שמועות על מותה המתקרב של KTM – יצרנית האופנועים הגדולה ביותר באירופה – הולכות ומתרבות מזה יותר משנה והגיעו לשיא לאחר פרסום הדוחות הכספיים האחרונים וקריסת ערך מניות החברה.
האם זה באמת קורה? מה יקרה אם זה יקרה? למה שזה לא יקרה? ומה המשמעות עבור בעלי כלים מתוצרת החברה? כל התשובות בכתבה הזאת.
KTM כפי שאנחנו מכירים אותה חייבת את חייה לסטפן פיירר (Stefan Pierer) אשר יצר מבנה ארגוני וכלכלי שאפשר לקחת יצרנית דו-גלגלי אוסטרית מקרטעת ולהפוך אותה לאימפריה מוטורית, ובמידה מסוימת גם לתמיכה של מייסד ובעלי רד בול, דיטריך מאטשיץ זא"ל (זכר אוסטרי לברכה) .
כמעט מיומה הראשון תחת פיירר נאלצה הקבוצה הזאת להתמודד עם אינספור הרפתקאות ומשברים כלכליים וכמעט תמיד הוא הצליח לשלוף שפן הצלה – בדרך כלל בדמות הקמת חברה אם, חברה בת, חברה אחות או מכירת מניות למשקיע אסטרטגי.
כתוצאה מכך מוחזקת (גם זה בשרשור) כמחצית הבעלות ב-KTM על-ידי בז'אז' ההודית, אחת מיצרניות הדו-גלגלי הגדולות בעולם, ונתח הארי של הכנסותיה מגיע ממכירת כלים שמיוצרים בהודו וכן במיזם משותף בסין, עם CFMoto.
האם זה באמת קורה?
בדוחות הכספיים למחצית הראשונה של 2024 ש-KTM פרסמה בספטמבר נרשמו הפסד של 172 מיליון אירו, ירידה של 27% במכירת אופנועים, וחוב של 1.4 מיליארד אירו. בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2024 בלט גידול משמעותי בחוב כתוצאה מרכישת גרעין השליטה ב-MV אגוסטה האיטלקית, ובאופן טבעי זה הרים גל שמועות לא טובות בנוגע לעתיד החברה.
ערב תערוכת מילאנו פרסמה KTM הודעה דחופה לפיה "התנאים המקרו-כלכליים הקשים נמשכים זמן רב מהצפוי. הכלכלה האירופאית מדשדשת, והשוק הגרמני החשוב במיוחד נמצא במיתון. בארה"ב, כוח הקנייה הצרכני נותר נמוך בשל יוקר המחיה הגבוה והתקופה הארוכה של אשראי צרכני יקר…
המחצית השנייה של השנה ב-PIERER Mobility (חברת האחזקות שמחזיקה ב-KTM) מאופיינת בדרך כלל בתמהיל מוצרים עם שולי רווח גבוהים, במיוחד בפלח של אופנועי שטח… עם זאת, נתוני הרישום… עבור כלל שוק האופנועים בארה"ב לתקופה שבין ינואר לספטמבר 2024 מראים ירידה של 6.3%. ספטמבר היה גם החודש החלש ביותר מאז ינואר 2024, עם ירידה של 14.6%, כלומר שלא ניתן לצפות להתאוששות מהירה".
ביום שלישי שעבר פרסמה החברה דיווח מיידי הרבה יותר מטריד שבו נכתב בין השאר ש"במהלך תכנון הנזילות לשנת הכספים 2025, PIERER Mobility AG צריכה לכסות דרישות נזילות נוספות (עבור) KTM AG. נכון ל-30 ביוני 2024, קבוצת KTM AG הייתה אחראית ליותר מ-95% מהכנסות PIERER Mobility AG.
…מתקיימים דיונים עם בעלי מניות הליבה Pierer Bajaj AG והנושים הפיננסיים העיקריים של KTM AG על ארגון מחדש פיננסי… מועצת המנהלים עובדת בימים אלה על הבטחת המימון של KTM AG, ובמיוחד על מימון גישור בהיקף של (כמה) מאות מיליוני אירו".
במילים של בני אדם מן השורה זה אומר משהו כזה: KTM AG , הבעלים של כל מותגי האופנועים של החברה (KTM, גאסגאס, הוסקוורנה ו-50.1% מן הבעלות ב- MV אגוסטה), מייצרת גם את כמעט כל ההכנסות של הקבוצה, ולנוכח צניחה במכירות אופנועים בשווקי המפתח שלה היא זקוקה למזומנים באופן דחוף. אז חברים, יש לנו בעיה אבל לא כדאי שתיקחו אותנו לפשיטת רגל. בואו נדבר ונמצא פתרון טוב לכולנו, למשל כסף חדש".
