פרויקט הבטיחות Euro NCAP, אשר קנה לעצמו ב-29 השנים האחרונות מעמד של פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם, פרסם היום (ד') סדרת תוצאות נוספת של מבחני ריסוק וחשף שוב שלא כל היצרניות הסיניות עשויות מאותו החומר.
דגמי 'טיגו 7' ו'טיגו 8' של צ'רי חטפו מכה, תרתי משמע, עם ציון של ארבעה כוכבים בלבד, ממש כמו הציון המביך שקיבלו גם 'פומה' החשמלית וגם הרכב המסחרי 'טורניאו קורייר' – שניהם מתוצרת פורד ושניהם במבחנים חוזרים – וממש כמו 'אינסטר' – החשמלית הקטנטנה של יונדאי. שאר הדגמים – כמקובל בימינו עם רוב הדגמים החדשים שמיועדים למכירה באירופה, קיבלו את מלוא חמשת הכוכבים.
טיגו 7 ו-8 הם קרוסאוברים בגודל בינוני שקוסמים ללקוחות בזכות אבזור מפנק ועשיר, אלא שמבחני הריסוק האירופאים חשפו פעולה כושלת של כרית האוויר מסוג וילון שנועדה להגן על הראש והבטן של הנהג והנוסעים מפני פגיעות צד.
בוחני הפרויקט מצאו שכרית האוויר של טיגו 7 לא נפרסה כהלכה וזה פגם ביכולת שלה להגן על ראשו של ילד במושבים האחוריים. לאחר שאנשי Euro NCAP דיווחו לאנשי צ'רי על הבעיה ואף אפשרו להם לבצע מבחן חוזר – כרית האוויר לא תפקדה מספיק טוב גם לאחר השדרוג שלה ואף התנתקה מן המסילה שלה. שתי תוצאות בעייתיות רצופות מעלות, לטענת אנשי הפרויקט, חשש לגבי מערכרת הריסון הזאת ולכן הם ביקשו מן היצרנית הסינית לבצע "הערכה מחדש" של הנדסת הכריות האלה.
גם החשמלית הקטנה של יונדאי, אינסטר, יצאה מן המבחן הזה בשן ועין לאחר שהתגלתה בעיה בדלת הנהג. באחד מריסוקי הצד נמצא שדלת הנהג השתחררה מן הנעילה שלה וזה – לטענת מומחי הבטיחות של הפרויקט – אומר שהיא עלולה להיפתח בעת תאונה וכך תיפגע בטיחות הנוסעים.
אחת המעלות הגדולות של הפרויקט הזה – בשונה ממבחני דירוג אחרים בתחומים שונים – היא שכאשר מתגלה נקודת תורפה ניתנת ליצרנית הרכב אפשרות לתקן אותה ולממן מבחן חוזר (אנשי הפרויקט בוחרים בעצמם מכוניות רנדומלית לצורך המבחנים שלהם). התנאי היחיד הוא שהתיקון יבוצע על קו הייצור, כלומר שהשיפור ישפיע לטובה ובאופן מיידי על כל המכוניות החדשות שייוצרו.
בנוסף ליונדאי אינסטר, דגם נוסף שהוחזר על-ידי הפרויקט ליצרנית למקצה שיפורים הוא הגרסה "המשפחתית" של הטנדרון המסחרי פורד טורניאו (קורייר). דגם זה רוסק בשנה שעברה אך קיבל ציון חלש במבחן "המחסום הקשיח ברוחב מלא" (כלומר ריסוק חזיתי): ההגנה על ראש הנוסע מאחור דורגה כגרועה. הפעם, במועד ב', הצליחה פורד לחלץ את הדגם הזה ממצולות השלושה כוכבים ולהעמיד אותו על ציון של ארבעה כוכבים. עדיין מביך אבל לפחות לא מבזה.
וזה לא שאי אפשר לעמוד ברף הבטיחות הגבוה והמחמיר והולך שמציב הפרויקט הזה, רף שמקדם את הבטיחות של כל כלי הרכב בעולם כבר מזה כשלושה עשורים. שני כלי רכב מבית קבוצת ג'ילי – פולסטאר 4 ולינק אנד קו 02, קיבלו את מלוא חמשת הכוכבים, ממש כמו זיקר 7X החדש (אף הוא מקבוצת ג'ילי), אומודה 9 (מבית צ'רי) והטנדר החשמלי P9 מבית MG.
כל הדגמים האלה הציגו ביצועים טובים במבחני הבטיחות והריסוק אבל מכולם בלט לטובה – לכל הפחות מבחינת הגנה על הנוסעים בעת תאונה – פולסטאר 4 שהרשים עם ציון הגנה של 92 אחוזים על הנוסעים מלפנים.
מצד שני – בכל הנוגע לסיוע לנהגים להימנע מלכתחילה מלגלות עד כמה המכונית שלהם מגינה עליהם, כלומר שלא להיות מעורב בתאונה בכלל – הדגם המרשים בסדרת המבחנים הזאת הוא 02 של לינק אנד קו שקיבל 89% בסעיף זה.
הדגם | הגנה חזיתית | ילדים במושבי בטיחות | הגנת משתמשי דרך | מערכות בטיחות | ציון כוכבים |
צ'רי טיגו 7 ו-8 | 80% | 77% | 80% | 78% | 4 |
פורד פומה Gen-E (2022) | 75% | 84% | 70% | 69% | 4 |
פורד טורניאו קורייר | 85% | 78% | 78% | 66% | 4 |
יונדאי אינסטר | 70% | 81% | 70% | 67% | 4 |
לינק אנד קו 02 | 90% | 87% | 83% | 89% | 5 |
MG P9 | 91% | 85% | 84% | 83% | 5 |
אומודה 9 | 90% | 85% | 81% | 80% | 5 |
פולסטאר 4 | 92% | 85% | 81% | 79% | 5 |
זיקר 7X | 91% | 90% | 78% | 83% | 5 |