• Ad
  • האם טסלה תקנה את ניסאן?
    המניה של ניסאן זינקה ב-10% בעקבות השערה לא הגיונית שפרסם ה'פייננשל טיימס'. השתלטות סינית על ניסאן עושה יותר שכל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ה'פייננשל טיימס' – אחד העיתונים הכלכליים החשובים בעולם – פרסם ביום שישי האחרון ידיעה לפיה קבוצת משקיעים ופוליטיקאים יפנית רצינית תנסה לשכנע את אילון מאסק ואת טסלה לרכוש את השליטה ביצרנית הרכב היפנית ניסאן.

     

    האם טסלה תקנה את ניסאן?

     

    לפי העיתון, קבוצת המשקיעים גיבשה קונסורציום של משקיעים אשר מותיר מקום לטסלה כבעלת המניות הגדולה ביותר, וגם לאפשרות להשקעת מיעוט של ענקית האלקטרוניקה הטאיוונית פוקסקון.
    הידיעה הזאת הזניקה את ערך המניה של ניסאן בכ-10%, וזאת למרות שאין מאחוריה שום היגיון.

    על-פי הפייננשל טיימס, קריסת המגעים בין הונדה לניסאן – אשר שקלו להתמזג (או שהונדה תשתלט על ניסאן) – הובילה לגיבוש קבוצת משקיעים ופוליטיקאים אשר הגתה תוכנית עסקית לרכישת גרעין השליטה בניסאן על ידי טסלה – חברת הרכב עם ערך השוק הגבוה ביותר בעולם כיום.

    בקבוצה היפנית חברים בין השאר ראש ממשלת יפן לשעבר, יושיהידה סוגה וגם עוזרו לשעבר, הירוטו איזומי, וכן הירו מיזונו, מי שבעבר היה חבר במועצת המנהלים של טסלה.

    חברי הקבוצה, כך דווח בפייננשל טיימס, סבורים שלטסלה יש עניין בהשקעה אסטרטגית בניסאן "מכיוון שטסלה להוטה לרכוש את מפעלי ניסאן בארה"ב לנוכח איום המכסים של טראמפ".

     

    האם טסלה תקנה את ניסאן?

     

    רעיון כזה יכול להיות הגיוני עבור יצרנית רכב שרוצה למכור בשוק האמריקני וזקוקה לכושר ייצור מקומי אשר יאפשר לה לעקוף כל מכס שיוטל בארה"ב על יבוא רכב. זה לא עושה שכל כאשר מדובר בטסלה, שממילא מייצרת בארה"ב את כל מה שהיא מוכרת בארה"ב.

    בפייננשל טיימס סבורים שהתוכנית היפנית לגיוס טסלה נולדה כדי להציל את ניסאן מהשתלטות של יצרנית האלקטרוניקה הטייוואנית הענקית 'פוקסקון', בטענה שזאת עלולה להיות "השתלטות על ידי חברה שבסיסה במדינה זרה עוינת", כלומר סין (למרות שפוקסקון היא חברה טאיוואנית).

    יושיהידה סוגה, שפרש מראשות הממשלה היפנית בשנת 2021, החל את דרכו הפוליטית בעיר יוקוהמה, שהיא "עיר הבירה" של ניסאן, וגם כיום הוא עדיין דמות פוליטית פעילה ביפן כחבר בבית התחתון של הפרלמנט.

     

    האם טסלה תקנה את ניסאן?

     

    לא עושה שכל

    כהרגלו בקודש אילון מאסק בחר להגיב לידיעה הזאת בציוץ מעורפל שלא כולל עודף התלהבות, וזה גם מסגיר את הכיוון שאליו יתקדמו העניינים.

    מאסק צייץ ברשת 'X' שבשליטתו ש"המפעל של טסלה הוא המוצר", וגם ש"פס הייצור של סייברקאב לא דומה לאף דבר אחר בתעשיית הרכב", שזה נכון אבל לא באמת קשור.

    בעקבות הדיווח בפייננשל טיימס מיהר הירו מיזונו להכחיש כל מעורבות בקבוצה הזאת והדגיש שהוא כבר לא נמצא עם טסלה ושבאופן אישי הוא "בספק אם לטסלה יש בכלל עניין במפעלי ניסאן".
    ואכן, איזה עניין יכול להיות ל'טסלה' להכניס ראש בריא למיטה חולה?

    אפשר היה להבין מצב שבו יצרנית רכב מסורתית רוכשת יצרנית של רכב חשמלי כדי לקצר את משך זמן הפיתוח שנדרש ממנה, ואפשר גם להבין שיצרנית מסורתית רוכשת יצרנית מסורתית אחרת בזכות הזדמנות עסקית נדירה, או כדי להגדיל את כושר הייצור וליהנות מיתרון לגודל. אבל בהנחה שלטסלה אין שום עניין להיכנס לייצור רכב עם מנועי בעירה, ושלא בוער לה להרחיב את אפיקי ההשקעה שלה, הסיבה היחידה שיכלה לגרום לה להתעניין בניסאן היא מפעלים שיאפשרו לה להגדיל במהירות את היקפי הייצור שלה.

    בפועל המצב הפוך. שני מפעלי הייצור של טסלה בארה"ב ניתנים להגדלה בקלות ובמהירות, וכיום יש בהם עודף כושר ייצור יחסית לביקוש הקיים באמריקה, במיוחד לנוכח היעדר דגמים חדשים וירידה בביקוש לדגמים הקיימים והמזדקנים. טסלה יכולה להגדיל בקלות את קצב הייצור שלה ל-3 מיליון מכוניות בשנה, וכיום היא לא מייצרת אפילו חצי מזה.