ובאמת – כרגע מתקיימים דיונים עם בעלי המניות המרכזיים ועם נושים גדולים של החברה במטרה להגיע להסכם הקפאת חובות שישמש כבסיס לשיקום כלכלי. היות שהתהליך רק החל מוקדם להעריך אם וכמה מימון יושג ובאילו תנאים.
איך הגענו לזה?
תקופת הקורונה הייתה מופלאה עבור KTM מבחינה כלכלית אבל את המחיר היא והלקוחות שלה שילמו לאחר מכן. בתקופת הקורונה נותרו הרבה מאוד אנשים עם כסף פנוי שאי אפשר היה להוציא על מסעדות ובילויים אחרים בשעה שאף אחד לא ביטל את האפשרות לרכיבת סולו.
יצרניות האופנועים לא הצליחו לעמוד בביקוש, המחירים זינקו וגם הרווחים, ורק מאוחר יותר הסתבר שלפגיעה בשרשראות האספקה ולייצור של אופנועים שעומדים חצי מושלמים יש מחיר בדמות פגמי ייצור שצריך לתקן אצל הלקוחות.
מפה לשם, מיד אחרי האופוריה החלו הצרות עם פלישת רוסיה לאוקראינה, זינוק במחירי הנפט, זינוק של אינפלציה ועלויות מימון וצניחה בפעילות הכלכלית. KTM מצאה את עצמה עם עלויות ייצור גבוהות ועודף מלאי שאילץ אותה לחתוך מחירים (הרגשתם את זה בארץ?) – וכל זה פגע בהכנסות וברווחיות.
המכה הגדולה ביותר עבור הלקוחות עד כה היו כשלים סדרתיים שהתגלו במנועי ה-790 וה-890, בעיקר בגלי הזיזים.
הטענה היא שכשלי הייצור נגרמו (לא ברור איך) בגלל שבתקופת משבר שרשראות האספקה (שנגרם בעקבות הקורונה) החברה הרכיבה אופנועים ומנועים בהרכבה חלקית, אחסנה אותם, והשלימה את ההרכבה מאוחר יותר כשהגיעו חלקים.
הנתון המבהיל הוא שכשלים ותביעות אחריות נוגעים ל-90% מן הכלים בסדרות הייצור האלה – וזה נתון חריג לרעה.
במקביל, KTM שמה דגש על "צמצום מלאי בלתי מכור בסוכנויות" (שזאת דווקא בשורה מצוינת עבור מחפשי מציאות בכל שוק שאינו סגור כמו השוק הישראלי אבל פחות טוב להכנסות של החברה). תוסיפו לזה את רכישת יצרנית החלקים WP ואת גרעין השליטה ב-MV אגוסטה ותקבלו בור מצטבר של 2.5 מיליארד אירו.
א-פרופו MV אגוסטה, רק בעוד אי אילו שנים נוכל לדעת אם ההחלטה לרכוש את גרעין השליטה ביצרנית האופנועים האיטלקית הייתה ניצול מבריק של הזדמנות או "קש ששבר את גב הגמל" והוצאת כספים מטופשת ברגע הכי פחות מתאים.
מה יקרה אם זה יקרה?
בתסריט הגרוע ביותר האפשרי KTM תפשוט רגל, תחדל לייצר אופנועים ותיכנס לכינוס נכסים. בית המשפט ימנה לה מנהלים ומפרקים והיא תימכר בחתיכות לכל המרבה במחיר.
זאת לא תהיה הפעם הראשונה שיצרנית אופנועים או יצרנית רכב באופן כללי פושטת רגל. למען האמת, מאז המצאת מנוע הבעירה פשטו את הרגל קרוב ל-2,000 יצרניות רכב (כולל אופנועים), ורובן המכריע התאדה ונעלם.
בתסריט אימים כזה – עד שימונה מפרק וגם לאחר כניסתו לעבודה ייתכן שספקים יעדיפו לחתוך הפסדים ולהפסיק לספק סחורה ל-KTM, וזה ישבית את הייצור. היות שבעולם יש לא מעט מלאי ייתכן שלא נרגיש שינוי בטווח הזמן המיידי אבל עלולה להיווצר בעיית זמינות של חלקי חילוף ושל תמיכה בתיקונים במסגרת אחריות היצרן.
אם וכאשר ישובו חלקי החברה לייצור תחת בעלים חדשים ייתכן שיאומץ מיקוד חדש בקהלים אחרים או בקטגוריות שונות ובמקרה כזה יישאר הסמל אבל הכיוון יהיה אחר – לטוב או לרע.
