חברת J.D. Power האמריקנית – החברה הוותיקה והגדולה ביותר בעולם בתחום סקרי לקוחות בעולם הרכב, פרסמה לאחרונה תוצאות של מחקר שממנו עולה שנהגים ובעלי רכב לא רוצים עוד מסכים ברכב שלהם ולא משתגעים על עודף טכנולוגיה מיותר.
יתרה מכך: היות שרק בכ-10% מכלל הנסיעות נהגים בארה"ב נוסעים בתדירות גבוהה עם עוד אדם אחד או יותר ברכב שלהם – רובם מצהירים שהם לא זקוקים ולא מעוניינים במסכים נוספים שמיועדים לנוסעים מלפנים או מאחור.
המחקר החדש מצטרף אל שורת סקרים ומחקרים שבוצעו בשנים האחרונות ומצאו חוסר שביעות רצון מן הנטייה של יצרניות רכב לבטל כפתורים פיזיים בסביבת הנהג ולהמיר אותם בהפעלה באמצעות מסכי מגע.
מחקר Tech Experience Index (TXI) מתמקד בחוויית המשתמש בהקשר של טכנולוגיות חדשות בסמוך להשקתן בשוק, והשורה התחתונה שלו היא שנהגים ובעלי רכב משבחים חלק מן התכונות המתקדמות אבל מוצאים אחרות כחסרות ערך.
למשל, טכנולוגיות חדשות שמבוססות על בינה מלאכותית (AI) ושולטות בבקרת האקלים בהתאם להרגלי השימוש של הנהגים התקבלו בברכה, לפחות בינתיים, אבל נהגים ממש לא אוהבים טכנולוגיות זיהוי כמו זיהוי פנים, קורא טביעות אצבע ופקדי מחוות-פנים מפני שלדעתם הן מנסות ללא הצלחה לפתור בעיה שהנהגלים בכלל לא ידעו שיש להם.
דוגמה אחרת: "בקרות מחווה" – כלומר חיישנים שמזהים את תנועת היד או האצבע כדי להפעיל פונקציה כלשהי – יוצרות 43.4 בעיות לכל 100 כלי רכב וכחמישית מן הנהגים (21%) אומרים שהן כלל לא מועילות להם.
מבחינת יצרניות הרכב – ככל שמערכת כלשהיא נתפשת על-ידי בעלי רכב כחסרת תועלת ואף מסובכת ומסבכת – כך היא מייצגת בזבוז ניכר של משאבי פיתוח ועלויות ייצור ותחזוקה.
בהקשר זה מעניין לציין שחברת J.D. Power מוכרת ליצרניות הרכב כלי שמנתח את החזר ההשקעה (ROI) שלהן על המערכות השונות כחלק ממחקר TXI ולעניין זה מחלקת את כל המערכות לשלוש קטגוריות: "חייב להיות", "נחמד שיש" ו"לא הכרחי", וזאת כדי שהיצרניות יתאימו את ההשקעות שלהן לציפיות ולדרישות של לקוחות. המחקר החדש חושף שבעלי רכב מתארים טכנולוגיות שונות ככאלה שהם עושים בהן שימוש מועט ו/או אפילו כאלה שמעצבנות אותם.
שים ידיים על ההגה, שים גלי צה"ל, וסע
כל עוד שהמכוניות אינן אוטונומיות נהגים מעדיפים את תחושת השליטה ברכב, ועל אף שכל מכונית חדשה כיום כוללת מערכות סיוע לנהג (ADAS) רבים מן הנהגים נותרו אדישים כלפיהן.
רוב הבעלים מעריכים תכונות שמטפלות באופן ממוקד בבעיות ספציפיות כמו זיהוי שטחים מתים סביב הרכב, במיוחד בעת נסיעה לאחור. במקרים קיצוניים נמצאו גם מערכות שממש נכשלות, במיוחד כאלה שנהגים מרגישים שהם מתמודדים טוב יותר עם הבעיה בעצמם. הדבר בולט במיוחד בכל הקשור להיגוי אקטיבי שמתיימר לשמור את הרכב במרכז נתיב הנסיעה על-ידי הפניית ההגה. תכונה זאת מקבלת את הציון הנמוך ביותר מבין כל מערכות הסיוע לנהג, וזה נכון גם לגבי הדורות החדשים והמתקדמים ביותר שלה.
בעלי רכב לא מוצאים שום ערך בריבוי מסכים בכלל, ובפרט במסכים שמיועדים לנוסעים ברכב. בעלי רכב רבים מציינים שהיו להם בעיות שימוש במסכים כאלה ומאידך הם לא מספיק שימ ושיים עבורם, לנוכח העובדה שרק ב-10% מכלי הרכב יושבים נוסעים לצד הנהג באופן שגרתי.
גם בסוכנויות המכירה של מכוניות חדשות לא אוהבים את המסכים האלה, מפני שהם מסבכים את תהליך מסירת הרכב ללקוחות וקשה ללמד בעלי רכב חדשים כיצד להשתמש במסך המידע והבידור הראשי, שלא לדבר על השני.
הממצאים האלה, לטענת J.D. Power עשויים לנבא שטסלה עלולה לאבד את היתרון הטכנולוגי שלה: היסטורית, בעלי טסלה הביעו התלהבות מהטכנולוגיה של המותג ודירגו את כלי הרכב שלהם גבוה, לעתים קרובות תוך התעלמות מדאגות איכות. עם זאת, ככל שבסיס הלקוחות של טסלה מתרחב אל מי שלא מוגדרים כ"מאמצים מוקדמים של טכנולוגיה" – ההתלהבות דועכת ותוצאות המחקר החדש מראות שנהגים לא אוהבים טכנולוגיות כמו ניטור ישיר (קשר קבוע בין הרכב למחשב של יצרנית הרכב).
האם צפוי שינוי?
אנשי פולקסווגן הכריזו זה מכבר שהם מבינים את הסנטימנט השלילי של נהגים כלפי ההחלפה של מתגים ומנופים פיזיים בכפתורי מגע ובהעברת השליטה בפונקציות שונות אל מסכי המגע. אנשי וולפסבורג מבטיחים להחזיר את השליטה בפונקציות החשובות אל כפתורים פיזיים כבר בדורות הקרובים של כלי הרכב שלהם.
מצד שני, הממצאים של מחקרים שונים חושפים שנהגים מאוד רוצים מסך גדול על לוח המחוונים שלהם, כמו גם קישוריות פונקציונלית ומתפקדת בקלות עם מכשירי אנדרואיד ואפל, ושתי ענקיות הטכנולוגיה – גוגל ואפל – מתאמצות לשדרג את חוויית המשתמש ברכב.
מחקר ה-Tech Experience Index (TXI) לשנת 2024 מבוסס על תגובות של 81,926 בעלי כלי רכב חדשים משנת הדגם (האמריקנית) 2024, שנסקרו כעבור 90 ימים לאחר קבלת הרכב. המחקר נערך בארה"ב בין יולי 2023 עד מאי 2024 בהתבסס על כלי רכב שעלו לכביש בין אפריל 2023 עד פברואר 2024.
לקריאה נוספת:
מה דעתכם על נהיגה אוטונומית, ועל זה שאף אחד לא שאל אתכם?
נוהגים בטסלה עם טייס אוטומטי? התחקיר הזה יכול להציל את החיים שלכם
האם מערכת שמירת נתיב במכונית שלך תציל אותך מתאונה או תעלה לך המון כסף?