חברת ריינמטאל (Rheinmetall) הגרמנית השלימה לאחרונה פיילוט מוצלח עם עיריית קלן לקראת השקת מה שנראה כמו הפתרון הטוב ביותר שהומצא עד היום לטעינת רכב חשמלי במרחב עירוני: טעינת שפת מדרכה.
"טעינת שפת מדרכה" פותרת את הבעיה הגדולה ביותר של טעינת רכב חשמלי במרחב העירוני, שהיא הוספת רכיבים שעליהם מותקנות עמדות טעינה או שקעי חשמל. לשיטה הזאת יכולה להיות חשיבות רבה במיוחד בישראל, ובעיקר בלב הערים הוותיקות שבהן ברוב הבתים אין חניות רכב פרטיות.
אם עירייה – באמצעות חברות פרטיות שיזכו במכרזים – תתקין הרבה התקני טעינה ציבוריים ברחובות – בדגש על אזורי חניה ששמורים לתושבי השכונה – זה ינפץ את אחד המחסומים שמונעים ממשקי בית רבים לקנות רכב חשמלי – היעדר גישה לטעינה.
התקני הטעינה של ריינמטאל נטמעים ברחוב, תרתי משמע, מבלי לחסום אף שעל במרחב, בלי לכער את הנוף ובלי להפריע לאף תשתית עירונית אחרת.
ממש כפי שאפשר להבין מעצם ההגדרה – "טעינת שפת מדרכה" מבוססת על מטענים חשמליים שמוטמעים בשפת המדרכה לאורך מדרכות שלאורכן מותר לחנות במרחב הציבורי. כאשר בעל רכב רוצה לטעון את המכונית שלו הוא מרים מכסה, חושף את השקע החשמלי, ומחבר אליו את כבל הטעינה של הרכב.
חברת ריינמטאל פיתחה את יחידת הקצה כולה ושילבה לתוכה את כל אלקטרוניקת הטעינה הדרושה כולל מערכת תקשורת אל הרכב ואל בעלי התשתית. העמדה לא כוללת כבל, וכך נחסכים מן הנוף העירוני עמדות טעינה שמוצבות על גבי עמודים ייעודיים ומפריעות להולכי רגל.
החברה ביצעה פיילוט בשיתוף עיריית קלן וחברת TankE ובמסגרתו הותקנו ארבע יחידות כאלה במרחב ציבורי. הניסוי נערך למשך כמעט שנה ועורכיו מדווחים על יותר מ-2,800 תהליכי טעינה ועל שיעור תפוסה של 65%.
בדוח המסכם של הפיילוט נכתב שבמהלך התקופה הושגה זמינות מבצעית של 99%. כמו כן צוינה לשבח התחזוקה הקלה בזכות עיצוב מודולרי שמאפשר החלפה מהירה וקלה של היחידה האלקטרונית לצורך שירות.
תחזוקת העמדות במהלך הפיילוט כללה הסרת לכלוך והוספת תאורה של החלל סביב שקע הטעינה כדי לשפר עוד יותר את השימושיות ואת האסתטיקה.
בסקר נלווה שבו השתתפו 100 בעלי רכב חשמלי שהשתמשו בעמדות קיבלה השיטה החדשה דירוג ממוצע של 4.38 מתוך 5 נקודות, עם התרשמות חיובית מיוחדת מקלות השימוש, פעולת החיבור והניתוק האינטואיטיבית באמצעו יד אחת, והשילוב המוצלח בתשתית העירונית. משתמשים עם מוגבלות בניידות ציינו לשבח אישרו גם את הנגישות הטובה בשל הקרבה לכביש.
בהשוואה לסוגים אחרים של עמדות טעינה קונבנציונליות דורגה טעינת המדרכה עם ציון טוב יותר משמעותית ברוב ההיבטים, ובפרט בתחומי חיסכון במקום, השתלבות בנוף הרחוב והגנה מפני ונדליזם. סעיף יחיד שבו התקבלו ציונים נמוכים יותר הוא היכולת לזהות את העמדה מרחוק כדי לחנות לצידה ולהתחבר אליה. על בעיה זאת אפשר להתגבר באמצעות סימון מקומות חניה ושילובן באפליקציות הטעינה השונות.
על מטען המדרכה
ריינמטאל, שנוסדה בשנת 1889, היא יצרנית מערכות נשק שמייצרת, בין השאר, רכב קרבי מבצעי, נשק ותחמושת, מערכות ללוחמה אלקטרונית ומערכות חשמל.
מטען המדרכה של ריינמטאל מוגדר כ-Mode 3 והוא מספק עד 22 קילוואט באמצעות חיבור Type 2. אורך כל יחידה כמטר אחד, גובהה 25 סנטימטרים ורוחבה כ-12-15 סנטימטרים.
כל החלקים ה"מחושמלים" מוגנים מפני מים ורטיבות בהתאם לתקנים, ולמדינות קרות יש בהן מערכת חימום למניעת הצטברות שלג וקרח, כמו גם ניקוז מים שמאפשר טעינה גם בתנאי מזג אוויר קשים.
חסרונות? ראשית יש את עניין המחיר: כל יחידה, כולל התקנה, עולה בין 1,000 ל-9,999 אירו בהתאם למורכבות ההטמעה, אבל ספק אם זה מחיר חריג ביחס לעמדה ציבורית שאמורה לספק שירות במשך שנים.
שנית, לעמדה הזאת אין כבל וזה אמנם יתרון מבחינת בלאי ומניעת ונדליזם, אבל זה מחייב את בעל הרכב לשלוף את הכבל מן הרכב שלו ולחבר את שני הצדדים. בנוסף, צריך להקפיד גם שרוב אורך הכבל לא יתרוצץ על המדרכה באופן שמישהו עלול למעוד עליו.
לאחר חיבור הרכב לעמדת הטעינה אפשר להפעיל אותה באמצעות אפליקציית טעינה או עם כרטיס RFID או באמצעות סריקת קוד QR עם הטלפון הסלולרי.
לקריאה נוספת:
תביעה ייצוגית נגד פריסבי: הטעינה של צ'רי לא כל כך מהירה
מלחמת הטעינה: זיקר תציג עמדת טעינה בקצב של 1200 קילוואט
מה זה חשמל? שמונה מונחים שכל בעל רכב חשמלי חייב להכיר