טויוטה מככבת ברציפות מזה לא מעט שנים בראש טבלת מסירות הרכב בעולם, ולכל הפחות במיקום השני כאשר פולקסווגן עוקפת אותה מידי פעם, לכן לא מפתיע שכל רחבי העולם גדושים בטויוטות.
עוד עובדה ידועה היא רמת השרידות הגבוהה של כלי רכב מתוצרת טויוטה, וכאשר מצרפים יחד את שתי העובדות האלה מקבלים מספר אדיר: טויוטה פרסמה בשבוע שעבר נתון לפיו ידוע לה על 150 מיליון כלי רכב מתוצרתה שמתגלגלים על כבישי ועל שבילי העולם.
מה זה אומר, ואיך אפשר להעריך את המספר הזה באופן יחסי ליצרניות רכב אחרות?
חברת מחקר הרכב Hedges & Company מעריכה כי בכל העולם נעשה כרגע שימוש בכ-1.64 מיליארד כלי רכב, כולל כל סוגי הרכב המנועי, וזה אומר שכ-9.2% מכל המכוניות שמתגלגלות בעולם הן טויוטות.
נתון חשוב נוסף: במשך 89 שנים – מאז היווסדה ועד לסוף השנה שעברה – טויוטה ייצרה פחות או יותר 310 מיליון כלי רכב, וכמעט מחצית מהם עדיין חיים ובועטים. ריספקט.
ולמה זה חשוב?
ראשית לכל זאת תעודת כבוד לטויוטה, ללא ספק, אבל ייתכן שיש לה גם משמעות כלכלית וגם משמעות נוספת שלא כולם יאהבו.
אנשי השיווק והכספים של טויוטה מנסים למנף את צי הרכב העולמי שלהם כדי לייצר רווחים, וחוץ מאשר למכור להם חלקים – שוק שהם לא יכולים לשלוט בו בבלעדיות – היא רוצה גם להפוך אותם לקהילה, ולכל הפחות לקבוצת אנשים שמשלמת לה דמי מנוי קבועים תמורת שירותים.
הרעיון עצמו לא חדש, ומוכר לנו כבר מאז המצאת הטלמטריה לרכב לפני יותר מ-20 שנים. אבל בעשור האחרון צוברת הגישה הזאת תאוצה גדלה והולכת: כמעט כל מכונית חדשה שיורדת בשנים האחרונות מקווי הייצור כוללת חיבור סלולרי-אינטרנטי אל מאגרי המידע ולמחשב המרכזי של יצרניות הרכב – כביכול כדי להעביר אליה עדכוני תוכנה דרך האוויר.
במציאות משמש הקשר הזה בעיקר כדי לשמור על קשר קבוע עם הרכב עצמו ועם מי שמפעיל אותו, בין אם הוא הבעלים המקורי או העשירי. לקשר קבוע עם הרכב יכולות להיות המון תועלות אמיתיות לבעלי הרכב, למשל קבלת תזכורות לביצוע טיפולים שוטפים או התרעות לגבי תקלות, והוא יכול להועיל גם כדי לספק חילוץ מהיר במקרה של תאונה או תקלה משביתה, או מגוון רחב של שירותי ערך אחרים.
אבל בעידן שבו לרוב הנהגים והנוסעים ממילא יש טלפונים סלולריים "חכמים", וחלק מכלי הרכב אפילו יודעים לשקף אותם על המסך המרכזי של הרכב – לא ברור אם חלק מן התועלות שנזכרו כאן הן ייחודיות למערכות של יצרניות הרכב או שאפשר לקבל אותן גם "בשוק חופשי".
נטפליקס בדרכים
אפשר לחשוד בטויוטה (ובכל יצרניות הרכב האחרות) שהיא זוממת לבנות עוד שירות סטרימינג עם מודל תשלום מנוי חודשי דוגמת ספוטיפיי או 'אפל מיוזיק', אבל להנגיש באמצעותו תועלות אחרות. הבעיה היא שנתונים עדכניים מן העולם מגלים שלהרבה מאוד מנויים לשירותים כאלה קצת נמאס לשלם סכומים חודשיים קבועים.
