שם המשחק בתעשיית הרכב הוא "היתרון לגודל", וזה סוד גלוי עוד מתחילת המאה שעברה כפי שהדגימו ג'נרל מוטורס ולאחריה קרייזלר כאשר השתלטו על מותגי רכב שונים ומיצבו כל אחד מהם לפלח שוק ייעודי לו. למעשה, כל יצרניות הרכב הגדולות בעולם שולטות או מפעילות מספר מותגים, ואלה שלא יכלו או לא רצו לרכוש חברות קיימות פשוט בראו והקימו מותגים מומצאים חדשים.
גם יצרניות הרכב הסיניות מבינות את חוקי הפורמט והן בוחרות באחד משני הנתיבים. ג'ילי היא הדוגמא הבולטת ביותר בסין ליישום "שיטת פולקסווגן" של רכישת מותגים קיימים ויצירת בסיס טכנולוגי אחיד ורחב עבורם, ואילו אנשי BYD, כיום יצרנית הרכב שמייצרת את המספר הגדול ביותר בעולם של מכוניות "מחושמלות" (היברידיות-נטענות וחשמליות טהורות) – הולכים בנתיב של לבנות הכל מדף נייר חלק.
ביום רביעי שעבר ערכה BYD טקס בעיר שנזן לציון ייצור "מכונית האנרגיה החדשה" ה-3 מיליון שלה, ובאותה הזדמנות הכריזה רשמית על השקתו הקרובה של מותג יוקרה חדש וגם הניחה רמז עבה למותג נוסף של מכוניות נוסעים. בסך הכל מתכננת BYD להסתמך בשנים הבאות על לא פחות מחמישה, אולי אפילו שישה מותגים שאת כולם בראה או תברא בעצמה.
BYD הייתה היצרנית הראשונה בעולם שהציגה מכונית היברידית-נטענת מייצור סדרתי, אבל לקח לה, לדברי אנשיה, 13 שנים עד שייצרה את מיליון המכוניות ההיברידיות וההיברידיות-נטענות הראשונות שלה. מכאן היא פשוט "עפה": תוך שנה אחת נוספת היא מכרה את מיליון המכוניות השני שלה, ומשם ועד ליום רביעי שעבר, שבו הושלמה בניית המיליון השלישי, חלפה רק חצי שנה. כמובן שרוב המכוניות ב"מיליון הראשון" נמכרו בסוף תקופת 13 השנים, אבל זה נשמע יותר מרשים בניסוח המקורי… מה שהרבה יותר חשוב זה שנתונים אלה מדגימים בדרך הטובה ביותר את עוצמת המעבר לרכב חשמלי בסין, בחסות ובתמיכת הממשלה.
מותג יוקרה חדש, טכנולוגיות חדשניות
במהלך הטקס חידש וואנג צ'ואנפו, יו"ר ונשיא BYD, הבטחה שהוכרזה ב-8 בנובמבר לפיה החברה תקים מותג יוקרתי חדש שייקרא בסין 'יאנגוואנג', ושהוא יתמודד בפלח שוק היוקרה באמצעות "טכנולוגיות ומוצרים משבשי שוק וביצועים גבוהים חסרי תקדים". וכאשר מדובר ב"טכנולוגיות משבשות שוק" איזה מקום נכון יותר להתחיל בו מאשר בעסקי הליבה של החברה, בסוללות?
לדברי אנשי BYD, נוסף לטכנולוגיות שמזוהות איתה – "סוללת הלהב" וטכנולוגיית CTB (שבה מארז הסוללה הוא חלק מן המרכב), בדגם החדש של מותג היוקרה תושק "טכנולוגיה חלוצית, בטוחה וחדשנית נוספת". וואנג צ'ואנפו הבטיח שדגם ראשון של מותג היוקרה החדש יושק במהלך הרבעון הראשון של 2023, כלומר כבר בעוד חודשים ספורים. דגם ראשון של המותג יאנגוואנג צפוי לעלות בסין כ-141,300 דולר לפני מיסים והטבות מס, וטווח המחירים שהמותג מכוון אליו נע בין 100 ל-200 אלף דולר, כלומר אל שוק היוקרה פר סה.
נוסף למותג היוקרה יושק גם מותג אחר שאותו מגדירים הסינים כ"מותג שמבוסס על זהויות מקצועיות ומותאמות אישית ביותר, כדי לענות על הביקוש המגוון של הצרכנים". אנשי החברה עדיין לא מסבירים למה כוונתם בניסוח המעורפל הזה, או מה יהיה שם המותג, או לאן ולאיזה פלח שוק או קהל הוא מכוון, אבל הם מבטיחים שהוא "ירתום את היצירה המשותפת עם המשתמשים", ושהוא יופץ על-ידי "כל הזכיינים של BYD שיחפצו בקידומו".
עם זאת, ייתכן של-BYD יהיו גם סוכריות נוספות לחלק למפיצים וזכיינים נוספים, היות שאסטרטגיית המיצוב והמכירות שהם בונים מבוססת על עד חמישה או שישה מותגים. ראשית לכל יש להם את המותג הידוע – BYD – ויתכן שהם ימשיכו לעשות בו שימוש כרגיל או שהם יפצלו אותו למותגים 'אושן' (Ocean) ו'דיינסטי' (Dynasty), או גם וגם. בנוסף, BYD הקימה בשנת 2011 מותג יוקרה משותף לה ולמרצדס-בנץ תחת השם 'דנזה' (Denza), ובתחילת השנה היא רכשה את רוב חלקה של מרצדס והותירה בידיה 10% בעלות. אל המותג הזה, ובעיקר מעליו, יצטרף ממש בקרוב מותג היוקרה 'יאנגוואנג' (Yangwang), שמשמעותו המילולית היא "לכוון למעלה", והוא צפוי לקבל שם מערבי קליט יותר לצרכי ייצוא. מאוחר יותר – אך כבר במהלך 2023 – יושק גם אותו מותג ש"מתמחה בזהויות מקצועיות ומותאמות אישית".
אנשי BYD מבטיחים להמשיך ולהעצים את ההסתערות הגלובלית שלהם ולהרחיב את מעגל לקוחותיהם למדינות נוספות, וזאת לאחר שעד כה כבר התבססו, או לכל הפחות שמו רגל, ב-70 מדינות ואזורים ב-6 יבשות. בנוסף הם מבטיחים גם להרחיב את ייצור המכוניות שלהם במדינות שונות מחוץ לסין.
מוקדם יותר השנה הייתה BYD יצרנית הרכב הראשונה בעולם שהפסיקה בפועל את הייצור של כלי רכב עם מנועי בעירה כדי להתמקד בייצור "רכבי אנרגיה חדשה", ובעשרת החודשים הראשונים של השנה היא מכרה כ-1.4 מיליון כלי רכב היברידים-נטענים וחשמליים, זינוק של 234% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.