השבוע פורסמו תוצאות מבחני הריסוק של סיטרואן C3 איירקרוס וטויוטה קורולה שנמכרות בדרום אמריקה ובקריביים, והותירו אותנו (שוב) פעורי פה לנוכח הצביעות של כמה מיצרניות הרכב.
הקרוסאובר הקטן של סיטרואן, שנמכר באמריקה הלטינית תמורת כ-20,000 דולר, קיבל ציון "עגול" של אפס כוכבים, ממש כמו דגם אחר של סיטרואן – מכונית הסופר מיני C3 – שנבחנה שם בעבר.
לפני שנתאר את הממצאים המפחידים שגילו חוקרי Latin NCAP צריך לומר בפעם המי-יודע כמה תודה ענקית ליוזמי פרויקט Euro-NCAP שבזכותם כולנו נוהגים ונוסעים במכוניות בטוחות ולא במלכודות מוות. כפי שמוכח שוב ושוב, ושוב – אם הדברים היו תלויים רק בתעשיית הרכב לא היינו מקבלים רמת הגנה שכזאת.
צריך גם להוסיף מילה חמה ("תישרפו!") למנהלי סיטרואן וסטלנטיס שחושבים שזה לגמרי לגיטימי למכור בשנת 2024 מכונית חדשה עם שתי כריות-אוויר כסטנדרט – ללמדך שחייהם של בני אדם בדרום אמריקה שווים פחות מאלה של תושבי פריז. אפשר רק לנחש שאותם מנהלים צבועים (או ציניים) מייחסים לישראל פשעי מלחמה כנגד חמאס.
סיטרואן C3 איירקרוס החדשה מיוצרת (גם) בברזיל ומוצעת כסטנדרט עם שתי כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית (ESC). במבחן הריסוק, שנערך בסטנדרטים של NCAP הלטיני, היא דורגה עם אפס כוכבים, 33.01% בציון ההגנה על נוסעים מבוגרים מלפנים, 11.37% הגנה על ילדים במושבי בטיחות, 49.57% בהגנה על הולכי רגל ומשתמשי דרך פגיעים ו-34.88% בלבד למערכות הסיוע לנהיגה.
כמקובל, המכונית נבחנה בריסוק חזיתי, ריסוק צד, בחינת "צליפת שוט" (הגנה מפני שבירת מפרקת), והגנה על הולכי רגל, אבל עורכי המבחן אפילו לא טרחו לבצע את ריסוק הצד כנגד עמוד (שמדמה תאונה שבה מכונית פוגעת בעץ או בעמוד תאורה) מפני שמהנדסי סיטרואן לא ציידו את המכונית בהתקני הגנה על ראשי הנהג ונוסעי הרכב – אפילו לא כאופציה בתוספת תשלום.
נדגיש שוב – כל הידע והמערכות שנדרשים כדי להוציא בני אדם ללא פגע מתאונות קשות "נקנה בדם" ונבחן לאורך רבע מאה על-ידי Euro-NCAP. גם לסיטרואן וסטלנטיס יש אותו, כפי שמוכיחות תוצאות מבחני הריסוק במדינות אחרות, והם בחרו במודע ובמתכוון לא ליישם אותו.
כפי שאפשר להבין מן הציונים שקיבלה המכונית – הריסוק החזיתי מצא רמת הגנה נמוכה על החזה של הנוסע מלפנים, בריסוק הצד נמצאה חדירה משמעותית לתוך תא הנוסעים והגברת הסיכון לפציעות של הנהג ונוסעיו, מבחן צליפת שוט מצא הגנה לקויה על הצוואר ואילו ההגנה על ילדים קיבלה אפס נקודות מפני שסימון נקודות העיגון להתקני ISOFIX לא עומד בדרישות ואין אפשרות לנתק את כרית האוויר שמול מושב הנוסע.
גם שאר המבחנים מצאו סיפורי זוועות שאין צורך להתעכב עליהם מפני שנדמה שהתמונה כבר ברורה אבל לא מיותר לומר שחלק ממערכות הבטיחות שנחשבות כיום לסטנדרטיות באירופה ובצפון אמריקה, וגם בסין – לא מוצעות אפילו כאופציה בתוספת תשלום.
טויוטה איבדה כוכב
אנשי פרויקט Latin NCAP שללו כוכב אחד מבין חמישה שהוענקו על-ידם לפני שנתיים לטויוטה קורולה לאחר שבחנו מכונית שיוצרה על-ידי טויוטה במפעל שלה במקסיקו.
גם המהלך הזה מדגיש את אחת הפרקטיקות החשובות של פרויקט הבטיחות החשוב והאפקטיבי ביותר בעולם – שנועדה למנוע מיצרניות רכב לתחמן ולהוריד את סטנדרט הבטיחות של דגמים שנבחנו וקיבלו ציונים טובים.