    לניסאן יש שני מפעלי ייצור בטנסי ובמיסיסיפי עם כושר ייצור שנתי של כמיליון כלי רכב, והם מייצרים בפועל רק כחצי מיליון מכוניות. כחלק מהארגון מחדש של ניסאן היא תקצץ את הייצור בשני המפעלים האלה בכ-20% נוספים, ובשבוע שעבר היא הודיעה על כוונתה לקצץ משמרות.

    אפילו אם טסלה הייתה מקבלת את המפעלים האלה בחינם לא היה לה מה לעשות איתם, מפני שכדי לייצר טסלות היא תידרש להחליף את רוב המכונות ואת קווי ההרכבה ולהתאים אותם לתהליך ייצור שונה.

    היחידים שיכולים להתעניין במתקני הייצור הקיימים של ניסאן, בארה"ב ובמדינות נוספות כמו יפן, סין או בריטניה – הם מי שרוצים לייצר מכוניות דומות לאלה שניסאן מייצרת – למשל יצרניות רכב סיניות שנמצאות בשלבי גדילה.
    למעשה, יצרנית סינית חכמה יכולה לתקוע לטראמפ "סוס טרויאני", לקנות את ניסאן ולהתחיל לייצר בארה"ב מכוניות סיניות פטורות ממכס.

     

    האם טסלה תקנה את ניסאן?

     

    המניה של ניסאן הלכה לפח

    עליית ערך המניה של ניסאן שעות ספורות לפני נעילת הבורסות תותיר כנראה הרבה משקיעים עצובים עם חידוש המסחר, כאשר כולם יבינו את חוסר ההיגיון בידיעה של הפייננשל טיימס.

    חברת דירוג האשראי הבינלאומית 'מודיס' הספיקה כבר להוריד ביום שישי את דירוג האשראי של ניסאן לסטטוס "זבל", ודין אנג'ו, אנליסט בכיר בחברה, הסביר את זה ב"סיכונים שקשורים ביישום תוכנית הארגון מחדש החדשה של ניסאן, חידוש קו המוצרים המזדקן ומדיניות הסחר העולמית".

    לאחר קריסת המשא ומתן עם הונדה החלו אנשי ניסאן "לחפש בנרות" שותף אסטרטגי בתעשיית הטכנולוגיה, וזאת במיוחד לנוכח העובדה שמאז שנחשף העניין של פוקסקון בניסאן הביעו גורמים במשרד הכלכלה, המסחר והתעשייה של יפן דאגה לנוכח השלכות פוליטיות ולגבי "החוסן של הביטחון הלאומי שלה בטיפול בפוקסקון". פוקסקון היא אמנם חברה בבעלות טאיוואנית, ואחת היצרניות הגדולות בטאיוואן, אבל זאת גם יצרנית ענקית בסין, וחברה שנחשבת למקורבת לשלטון הסיני.

    ממשלת יפן נמצאת במילכוד מבחינה זאת שהיא קידמה בעבר בברכה השקעות גדולות בחברות טאיוואנית, אבל הסכנה של השתלטות סין על טאיוואן מעולם לא נראתה מוחשית כמו שהיא נראית היום.

    פוקסקון הביעה בעבר עניין ברכישת נתח מניסאן כחלק ממאמציה לצמוח בשוק הרכב החשמלי ומוקדם יותר החודש אמר יו"ר החברה, יאנג ליו, לכתבים שהחברה "פתוחה לרכוש את חלקה של יצרנית הרכב הצרפתית רנו בניסאן" – כלומר את מניות ניסאן שרנו מחזיקה בנאמנות ומקווה למכור במחיר מלא.

    אבל גם בעניין זה חלה תפנית מפתיעה בעלילה: העיתון היפני 'ניקיי' דיווח ביום שישי שפוקסקון פנתה דווקא אל הונדה בהצעה להקמת שותפות. בניקיי טוענים שפוקסקון הציעה להונדה להקים שותפות שתכלול לא רק את הונדה אלא גם את ניסאן ומיצובישי, וזה עשוי להיות מעניין. הונדה סירבה להגיב על הדיווח בניקיי וכך גם נציגי פוקסקון.

    מנכ"ל ניסאן, מאקוטו אוצ'ידה, אמר בשבוע שעבר שניסאן "לא קיימה עם פוקסקון שיחות ברמת ההנהלה", אבל יום לפני שאוצ'ידה אמר את הדברים האלה אמר יו"ר החברה הטייוואנית שהוא ישקול לקנות נתח מניסאן לטובת שיתוף פעולה. טסלה כנראה שלא תקנה נתח מניסאן כי זה לא עושה שכל, אבל אם פוקסקון לא תזדרז יש מצב שאחת מיצרניות הרכב הסיניות תקדים אותה.

     

    האם טסלה תקנה את ניסאן?

     

    לקריאה נוספת:

    ניסאן ניצלה ברגע האחרון מהשתלטות של הונדה. כעת זקוקה למושיע

    בקרוב במכונית החשמלית שלך: BYD כבר מייצרת סוללות מצב מוצק

    סטלנטיס מציגה: מכוניות משופצות מיד ראשונה – גרסת היצרן

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • האם טסלה תקנה את ניסאן?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.