שוק רכבי ה-Side by Side הספורטיביים שובר שוב ושוב שיאי מכירות עם כלים שהולכים ומתחזקים משנה לשנה. בכל פעם שנדמה לנו שהיצרניות הגיעו להספקים שאין טעם להתעלות מעליהם אנחנו מתבשרים שהרף עלה שוב, ואז הוא נוסק וממריא, וחוזר חלילה.
לפני מעט יותר משנה הוצג 'מאבריק X3' של Can-Am כרכב שטח קיצוני שמגיע "מהקופסא" כשהוא מוכן למרוצי 'ראלי רייד', והדבר הבעייתי היחיד שזיהינו בו הוא שבמקביל לשיפור היכולות והביצועים נסק גם המחיר שלו. כלי SBS לא היו זולים עוד קודם לכן, ולעומת מכוניות מיני חוקיות לכביש שמצוידות במערכות בטיחות לרוב ועולות פחות מ-60 אלף ש"ח אלה נמכרו בארץ בגזרת ה-100 אלף ש"ח. אבל זאת הייתה רק ההתחלה: X3, כמו גם פולאריס רייזר טורבו שהופיע בעקבותיו, הזניקו את מחירי הרכבים האלה אל טווח מחירים של 170-200 אלף ש"ח.
לא פחות מדהימה העובדה שזה לא ממש גרם לרתיעה מהם. להיפך: X3 הפך בשנה החולפת ללהיט בכל קנה מידה, עם יותר מ-200 כלים שנמכרו בפחות משמונה חודשים, ובואו לא נשכח שמדובר ברכב פנאי שאינו חוקי לכביש ולכן דורש עגלה ורכב שיגרור אותה. נזכיר שוב: 170 עד 200 אלף ש"ח הם גזרת המחיר של מכונית מנהלים מאובזרת, מה שלא הרחיק את X3 מכ-200 'נותנים בגז' שרכשו כזה.
קראו גם: מבחן שטח לקאן אם מאבריק X3: מדד הקיצוניות
מעודדים מהצלחתם השיקו אתמול אנשי 'עופר-אבניר', יבואני קאן-אם, את דגמי 2018 המשופרים של משפחת X3, אשר התברכו במנוע שהספקו וכוחו עלו מ-154 כ"ס ל-172 כ"ס, ומ-15.6 קג"מ ל-17 קג"מ. המנוע החזק יותר מאיץ את X3 של 2018 בתוך 4.5 שניות בלבד מעמידה ל-100 קמ"ש, ובעוד שכדי להתמודד עם תוספת הכח בוצעו שידרוגים למערכת המתלים, צביעה חדשה תבטיח שאפשר יהיה לבדל את הבחור החדש מקודמו ה"חלשלוש".
תודה לאל שהמחירים לא זינקו במקביל לתוספת הכח, ואלה עומדים על 173 אלף ש"ח לדגם R הבסיסי, 183 אלף ש"ח לדגם RDS שנעול בצמיגים משודרגים ומתרוצץ על מתלים בעלי מהלך ארוך יותר. תמורת 200 אלף ש"ח אפשר לקבל את דגם RXS שמתגלגל על צמיגי 30 אינטש, מתלים מתכווננים ומרווח גחון מוגדל.
קחו גם את הילדים
חידוש משמעותי יותר לדגמי 2018 הוא תוספת גרסה מוארכת, בעלת ארבעה מושבים, שנקראת 'Max'. כדי לנטוע בה שני מושבים נוספים הוארך בסיס הגלגלים ב-84 ס"מ והוא משתרע על פני 342 ס"מ, כלומר שהוא ארוך יותר מבסיס הגלגלים של מרצדס S קלאס מוארכת. המנוע התלת-צילינדרי המוגדש, בנפח 900 סמ"ק, של X3 הדו-מושביים מניע גם את גרסת הארבעה מושבים, ומפרט המכלולים השונים זהה לגרסת RXS הקיצונית.
כדי לשים יד על הגרסה ה"משפחתית" של X3 תצטרכו להיפרד מ-220 אלף ש"ח, פחות 7,000 ש"ח הנחה שמוצעת בתקופת ההשקה, ובחבילה הזאת כלול, כמו בשאר דגמי X3, אבזור מקורי שלטענת היבואנית שווה 25 אלף ש"ח: מיגון גחון מלא, מיגון לזרועות המתלים, גג מלא, מסיט רוח קדמי ומערכת שמע מקורית.
עם תג מחיר של 220 אלף ש"ח X3 'מקס' הוא רכב ה-SBS היקר ביותר בשוק, לכל הפחות עד שגם השיא הזה יישבר, וההערכה הראשונית היא שכמקובל בשוק שלנו הוא יתפוס רק כ-10% מכלל המכירות של X3.