יצרנית הרכב הסינית MG Motor השיקה בשבוע שעבר באירופה דור חדש לקרוסאובר הקטן והמאוד פופולרי שלה, ZS. בשלב ראשון מושקת גרסה היברידית רגילה שמבטיחה חיסכון של 24% בתצרוכת הדלק ביחס לדגם היוצא, ובתחילת השנה הבאה תצטרף אליה גרסת בנזין. לא תהיה גרסה חשמלית טהורה.
השפן ש-MG Motor שלפה כדי לעורר עניין הוא המחיר, וליתר דיוק: מחיר תחרותי מאוד. על אף שמדובר בדגם חדש שמבוסס על פלטפורמה חדשה ומציע עולם שלם של שדרוגים ביחס לדגם המיושן היוצא – החברה תמחרה אותו במחיר שקול או נמוך ממחירי גרסאות הבנזין הרגילות של רוב המתחרות הרלוונטיות.
גרסת הבסיס של ZS ההיברידי עולה בצרפת 24,000 אירו אחרי מיסים (ואפשר להזמין אותה גם באינטרנט), הגרסה המאובזרת ביותר עולה 28,000 אירו, ובאמצע קיימת רמת ביניים שמוצעת תמורת 26,000 אירו.
המחירים האלה תחרותיים, למשל, מול גרסאות הבנזין של פורד פומה, ובוודאי מול הגרסאות ההיברידיות של טויוטה יאריס קרוס, יונדאי קונה וניסאן ג'וק. הדגם היחיד שעשוי לעשות צרות ל-MG בתחרות על המחיר הוא דאצ'יה דאסטר החדשה, שגם לה תהיה גרסה היברידית.
מבחינת ממדים, ZS החדש ארוך מן הדגם היוצא בלא פחות מ-11 סנטימטרים (כעת 443 סנטימטרים), הוא רחב בסנטימטר אחד (182), ואורך בסיס הגלגלים שלו הוגדל ב-2.61 סנטימטרים, מה שעשוי לסיע לפתור את אחת מנקודות התורפה של הדגם היוצא. ZS החדש נמוך יותר בסנטימטר אחד (164) ונפח תא המטען שלו קטן ב-5 ליטרים ועומד 443 ליטרים.
מערכת ההנעה ההיברידית של ZS לקוחה 1:1 מדגם הסופר מיני החדש – MG3, וזה אומר שכל המכלולים שלה – מנוע בעירה, תיבת ההילוכים האוטומטית, הסוללה, המנוע החשמלי והגנרטור – כולם חדשים.
מנוע הבעירה הארבעה צילינדרי והאטמוספירי פועל בשיטת 'מחזור אטקינסון' ומספק 102 כוחות סוס, והוא מחובר אל מנוע חשמלי שמספק 136 כוחות סוס. בסמוך להם מותקן גנרטור שמאפשר מספר מצבי פעולה:
במצב חשמלי בלבד הרכב מונע לטווחים קצרים מאוד באמצעות המנוע החשמלי על בסיס האנרגיה שנצברה בסוללה בעלת תכולת אנרגיה של 1.86 קילוואט שעה בלבד.
במצב "סדרתי" מפעיל מנוע הבעירה את הגנרטור שמספק חשמל דרך הסוללה למנוע החשמלי.
במצב "סדרתי וטעינה" מופעל המנוע החשמלי אבל קצב טעינת הסוללה מואץ באמצעות הפעלת הגנרטור גם כאשר לא נדרש כוח לצורך תאוצות.
במצב "הנעה וטעינה ישירה" מונעים הגלגלים על-ידי מנוע הבעירה שמפעיל גם את הגנרטור כדי לטעון את הסוללה.
במצב "מקביל", שנחוץ לצורך תאוצות חזקות או נהיגה במעלה כבישים תלולים – מונעים הגלגלים גם על-ידי מנוע הבעירה וגם על-ידי המנוע החשמלי.
הטכנולוגיה הזאת נשמעת מבטיחה מאוד, אבל צריך לקוות שאנשי MG Motor התאמצו הפעם הרבה יותר בבקרת האיכות ובניסויי השרידות של הטכנולוגיות החדשות שלהם מכפי שעשו בדור הקודם בכלל, ובפרט ביחס למנוע ה-1.0 ליטר שלו.
אנשי MG Motor מספרים שמנוע הבעירה החדש שלהם מבטיח יעילות תרמית גבוהה של 41%, ושהוא זה שמספק את רוב הכוח בעת נהיגת שיוט. לעומת זאת, מי שנושא ברוב העומס בעת תאוצה הוא המנוע החשמלי ש"נתמך על ידי מנוע הבעירה".
ההספק המשולב של שני המנועים הוא 197 כוחות סוס ולדברי החברה זה מאיץ את הרכב ממצב עמידה ועד למהירות של 100 קמ"ש תוך 8.7 שניות. תצרוכת הדלק התיאורטית המשולבת (WLTP) של יחידת ההנעה היברידית הזאת היא 20 קילומטרים לליטר.
כאמור, הדגם החדש יוצע באירופה בשלוש רמות אבזור, כאשר הרמה הבסיסית כוללת בין השאר מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 10.25 אינטש וקישוריות אנדרואיד ואפל. על הצג הזה מוצגת בין השאר תמונת מצלמת הרוורס,
מול הנהג מוצב לוח מחוונים בדמות מסך בגודל 7 אינטש, ורשימת האבזור כוללת גם תאורת דרך אדפטיבית והתנעה ללא מפתח.
תמורת 2,000 אירו נוספים מקבלים בין השאר פנסי LED, חישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינטש, מסך מרכזי מוגדל ל-12.3 אינטש והתנעה ללא מפתח, ומי שמוסיף עוד 2,000 אירו מקבל גם חישוקי סגסוגת בקוטר 18 אינטש, חלונות כהים, מצלמה היקפית, מושבים מחוממים, מתכווננים חשמלית ומדופני עור ועוד.
שלוש רמות האבזור מקבלות את מערכת הסיוע לנהג של MG Motor שנקראת MG Pilot וכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, היגוי אקטיבי עם התרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה, התרעת תנועה חוצה מאחור, התרעת מעבר לנתיב נסיעה חסום, סייען פקקי תנועה ועוד. MG Motor מעניקה גם לדגם הזה אחריות ל-7 שנים או 150,000 קילומטרים.
לקריאה נוספת:
יצרנית הרכב הסינית MG מעניקה אחריות לסוללה לכל חיי הרכב החשמלי
MG מפציצה עם 10 שנות אחריות לכל הדגמים באוסטרליה. אז למה לא בישראל?
מכונית סינית תוצרת אירופה: האם תעשיית הרכב הסינית רוצה לכבוש את העולם?