אבל כל זה כנראה לא יקרה ל-KTM, ויש לכך כמה וכמה סיבות. אגב, אפשרות אופטימית בתוך התסריט הפסימי היא שהאוסטרים בקבוצת פיירר פשוט ישימו את המפתחות אצל חבריהם ההודים. בטווח הארוך זה לא יעשה טוב מפני שגם אם רוב המכירות של KTM הן לא בשווקים המפותחים והנוצצים – ה-DNA של החברה הוא אירופאי.
יש דוגמאות מתעשיית הרכב שבעלות הודית וסינית לא הזיקה (טאטא היא הבעלים של יגואר לנד-רובר, ג'ילי היא הבעלים של וולוו), אבל יש גם דוגמאות הפוכות.
למה שזה לא יקרה?
ראשית לכל, ל-KTM יש בעלת מניות, שותפה, גדולה וחזקה שהדבר האחרון שהיא רוצה זה לאבד את ההשקעה ואת ההשפעה שלה. הרבה יותר סביר שבז'אז' תגייס בהודו – עם או בלי תמיכה ממשלתית – את כל הכסף שצריך כדי לקנות את חלקם של בעלי המניות האחרים של פיירר מוביליטי וגם כדי לשלם את החובות לספקים.
במקרה כזה לקוחות אפילו לא ירגישו "מכה קטנה בכנף" מפני שזה לא ישפיע על הייצור בטווח הזמן המיידי.
ממילא, במקביל להתרחשויות ניהוליות וכלכליות כאלה ואחרות כבר החלו "פעולות התייעלות" כמו צמצום ייצור והתאמתו לביקוש (ובכלל זה פיטורי עובדים), מכירת מלאי בהנחות, והפסקת השתתפות ותמיכה בפעילויות ספורט מוטורי שונות – בעיקר תחת כל המותגים שאינם KTM. בנוסף גם מעוכב הפיתוח של דגמים חדשים.
שנית, וכאמור, ב-KTM מכירים היטב את רכבת ההרים של שוק הרכב והם כבר שרדו הרבה תהפוכות. לכן אפשר לסמוך על פיירר שימצא את הסדק שדרכו הוא יוכל להתגלות. בתסריט האופטימי תצליח קבוצת פיירר מוביליטי לגייס את ההון הנדרש כדי לצלוח את התקופה הקשה הנוכחית ולצאת ממנה מחוזקת לעתיד. תקופות קשות בעבר חידדו את החברה הזאת וייתכן שזה גם מה שיקרה הפעם.
ייתכן שמנהלי החברה ייאלצו למכור חלק מן הנכסים שלה, למשל מותגים, ונראה שכמה יצרניות סיניות לוטשות עיניים להזמנות כזאת. חשוב רק לזכור שהסינים יודעים לנהל משא ומתן קשוח ולפעמים ממתינים שהפירות ייפלו בשלים מן העץ או אפילו עד שכל מה שנשאר זה לעשות מהם ריבה.
לפי אנשי החברה – פיירר מוביליטי שואפת לייצב את פעילותה ומצבה הפיננסי עד 2025 "תוך התמקדות בתחרותיות וברווחיות בהיקף פעילות מופחת". הם טוענים שאף אחד מהמותגים שלהם "אפילו לא קרוב לסיכון" למרות האתגרים הנוכחיים.
ההימור שלנו
נבואה ניתנה לשוטים ולכן לא מזיק להשתטות לפעמים. בראיה אובייקטיבית – הניסיונות להשיג מימון נמצאים בשלבים מוקדמים והארגון מחדש של החברה החל רק לפני כחצי שנה, לכן נצטרך להמתין בסבלנות להתפתחויות.
מאוד סביר להניח שפיירר ישיג את הכסף ושהחברה תנסה לשנות מיקוד לעולם שבו מוכרים פחות אופנועים ומרוויחים יותר כסף על כל אופנוע, כלומר שלמעט גאסגאס – שאולי יקבל תפקיד כמותג עממי יותר – כל שאר הדגמים העתידיים בכל המותגים יהיו מתוחכמים ויקרים יותר.
ככל שאפשר להמר כרגע לא נראה שאיזה שהוא מותג שחוסה תחת כנפי קבוצת KTM מצוי בסיכון מיידי, מה שאי אפשר לומר לגבי הטווח הארוך. ההימור שלנו הוא ש"יהיה בסדר", ובכל זאת חשוב להישאר ערניים ולעקוב אחר ההתפתחויות.
The post האם KTM תפשוט רגל, ואם יקרה אז מה יקרה? first appeared on TheDoo.