אאודי מתכננת כבר מספר שנים את הכניסה שלה לפורמולה 1 ולקראת עונת המהפך 2026 כבר רכשה את קבוצת המרוצים השוויצרית סאובר, השקיעה סכומי עתק בפיתוח מנוע חדש ואמצעי ייצור, שכרה בעלי תפקידים עם ניסיון ואף החתימה כנהגים את הנהג הגרמני הוותיק ניקו הולקנברג ואת הרוקי הברזילאי גבריאל בורטלטו.
אלא שלקראת הסופ"ש של גרנד פרי קטאר הכריזה אאודי על תפנית מפתיעה וממש לא ערבה לאוזן ישראלית: כ-30% ממניות סאובר נמכרו לקרן העושר הלאומית של קטאר (QIA) תמורת סכום לא ידוע של מאות מיליוני דולרים.
מצד אחד קשה להיות מופתעים או מאוכזבים מאאודי. בשבועות האחרונים התרוצצו שמועות לפיהן מתכננת היצרנית הגרמנית למכור את כל הפעילות שלה לנוכח מצב כלכלי קשה בגרמניה בכלל ובקבוצת פולקסווגן בפרט. לא קל להשקיע סכומי עתק בפעילות ספורט מוטורי בשעה שהקבוצה סוגרת שלושה מפעלים ומפטרת אלפי עובדים.
גם הצד השני לעסקה לא אמור להפתיע. הקטארים עשו ועושים כל כך הרבה טריליוני דולרים ממכירת נפט והשעשועים הרגילים שלהם כוללים בין השאר מימון טרור, הסתה בעולם הערבי, הסתה בעולם המערבי, מימון גופים שנאבקים בישראל, ומימון ערוצי תקשורת שמקדמים את האג'נדות המוזרות שלהם, כמו רשת אל ג'זירה.
בנוסף, הקטארים רוכשים מהאמריקנים מטוסי קרב וציוד צבאי בעשרות מיליארדים (ובשונה מאיתנו גם משלמים בכסף מזומן) ומנהלים השקעות חובקות עולם באמצעות קרן QIA שהיא הקרן השמינית בעולם מבחינת היקף נכסים, עם 526 מיליארד דולר.
קרן ההשקעות הקטארית גם מחזיקה 17% מן הבעלות בקבוצת פולקסווגן מאז שנת 2009 וזה מקנה לה השפעה משמעותית על החלטות אסטרטגיות של הקבוצה.
ההשקעה החדשה תומכת בכניסה של אאודי לפורמולה 1 ומסייעת לה להתגבר על הקושי הכלכלי בלי לשנות את תוכניות הפיתוח, וזה גם מספק חמצן לסאובר שמסיימת עונה מאכזבת עם מיקומים אחרונים בדירוג הנהגים והיצרניות.
מדוע קטאר משקיעה כל כך הרבה בספורט?
קטאר אינה זרה להשקעות בספורט. עוד בשנת 2011 רכשה המדינה את פריז סן-ז'רמן ומאז הרחיבה את פעילותה בענפי ספורט יוקרתיים רבים – מטניס וגולף ועד לפורמולה 1. האירוח השנוי במחלוקת של המונדיאל, בשנת 2022, אשר לטענת רבים היה כרוך ב"אי סדרים" מול גורמים כבדי משקל בוועד האולימפי, היה השיא של פעולות והשקעות כספיות שמטרתן לנקות את התדמית של המדינה תומכת הטרור ולמצב אותה כמעצמת ספורט עולמית.
השקעות מסוג זה מכונות בעגה המקצועית "אסטרטגיית כוח רך" (Soft Power) שבה משתמשות מדינות עם מוניטין שלילי כדי למצב את עצמן כלגיטימיות בזירה הבינלאומית ולהתמודד עם ביקורת אודות הפרות של זכויות אדם, הגבלת חופש הביטוי, מימון טרור וניצול עובדים זרים.
פורמולה 1 והמפרץ
כל עוד שהעולם מכור לנפט יש למדינות מפיקות הנפט יותר כסף מאשר אפשרויות לבזבז אותו, ולא מפתיע ש-4 מתוך 24 המסלולים בסבב העולמי של פורמולה 1 נמצאים במדינות המפרץ – בחריין, סעודיה, קטאר ואבו דאבי.
בנוסף, קבוצות כמו מקלארן ואסטון מרטין שייכות, בבעלות חלקית או מלאה, לאותן מדינות ואילו נשיא ה-FIA הנוכחי, מוחמד בן סולימן, הוא נציג האמירויות הערביות.
שאלת הלגיטימציה נותרת פתוחה. האם מיליארדי הדולרים באמת שוטפים את התדמית ואת הדם או שדווקא זה יוצר פלטפורמה להעלאת המודעות ולביקורת?
קטאר, מצידה, ממשיכה במרוץ אחר קבלה עולמית. אך האם הקהל הרחב יבחר להתמקד בעיסוק בספורט ובדרמות על המסלולים או בשאלות קשות על מחיר התהילה?
לקריאה נוספת:
עכשיו זה רשמי: ג'נרל מוטורס מצטרפת לפורמולה 1
פורמולה 1: רנו OUT טויוטה IN
אסטון מרטין בפורמולה 1: כסף חדש ומהנדס חסר תחליף