דובר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלח הבוקר (ב') הודעה לתפוצה מצומצמת של כתבים לפיה השר הנחה את גורמי המקצוע במשרד "לבלום את העלייה החדה במס הקנייה על רכבים חשמליים".
אם האוצר יאמץ ויקיים את מדיניות השר צפוי גובה המס לעלות בכ-7,000-9,000 שקלים לכל מכונית אבל מאוד סביר שהמחירים לצרכן כמעט ולא יושפעו וכלי רכב חשמליים לא יתייקרו כלל.
ההודעה לא נשלחה, כמקובל, דרך דוברות משרד האוצר, לכן לא ברור עדיין אם היא מתואמת עם גורמי המקצוע במשרד ועל דעתם.
דובר השר מסר ש"בהתאם למתווה המיסוי הנוכחי מס הקנייה על רכבים חשמליים היה צפוי להשתוות למיסוי על רכבי מנוע בעירה פנימי. אמש (א') הורה השר לעצב מתווה שימנע את העלייה הדרסטית, כך שמס הקניה על רכבים חשמליים יפחת מ-83% ל-45% . זאת, בכדי לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי".
כפי שכתבנו כאן – מצב שבו שר אוצר מנהל מדיניות מעל הראש של המשרד בלי לנהל את המשרד עצמו – הוא בלתי נסבל. לא סביר שמדינת ישראל לא תיידע את אזרחיה מבעוד מועד אודות מתווה המיסוי על רכב, וזאת על אף שהמתווה בכללותו מתקיים כבר מזה 15 שנים, והמתווה הספציפי לרכב חשמלי פורסם בסוף שנת 2019 ותוקפו פג בסוף החודש הזה.
חשוב לשים לב שאם בסופו של דבר יועלה מס הקניה מ-35% ל-45% זה יחול רק על 50,000 השקלים הראשונים במחירה של כל מכונית, כלומר שמדובר בתוספת של כ-5,000 שקלים. בנוסף יעלה גם שיעור המע"מ ב-1% על המחיר הכולל של הרכב, וזה ייקר את גובה המיסוי בכ-2,000 עד 4,000 שקלים נוספים.
עם זאת, כפי שכתבנו כאן – לנוכח המלאים הגדולים וכניסתם של מותגי רכב נוספים יש סבירות רבה מאוד שרוב תוספת המס תשולם מתוך רווחי יבואני הרכב, ובמקרה כזה כל מי שהזדרז לקנות רכב חדש לקח החלטה נמהרת.
ומה לגבי המיסוי על רכב עם מנוע בעירה? כפי שכתבנו כאן גם בנושא הזה עדיין לא פורסמו פרטים סופיים ומדויקים אבל מנייר העמדה ששחרר משרד האוצר להערות הציבור עולה שגובה המס על כלי רכב כאלה צפוי לעלות בכ-4,000 שקלים לכל רכב.
לקריאה נוספת:
רוצים לומר לשר האוצר מה אתם חושבים על הכבדת המיסוי על רכב?
רשות המסים: האמר חשמלי הוא רכב פרטי
יבוא רכב לישראל: משרד התחבורה מציג מפגן הזוי ומביך של חוסר מודעות עצמית