• Ad
  • זיכיון היבוא של ליפמוטור הסינית עובר לסמלת אחרי עבודת ההחדרה של מטרו
    חמש הערות על העברת זיכיון היבוא של ליפמוטור אל אחת היבואניות של קבוצת סטלנטיס. סמלת משווקת שני מותגים סינים נוספים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    זיכיון היבוא והשיווק בישראל של דגמי ליפמוטור, יצרנית הרכב הסינית, יעבור מידי יבואנית הדו-גלגלי 'מטרו מוטור' לידי סמלת שמייבאת חלק ממותגי קבוצת 'סטלנטיס' וגם שני מותגים סינים חדשים בישראל – הוגצ'י ו-'WEY'. כך דיווח אתמול דובי בן גדליהו ב'גלובס'.

     

    זיכיון היבוא של ליפמוטור הסינית עובר לסמלת אחרי עבודת ההחדרה של מטרו

     

    1. מהלך צפוי

    מצד אחד לא מדובר בחדשות מפתיעות אלא במהלך צפוי, כפי שכתבנו לאחר שנודע על העסקה שנחתמה בין 'ליפמוטור' לבין קבוצת סטלנטיס שרכשה 21% מן הבעלות ביצרנית הסינית. מבנה העסקה בין שתי החברות מעביר לידי סטלנטיס – המיזוג של פיאט-קרייזלר עם פיג'ו-סיטרואן – את האחריות להפצה של מוצרי החברה מחוץ לסין ומקצר עבור ליפמוטור במידה ניכרת את "הזמן לשוק".

    רכישת 21% מליפמוטור על ידי סטלנטיס, תמורת 1.5 מיליארד דולר, הוכרזה ב-26 באוקטובר 2023, וב-14 במאי השנה הוכרז על השקת חברת בת בשם Leapmotor International ש-51% ממנה שייכים לסטלנטיס והיתרה לליפמוטור. חברה זאת פועלת מאמסטרדם, הולנד, כדי להפיץ את המכוניות של ליפמוטור ברחבי אירופה.

    ההיגיון, מבחינת הסינים, הוא שליפמוטור לא נדרשת להקים רשת הפצה או להשתמש בשירותים של רשתות הפצה עצמאיות, כפי שעשו עד כה כל יצרניות הרכב הסיניות האחרות שמייצאות רכב.

     

    זיכיון היבוא של ליפמוטור הסינית עובר לסמלת אחרי עבודת ההחדרה של מטרו

     

    2. הגדלת הריכוזיות בשוק הרכב הישראלי

    במהלך השנתיים האחרונות נחתו בישראל יותר מ-22 מותגי רכב סינים חדשים – חלקם חשובים ומשמעותיים ואחרים קטנים וחסרי חשיבות. כמעט כל המותגים החשובים נחתו בחיקן של יבואניות הרכב הגדולות: כלמוביל ('אורה', 'סמארט' בגלגולה החדש, ג'אקו ואומודה), טלקאר ('סרס', DFSK), יוניון מוטורס (ג'ילי, זיקר, GAC), צ'מפיון ושלמה מוטורס (BYD), דלק מוטורס ('ניו') וקרסו מוטורס (אקספנג, צ'רי, EVeasy).

    מותגים אחרים נחתו אצל יבואניות הרכב הבינוניות: סמלת (הונגצ'י, WEY וכעת ליפמוטור), מכשירי תנועה (JAC, WM, LEVC), מאיר (לינק אנד קו, פולסטאר) ו-UMI (פורת'ינג).

    ליפמוטור, כמו 'וויה', קארמה וכעת גם דונגפנג, נחתו לכאורה בידי יבואנית רכב "חדשה", אבל לא ממש. 'מטרו מוטור', מזה למעלה מעשור, היא לכל הפחות על גבול המונופול ביבוא רכב דו גלגלי לישראל, ושליש מן הבעלות בה שייך לקרסו מוטורס שממצבת את עצמה לאחרונה כ"סופרמרקט" של מותגי רכב, וזה עוד לפני תחילת היבוא של וינפאסט הווייטנאמית.

    פירורים קטנים של זכיונות חדשים לייבוא רכב נחתו אצל גופים קטנים או חדשים, למשל 'סקייוול' שמיובאת על-ידי חברת כדורי או 'אייוויז' ו'נטע' במיוצגות על-ידי משפחת בליליוס, וגם 'מקסוס' מבית סאיק, שמיובאת על-ידי יבואנית האוטובוסים והרכב המסחרי צ'יינה מוטורס.

     

    Leapmotor יצרנית רכב חשמלי חדשה בדרך לארץ

     

    3. אחרי כל העבודה הקשה

    ליפמוטור הייתה ההתנסות הרצינית הראשונה של 'מטרו מוטור' בשוק המכוניות הישראלי והיא לא עלתה יפה – לאו דווקא באשמת היבואנית. הצלחה או כישלון בייבוא רכב תלויים במידה רבה (אולי אפילו בעיקר) בתזמון, שערי מטבע, תנאים מסחריים ובעיקר במוטיבציות של יצרנית הרכב ובחשיבות של השוק הישראלי עבורה.

    ה"קלף" החשוב של ליפמוטור עם בואה לישראל היה דגם של מכונית חשמלית פיצפונה בשם T03 שהחזיק בתואר "המכונית החשמלית הכי פחות יקרה בישראל" (אם כי גם "הכי פחות" זה כ-100,000 שקלים), אלא שהמחיר של המחיר הזה היו רמות נמוכות של אבזור, ציוד בטיחות ואיכות הרכבה.