מה שיכול להיות יותר מעניין זה אם טויוטה תספק שירותים מאוד ספציפיים לניידות ולשימוש ברכב, כמו למשל להציע שילוביות בין נסיעות ברכב להתניידות עם כלי תחבורה משלימים, או לייעל ואף להוזיל את הכיסוי הביטוחי באמצעות שיתופי פעולה עם מבטחים ותפירת פרמיות שמבוססות על שימוש בפועל ברכב.
אנחנו התחלנו לחשוד כאשר הקשבנו רוב קשב לדבריו של סמנכ"ל הכספים של טויוטה, יואיצ'י מיאזאקי, שהצהיר בשבוע שעבר, במהלך פרסום הדוחות הכספיים של החברה, שטויוטה יכולה להשיג מן השירותים המקוונים שהיא מפתחת הכנסה תפעולית גבוהה יותר מאשר ממכירת מכוניות חדשות.
אז למרות שברור שכל חברה מסחרית מונעת מתוך מחשבה פיננסית, ושבלי מוטיבציה כלכלית כל זה לא היה קורה – זה מעלה שאלות אודות הצבת גבולות.
בואו לא נהיה תמימים: כאשר כסף מונח על הריצפה יהיה מי שירים אותו, וטויוטה לא שונה מבחינה זאת מכל שאר יצרניות הרכב האחרות. כולן מתחבטות כבר יותר מעשור במחשבות וניסיונות לבנות את הכלים המתאימים ביותר לאיסוף של הכסף הזה מן המשתמשים ברכב.
חלק מיצרניות הרכב עושות את זה לבד, אחרות משתפות פעולה עם גוגל ועם באידו (בסין), אבל נראה שעד היום אף חברה לא באמת הצליחה לבסס מודל מינויים יציב, משתלם ורווחי.
מחשבות אחרונות
התועלת המיידית מן ההצהרה של מר מיאזאקי היא ששוב נחשפנו לעוצמה של טויוטה, ולמרות שהמוח האנושי מתקשה לכמת מה זה אומר 150 מיליון ברור שמדובר במספר אדיר.
לטויוטה יש יתרון על-פני כל יצרניות הרכב האחרות בעולם מפני שיש לה את צי הרכב המשומש הגדול בעולם, אבל בין ההתפעלות מן הנתון הזה לבין היכולת להפוך אותו למזומנים פעורה תהום.
אם מיאזאקי רוצה לעשות כסף מ-150 מיליון משתמשים הוא צריך להפוך את בעלי הרכב למשפחה או קהילה ולגרום להם "להתקשר הביתה", לטויוטה, כדי לקבל ממנו הצעה שמשתלם לא לסרב לה.
זה מצמצם מאוד את המסה הגדולה שאיתה פתחנו מפני שרוב כלי הרכב האלה נולדו כשהם לא מחוברים לשום דבר, ורבים מהם מופעלים במדינות נידחות ועל-ידי מי שלא יכולים וגם לא רוצים לשלם אפילו דולרים בודדים בחודש.
כאמור – כמעט כל יצרניות הרכב משתעשעות באותם רעיונות וכולן גם מבינות שאחד הגבולות שמסוכן להן לחצות הוא גבול הפרטיות של בעלי הרכב ושל שימוש שמותר להן לעשות עם מידע אישי של לקוחות.
אז עד שמר מיאזאקי יתרגם את ההצהרות שלו למעשים ויספר לנו איך טויוטה תגרום ללקוחות שלה להתקשר הביתה (ולשלם דמי מנוי חודשיים) – ספרו לנו מה אתם חושבים. תמורת אילו שירותים שיצרנית הרכב שלכם יכולה להציע לכם אתם מוכנים לשלם, נאמר 20 שקלים בחודש?
כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
טויוטה קאמרי היברידית 2025 במבחן דרכים
טויוטה נותנת שיעור באחריות ליונדאי, רנו, פיג'ו ופורד: תחליף 102,000 מנועים פגומים
סוזוקי תייצר בהודו את הקרוסאובר החשמלי הקטן של טויוטה