חברת החדשות הסינית Yicai דיווחה שלשום שקבוצת דאיון הסינית (Dayun Auto) "מארגנת מחדש את עסקי רכבי האנרגיה החדשים שלה" – וזאת לאחר שנקלעה לקשיי נזילות לנוכח התחרות האכזרית בשוק הרכב הסיני.
הידיעה הזאת מתפרסמת בתזמון נוראי עבור קבוצת כדורי – היבואנית הרשמית של 'דאיון' לישראל – כשבוע בלבד לאחר שהיא פרסמה הודעה לעיתונות אודות משלוח ראשון של מכוניות שנפרק בנמל אשדוד.
עם זאת, קבוצת כדורי לא צפויה להתחיל להשיק את מותג המסה 'דאיון' ואת מותג היוקרה המומצא 'רי-היי' במחצית הראשונה של 2025, וצריך לקוות שעד שזה יקרה נדע כבר אם חטיבת הרכב של דאיון צלחה את המשבר ויצאה לדרך חדשה עם בטוחות מתאימות.
צרות בצרורות
אנשי דאיון מסרו השבוע ל-Yicai שיחס הנכסים להתחייבויות של קבוצת Dayun Auto בכללותה "עדיין ברמה נורמלית ביחס לענף", ושהחברה תבצע ארגון מחדש בכפוף להליכים משפטיים "כדי להבטיח את האינטרסים והזכויות של כל הצדדים".
יצרנית הרכב פנתה, כך דווח, למוסדות השקעה שונים בניסיון לגייס אותם לשיתוף פעולה אסטרטגי לקידום תוכנית הארגון מחדש, וכחלק מן הצורך לשמור על העסק חי היא תחדש את העבודה שהופסקה במפעלים ובמכוני המחקר והפיתוח של החברה, וגם במערך הלוגיסטי שמפיץ חלקים ושירותים לצי הרכב הקיים על כבישי סין.
דאיון היא אחת מיצרניות המשאיות הגדולות בסין, והפעילות הזאת לא מושפעת מן הקשיים הכלכליים של חטיבת הרכב החשמלי בכלל – ובפרט מן הקשיים של חטיבת רכבי היוקרה החשמליים שנקראת Yuanhang Auto. מבצע ה"ארגון מחדש" של 'יואנהאהג' החל כבר לפני כחודש, בזמן שמכוניות ראשונות מתוצרתו עשו את דרכן באוניה בדרך (הארוכה) לישראל.
אנשי Yicai מדווחים, מ"מקורותיהם הפנימיים", שהקשיים הכלכליים של יואנהאנג נגרמו בגלל התחרות העזה בתחום הרכב החשמלי בסין, ושכדי להמשיך לצוף החברה פיטרה עובדים, עיכבה תשלומי שכר, קיצצה בשכר של העובדים הנותרים וסגרה מרכזי מכירות בערים שונות בסין – והכל במקביל לחיפוש אחר סיוע כספי מן המממשלות המקומיות ומקורות אחרים.
לפני כעשרה ימים התקבלה בבית המשפט העממי בעיר יונצ'נג קיבל בקשה לפשיטת רגל וארגון מחדש של דאיון, אשר הגשה על-ידי אחת הספקיות שלה, אבל קבוצת דאיון מסרה ל-Yicai שגם חברת הבת שכנגדה הוגש ההליך לא פושטת רגל.
הנקודה הישראלית
אחד הדברים המשעשעים בפרסומים האחרונים לגבי מותג היוקרה ReHigh שהפציע פתע פתאום בישראל היא שאף אחד לא הרים גבה ושאל את עצמו במה לכל הרוחות מדובר?
הרי אף אחד לא מכיר את המותג ReHigh, הוא לא נמכר באירופה ולא מיוצא לאף מדינה מחוץ לסין, כך שלכל הפחות אפשר היה לצפות להסבר כלשהו לגביו.
האמת היא שכאשר נוחתים על מדינת ישראל 40 מותגים סינים חדשים, שחלק מהם פשוט לא היו קיימים לפני שנתיים או שלוש, קצת קשה להאשים את מי שמתבלבל או נותר אדיש. ובכן – ReHigh הוא שם הייצוא שבחרו אנשי דאיון למותג הסיני Yuanhang לאחר שהסתבר להם שאף אירופאי לא יוכל לבטא בקלות את השם הסיני.
כמו אצל כל יצרניות הרכב גם אנשי דאיון בנו על זה שמותג יוקרה יחולל עבורם יותר רווחים, אבל לא בטוח שהם לקחו בחשבון שכדי להתמודד מול ניו, אקספנג, זיקר ואחרים צריך גם להביא קבלות.
יואנהאנג הוקמה באוגוסט 2022 ומיהרה לשוק עם ארבעה דגמים שכבר נמצאים באולמות התצוגה בסין: שתי מכוניות סדאן – Y6 ו-Y7, ושני קרוסאוברים – H8 ו-H9. אלא שבתשעת החודשים הראשונים של 2024 מכרה החברה רק 5,584 מכוניות, בטווח המחירים (בסין) שבין 42,150-70,200 דולר. אגב, רוב הטכנולוגיות והרכיבים העיקריים של החברה לא פותחו בבית אלא נרכשים מספקי משנה כמו עליבאבא, וואווי וב'בוש'. סביר להניח שיואנהאנג הוא מקור הצרות הכלכליות של דאיון כרגע, ושזאת הייתה "הקפיצה מעל הפופיק" שהכניסה את המערכת כולה לסחרור.
מכל מקום, וכפי שכתבנו כאן פעמים רבות בעבר, לקוחות ישראלים צריכים לנקוט משנה זהירות כאשר הם רוכשים כלי רכב מחברות סיניות חסרות ניסיון בתכנון וייצור רכב, ובפרט כאשר אין להן עבר ולא ברור אם יש להן עתיד.
דאיון היא קבוצה תעשייתית גדולה וחזקה, ולנוכח התחרות האכזרית בשוק הרכב הסיני יש לה את כל הסיבות בעולם למהר לייצא רכב לאירופה. אבל בסוף היום אף חברה "לא תזרוק כסף טוב אחרי כסף רע". אם עסקי הרכב החשמלי לא עושים שכל מנהלי דאיון ובעלי המניות לא יסכנו את החברה כולה – וזאת הסיבה שהם מחפשים מימון חיצוני ולא "מביאים כסף מהבית".
במהלך חצי השנה הקרובה כולנו נדע אם דאיון ו-Yuanhang התארגנו על עצמם מחדש וגם אנשי קבוצת כדורי יחליטו אם להתחיל לשווק את המכוניות בישראל או לא.
לקריאה נוספת:
לסין יש יותר מידי יצרניות רכב חשמלי ורובן ייעלמו מן העולם
מכוניות סיניות? לא בבית ספרנו
דאיון הסינית בדרך לארץ: מי היא בכלל ולמה לא כדאי לעצור את הנשימה ולהמתין לה?