    לליפמוטור לא באמת השתלם לייצא אל מחוץ לסין בלי להקים לעצמה רשת הפצה, וזאת הסיבה שהיא מעולם לא טרחה להשקיע בתקינה אירופאית או בייצור בסטנדרטים שמקובלים באירופה. T03 יובאה ארצה במסגרת היתר זמני לייבוא רכב "בסדרות קטנות" והקומבינה הזאת לא עבדה עד היום לאף מותג מסה, ע"ע GAC.

    במהלך השנתיים שליפמוטור מיוצגת בישראל עלו על הכבישים שלנו כ-700 כלי רכב ביבוא ישיר, וכמה עשרות נוספים ביבוא מקביל.

    כאמור, העברת הזיכיון לידי חברה שממילא מייצגת חלק ממותגי קבוצת סטלנטיס (פיאט, פיאט מסחריות, אלפא-רומיאו, לנצ'יה, אבארט, קרייזלר, ג'יפ) כמעט מתבקשת מאליה (אגב, סמלת מייבאת גם את סובארו ואת איווקו) ובכל זאת מדובר בוודאי באכזבה ל'מטרו' לאחר לא מעט עבודה קשה שהושקעה במותג.

    למרבה האירוניה, רגע לאחר העברת זיכיון היבוא (בהנחה סבירה שהמהלך יאושר על-ידי רשות התחרות) צפויות ליפמוטור וסטלנטיס להתחיל לייצא לאירופה, ואף לייצר באירופה, דגמים הרבה יותר רלוונטיים לישראל, למשל את הדור החדש של T03. בנוסף, החברה כבר מוכרת בסין את C10 – קרוסאובר אופנתי ומודרני שמוגדר על ידה כ"מוצר הגלובלי" הראשון של החברה.

    C10 הוא דגם ראשון שמבוסס על פלטפורמה מודולרית חדשה בשם LEAP 3.0 וטווח הנסיעה שלו בין טעינות הוא 420 קילומטרים לפי תקן WLTP. מכונית זאת, לטענת סטלנטיס, תשיג ציון של חמישה כוכבים במבחני הריסוק של Euro-NCAP.

     

    זיכיון היבוא של ליפמוטור הסינית עובר לסמלת אחרי עבודת ההחדרה של מטרו

     

    4. משלוח ראשון כבר בדרך

    ממש ברגעים אלה עושה את דרכה מסין לאירופה אוניה שנושאת משלוח ראשון של כלי רכב חשמליים מתוצרת ליפמוטור שיוצרו במסגרת שיתוף הפעולה החדש וישווקו באירופה על-ידי סטלנטיס.

    חברת השיווק החדשה, 'Leapmotor International' תתחיל למכור את דגמי C10 ו-T03 החדשים בבלגיה, צרפת, איטליה, גרמניה, יוון, הולנד, רומניה, ספרד ופורטוגל כבר החל מספטמבר הקרוב, ועד לסוף השנה הנוכחית תפיץ אותם באמצעות 200 סוכנויות במדינות האלה.

    במקביל תתחיל מכירת הדגמים האלה גם "במזרח התיכון ובאפריקה, דרום מזרח אסיה ודרום אמריקה" – כך מסרו אנשי החברה בהודעה לעיתונות שפרסמו השבוע. תוך כשנה וחצי לאחר מכן צפויה רשת הסוכנים האירופאית של ליפמוטור למנות כ-500 סוכנויות. אנשי לימפוטור מסרו גם שהם מתכננים להשיק "לפחות" דגם חשמלי חדש אחד בכל אחת משלוש השנים הבאות.

     

    זיכיון היבוא של ליפמוטור הסינית עובר לסמלת אחרי עבודת ההחדרה של מטרו

     

    5. ילמדו את האירופאים לייצר רכב חשמלי?

    את עסקת סטלנטיס – ליפמוטור צריך להבין לנוכח המצוקה הקשה של יצרניות הרכב האירופאיות שמצאו את עצמן בפיגור טכנולוגי מביך מול היצרניות הסיניות בעולמות הרכב החשמלי.

    ליפמוטור עצמה היא חברה קטנה מאוד (על ההיסטוריה שלה תוכלו לקרוא כאן), ועל אף שמתחילת השנה היא כמעט והכפילה את המסירות שלה ביחס ל-2023 הן הסתכמו בקושי ב-86,700 מכוניות, שזה פחות ממה ש-BYD מייצרת בשבועיים.

    אבל סטלנטיס נמצאת בפיגור טכנולוגי משמעותי בתחום הרכב החשמלי, והיא רוצה לסגור את הפער באמצעות שילוב של ייבוא מסין ותחילת ייצור באירופה של דגמים חשמליים שמבוססים על הפלטפורמות והטכנולוגיה של 'ליפמוטור'.

     

    זיכיון היבוא של ליפמוטור הסינית עובר לסמלת אחרי עבודת ההחדרה של מטרו

     

    לקריאה נוספת:

    יצרנית הרכב הסינית MG מעניקה אחריות לסוללה לכל חיי הרכב החשמלי

    טויוטה נותנת שיעור באחריות ליונדאי, רנו, פיג'ו ופורד: תחליף 102,000 מנועים פגומים

    האם מנועי פיורטק של פיג'ו, סיטרואן ואופל מתפגרים בהמוניהם ומה אפשר לעשות?

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.