנעה לארבעת הגלגלים בעת מסירת המכונית הראשונה מייצור סדרתי ללקוח הראשון שלה– אך לא חשף רשמית את מחירה.
דגם X מיועד להתמודד בפלח השוק החם ביותר בעולם הפרימיום כעת, ובשונה משני הדגמים הקודמים של טסלה זהו כלי רכב משפחתי בעל 7 מושבים ולא מכונית ספורט, אשר מציע מרחב פנימי מכובד ופתרונות שימושיים להסעת הנוסעים בו.
הדבר המיוחד ביותר בעיצוב של X, או הגימיק הגדול, הם "דלתות הבז" אשר נפתחות לצדדים באמצעות שני צירים, כך שהן מאפשרות גישה נוחה לתוך המכונית והחוצה ממנה – מבלי להזדקק ליותר מ-30 ס"מ של מרחב בינה לבין מכוניות אחרות בחניה.
לצד כל דלת, ובגג המכונית, מותקנים חיישנים אולטרא-סוניים אשר בוחנים את המרחק אל אובייקטים שונים מסביב כדי לקבוע לאיזה מרחק בדיוק תנוע הדלת באופן שבו לא תפגע באף דבר.
הפתיחה הייחודית של הדלתות גם מקלה על הכניסה לשורת המושבים השלישית ומאפשרת התקנה נוחה של מושבי בטיחות והושבת פעוטות בתוכם. לדברי אנשי טסלה דלתות כאלה דורשות פחות מקום בצידי המכונית מאשר דלתות הצד המחליקות שמותקנות כיום במספר מיניוואנים.
כחלק מ"חבילת החדשנות הטכנולוגית" של הדגם מזהות הדלתות הקדמיות את זווית הגישה של הנהג והנוסע לצידו בעת שהם מבקשים להיכנס למכונית, ואז הן נפתחות מעצמן כך שאפשר להיכנס פנימה מבלי לגעת בידית הדלת או במפתח.
לדברי מוסק, דגם X יכפיל את סך המכירות של טסלה אשר מתכננת למכור השנה 55,000 כלי רכב ברחבי העולם.
אנשי טסלה טוענים שדגם X הוא הקרוס-אובר הבטוח ביותר אי פעם, עם תוצאה של 5 כוכבים במבחני הריסוק האמריקנים בכל הקטגוריות, ועם צפי לציון הבטיחות המרבי גם במבחני הריסוק של פרויקט Euro NCAP.
הציונים המצוינים מושגים במידה רבה בזכות העובדה שמערכת ההנעה החשמלית של המכונית מותקנת בתחתית, מתחת לרצפה, ומלפנים אין מנוע קונבנציונאלי כך שבמקומו נמצא לא מעט נפח של מרכב שסופג אנרגיה בעת התנגשות.
בנוסף, המכונית מצוידת במגוון המלא של מערכות בטיחות וסיוע לנהג, כולל מערכת מניעת התנגשות סטנדרטית, מערכת מניעת (או התראת) התנגשות צד, וכן מצלמה קדמית, רדאר וחיישנים אולטרא-סוניים ל-360 מעלות סביב הרכב.
המכונית גם מציעה פתרונות אחסון ייחודיים מתחת למושבים, בדומה למושבים במטוסים, לטובת אחסון מטען יד, ואילו נפח ההטענה בתא-המטען הקדמי מספיק לעגלת תינוק ולכמות לא מבוטלת של מטען גם כאשר 7 אנשים נוסעים במכונית.
נוסעת מהר
כרגיל בטסלה, ובאופן לא מפתיע עבור מכונית שמחירה המשוער צפוי להיות כ-130 אלף דולר לפני מיסים, הביצועים מרשימים. המנוע החשמלי הקדמי מספק 259 כ"ס, והאחורי מספק 503 כ"ס, כך שההספק המשולב של שניהם(בשונה ממכוניות היברידיות, למשל) מחושב ל-762 כ"ס (!).
הביצועים, בהתאם, מרשימים – 3.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 250 קמ"ש, וטווח נסיעה – זאת כנראה הסיבה הגדולה ביותר לחגיגה – של 400 ק"מ בין טעינות.
סביבת הנהג של X מבוססת על זו המוכרת לנו מדגם S וכוללת מערכת בידור עם מסך המגע העצום בגודל 17 אינטש אשר הפך זה מכבר לאחד מסימני ההיכר של טסלה.
אבל הגימיקים של X לא מסתכמים רק בדלתות וכוללים גם מערכת חזקה במיוחד לסינון האוויר אשר מציעה "אוויר נקי באיכות של חדר ניתוח ללא כל קשר למצב האוויר בסביבה".
שני מסנני אוויר גדולים מסוג HEPA, הגדול מביניהם גדול פי עשרה מן המסננים שנמצאים במכוניות יוקרה אחרות, מסננים לדברי טסלה את האוויר ברמה גבוהה "פי 700" מזו של מערכות קונבנציונליות.
המכונית מציעה גם כושר גרירה ללא תחרות עבור מכונית חשמלית, למשקל מוצהר של עד 2,276 ק"ג.
כרגיל בטסלה, המכונית מקושרת (לטוב ולרע) אל מרכז התמיכה של החברה ותקבל עדכוני תוכנה ועדכוני בטיחות באופן רציף.