NCAP בוחן מידי פעם מחדש מכוניות שנבחנו בעבר ומעדכן תוצאות גם כלפי מעלה וגם כלפי מטה. בדרך הזאת יש ליצרניות רכב מוטיבציה לשפר את אמצעי הבטיחות גם במהלך מחזור החיים של דגם קיים ופחות מוטיבציה ללכת בכיוון ההפוך – כפי שעשתה טויוטה.
במבחן מחדש של קורולה הסתבר שהאזור שממוגן על-ידי כריות ה"וילון" שמותקנות מצידי הרכב נפרשות על שטח קטן יותר מבעבר, וכך הפסידה קורולה שתי נקודות. בנוסף, גם כרית האוויר שמותקנת מול מושב הנוסע לא עומדת בדרישות של NCAP הלטיני והתוצאה היא שלילת ניקוד בסעיפי ההגנה על מבוגרים וילדים.
בסיכום המבחנים והחישוב מחדש של דירוג הבטיחות הופחת הציון הכולל לארבעה כוכבים עם 72.84% בסעיף ההגנה על מבוגרים מלפנים, 71.57% בהגנה על ילדים, 59.72% בהגנה על הולכי רגל ומשתמשי דרך פגיעים ו-81.57% למערכות הסיוע לנהג. טויוטה יכולה לשפר את אמצעי ההגנה מבלי להידרש לעבודות הנדסה מורכבות ולבקש מבחן חוזר כדי להחזיר לעצמה את הכוכב האבוד.
אלחנדרו פוראס, מזכ"ל NCAP הלטיני, צוטט בהודעת הפקויקט כשאמר: " סטלנטיס שוב מאכזבת עם ציון של אפס כוכבים. מהנדסי סיטרואן וסטלנטיס יודעים היטב להציע מכוניות עם ביצועי בטיחות טובים יותר, אך למרבה הצער ההחלטה התאגידית הולכת לכיוון אחר. בשעה שיצרניות אחרות מציעות בטיחות רבה יותר וביצועים טובים יותר, סיטרואן ממשיכה להציע בטיחות נמוכה כסטנדרט במכוניותיהן. NCAP הלטינית קוראת לסטלנטיס, PSA וסיטרואן לשנות את גישתן ולשפר את אבזור הבטיחות הבסיסי במכוניות".
סטפן ברודז'יאק, יו"ר ה-NCAP הלטיני, אמר: "מדאיג מאוד שקבוצת סטלנטיס ממשיכה להציע לצרכנים באמריקה הלטינית ובקריביים דגמי רכב פופולריים עם רמות בטיחות כה נמוכות… אנחנו קוראים לקבוצה לשקול מחדש את מדיניות הבטיחות שלה… הגיע הזמן שממשלות יקדמו את בטיחות הרכב לא רק באמצעות התקנות שלהן אלא גם באמצעות סימון בטיחות רכב שכולל תוצאות NCAP לטיניות תחת העיקרון של שקיפות מקסימלית והגנה על הצרכנים באמריקה הלטינית ובקריביים".
חמש האגורות שלנו
תובנה מעשית ראשונה עבור השוק הישראלי היא שהגיע הזמן שמשרד התחבורה הישראלי יפסיק להטעות את אזרחי ישראל עם "ציון הבטיחות" המגוחך שהומצא על ידו. ההמצאה המטופשת של פקידי משרד התחבורה בסך הכל מסכמת את המפרט של יצרניות הרכב – כלומר אילו מערכות מותקנות או לא מותקנות בכל דגם, וכופלת כל מערכת בניקוד שמישהו המציא כי זה מה שעבר לו בראש.
אין שום קורולציה בין ציון הבטיחות הישראלי לבין רמת ההגנה האמיתית שדגמים שונים מספקים, ולכן צריך להדגיש רק ציונים שהושגו בכולם באמצעות מבחנים מעשיים על בסיס פרוטוקולי מבחן ברורים ושקופים.
בנוסף, הגיע הזמן לאסור מכירה בישראל של כלי רכב שלא עומדים בסטנדרט מינימלי, מפני שממש לא מתקבל על הדעת שבשנת 2024 יוצעו אצלנו כלי רכב קטלניים.
לקריאה נוספת:
מבחני EuroNCAP מוכיחים שמשרד התחבורה פוגע בבטיחות
משרד האוצר לא מסוגל להוכיח שהתקנת 'מובילאיי' שווה את הכסף
5 דברים שחשוב לדעת על ריקול ברכב שלך ועל הרשלנות של משרד התחבורה